Feb 7, 2015

Isu Rasis, Bila Cina Hina Melayu Kenapa Diam?

Kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilihat tidak menjurus kepada semua bangsa Cina tetapi ia sebenarnya ditujukan kepada peniaga Cina yang enggan menurunkan harga.

Tony Tan

Tony Tan (Gambar) menunjukkan contoh seorang penyokong DAP yang menghina bangsa Melayu di laman sosial tetapi hanya didiamkan.

Ketua Biro Salah Guna Kuasa, Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP) Tony Tan berkata jika benar menteri berkata dengan niat menghina bangsa Cina, pasti rakyat juga tidak menyukainya.

“Itu DAP kata, Menteri (Ismail Sabri) ada hina orang Cina. Kalau anda seorang pembangkang atau YB (wakil rakyat), kamu mesti ikut cara, kalau ada dapat bukti cukup sila pergi buat laporan polis.

“Biar polis siasat kes ini, kita jangan marahkan bangsa lain, mengapikan lagi isu melibatkan perkauman,” katan Tony Tan dalam satu sidang media oleh bekas ahli dan penyokong DAP di Petaling Jaya pada Jumaat.

Tony yang juga bekas setiausaha kepada Naib Pengerusi DAP Teresa Kok berkata, jika kenyataan Ismail Sabri itu bukan berniat menghina bangsa Cina tetapi pertelingkahan berlaku dan keadaan menjadi huru-hara disebabkan olehnya maka rakyat akan menghadapi masalah.

Pada sidang media sama, beliau turut menempelak DAP yang mengamalkan ‘pilih kasih’ apabila tidak mengkritik pihak-pihak yang menghina bangsa Melayu, mengambil contoh status Facebook seorang wanita yang menghina juruterbang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang terhempas di Ukraine, tahun lepas.

“Orang ini marah stupid Malay Muslim.. boleh ke ini macam? Mengapa DAP tidak cakap berkenaan hal ini? Jika DAP adil sila ambil tindakan dengan orang ini.

“Orang ini penyokong DAP, jika orang DAP yang bercakap dan anda tidak ambil tindakan bermakna apa.. double standard..!” tegasnya.

Lebih lantang, Tony mengambil contoh kenyataan biadap pasangan blogger seks Alvin Tan dan Vivian Lee yang mengajak umat Islam berbuka puasa dengan Bak Kut Teh iaitu hidangan berasaskan babi yang hanya didiamkan oleh DAP.

Selain itu, beliau berkata pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu DAP melalui Pakatan Rakyat (PR) mengajak semua golongan peniaga menyokong pakatan berkenaan dan terbukti mereka menyokong DAP, PKR dan PAS.

“Mengapa DAP kini tidak mengeluarkan kenyataan minta semua peniaga turunkan harga barang, itu kenyataan yang patut DAP atau PKR keluarkan supaya rakyat semua senang,” katanya.

Sementara itu, Presiden PMSP Ramesh Rao AKS pula mempertikaikan golongan peniaga Cina yang dilihat berdiam diri biarpun kenyataan Menteri (Ismail Sabri) merujuk kepada mereka berkenaan isu harga barangan yang tinggi.

Perbuatan itu seolah-olah membenarkan parti DAP menjawab bagi pihak mereka.

“Seperti yang kita tahu, pengundi Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya lepas kurang daripada lima peratus, jadi mereka nak DAP jawab bagi pihak mereka-lah.

“Ini juga satu cubaan untuk sabotaj ekonomi,” katanya.

Menurut beliau, inilah masanya para peniaga Cina melalui persatuan yang ada perlu ke depan dan menjawab isu mengapa harga barangan masih belum dapat diturunkan.

“Saya berasal dari Hutan Melintang, Perak 99 peratus yang menangkap ikan, datang ke jeti sampai ke pasar borong mereka yang membuat keputusan (berkaitan harga), kita tak pertikai, kita tak persoal,” katanya.

Tony dan Ramesh pada sidang media hari ini, turut disertai bekas penyokong DAP termasuk Dr Philip Loh selain seorang Melayu, Faizan Alias yang kini merupakan Ahli Jawatankuasa PMSP.

Sidang media diadakan bagi membantah tindakan DAP yang dilihat mengapi-apikan isu perkauman menggunakan kenyataan Ismail Sabri sebelum ini yang mencadangkan agar pengguna Melayu memboikot peniaga Cina yang enggan menurunkan harga barang.

Desakan agar peniaga menurunkan harga barang dibuat berikutan penurunan mendadak harga minyak mentah dunia yang membawa kepada penurunan harga petrol dan diesel di Malaysia.

BACA INI JUGA: Filem-filem Yang Bersifat Rasis Demi Komedi

Sumber: Mynewshub.cc

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

10 comments

Masing-masing ada kepentingan sendiri dan tak mahu menurunkan ego masing2. Tapi kalau dah nama pembangkang, bangkang jelah apa saja...

apa pun parti poitik ,memperjuangkan nasib rakyat itu perlu diutamakan . Masa kerajaan x buat mrk bising . bila kerajaan buat , mrk x bantu pun . bila ada kepincangan , terus je kutuk kerajaan gila2 . Tak kiralah dlm apa pun parti , sbg manusia kita perlu ada tanggungjawab . bkn lepas tgn dan menyalahkan ... politik dan kemanusiaan itu perlu dipisahkan !

Itulah namanya politik. Jijik dan kotor.

SP sebenarnya tidak menyokong kerajaan yang ada sekarang, namun rasanya tiada sebab langsung untuk menyebelahi pembangkang. Banyak kepincangan dalam kerajaan sekarang ni, tapi pembangkang lebih teruk.

Geram la tengok diaorang ni, Mereka sesuka hati hina bangsa kita. Kita tak pernah hina bangsa mereka. Kita hanya sebut perkataan 'Cina' pun dah dianggap rasis.

Isu perkauman ni mmg tak patutlah.. negara kita ni kan dah ada kontrak sosial.. agak2la...

Saya pun setuju.. mcm SP juga..

Inilah risiko hidup dalam negara pelbgai kaum..

saya dari indo.dan kita melayu.di indo juga sama kita dihina oleh cina.kita dikatain orang pribumi bodoh.bego. ngapa diem kita lawan cina.STOP malay dan indo gaduh .musuh baru kita adalah cina.baru numpang aja dah gaya.nih gubernur jakarta.ahok ga betul ngurus jakarta.korupsi mulu.emang orang cina jijik gua.dah jelek.makan kaya babi.gembel.ayo melayu kita adalah warga muslim.lebih baik mati daripada tunduk dihina cina ga tau agama.di indo mulai ada organisasi anti.dan pembantaian cina bila terus menghina dan tragedi 1992 akan terulang

siapalah orang bodoh yang bagi bangsa cina komunis lahanat ni jadi warganegara malaysia

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon