Saturday, December 27, 2014

Els Enfarinats, Festival Perang Tepung Dan Telur


Bercerita tentang perihal melempar tepung dan telur, pasti anda pernah lakukan pada rakan sempena meraikan ulang tahun mereka. Tetapi di Sepanyol, melempar tepung dan telur adalah sebuah festival.

Els Enfarinats

Sepanyol memang cukup terkenal dengan penganjuran festival yang unik dan menarik seperti pesta larian lembu dan festival perang perang tomato.

Dibahagian tenggara negara Sepanyol, terdapat satu festival pelik yang diadakan sejak turun-temurun oleh penduduk di bandar Ibi di wilayah Alicante.

Upacara tahunan yang dikenali sebagai Els Enfarinats diraikan pada 28 Disember setiap tahun dan merupakan sebahagian daripada perayaan 'Day of The Innocent', satu perayaan yang hampir sama dengan perayaan April Fool's Day.

Asal-usul sebenar upacara ini tidak diketahui. Tetapi ia dipercayai telah berkembang daripada perayaan 'Feast of Fool' atau 'Fiesta de Los Locos' yang merupakan sebahagian daripada festival kuno Roman, Saturnalia yang berusia lebih 200 tahun.

Feast of Fool

Apa yang uniknya mengenai festival ini adalah para peserta akan berpakaian ala tentera dan akan berperang dengan membaling tepung dan telur dalam dua kumpulan.

Pesta ini bermula seawal pagi sekitar 8 pagi dengan satu kumpulan terdiri daripada lelaki yang sudah berkahwin dipanggil sebagai 'Els Enfarinats' akan cuba mencetuskan kekacauan.

Mereka akan berpura-pura melakukan rampasan kuasa dengan slogan 'New Justice' dan mengambil alih jawatan rasmi seperti datuk bandar, kerani dan lain-lain.

Els Enfarinats [2]

Setelah mereka menguasai bandar, Els Enfarinats akan menetapkan beberapa undang-undang pelik dan tidak masuk akal kepada rakyat seperti tidak boleh minum, tidak boleh berjalan di bawah cahaya matahari, tidak boleh merokok, tidak boleh berjalan kaki di kaki lima dan macam-macam lagi.

Sesiapa yang melanggar undang-undang baru itu akan dikenakan denda. Jika mereka membayar denda tersebut, mereka akan dibiarkan tanpa gangguan manakala sesiapa yang menolak untuk membayar denda pula akan dipenjarakan.

Sementara itu, satu lagi kumpulan yang dikenali sebagai La Oposicio akan cuba mententeramkan dan mengawal kembali keadaan. Mereka akan cuba menentang rampasan kuasa itu dan akan berlakulah perang tepung dan telur antara dua kumpulan tersebut.

els-enfarinats-La Oposicio
Els Enfarinats [4]
Els Enfarinats [5]
Els Enfarinats [6]

Apabila perang berlaku, suasana bandar akan menjadi riuh dan huru-hara sepanjang hari. Tepung dan telur akan berterbangan serta menyelaputi jalan di bandar tersebut.

Festival ini berlangsung sehingga jam 5 petang sebelum keadaan kembali normal. Selain perang tepung dan telur, terdapat beberapa hiburan lain yang bersifat lebih trdisional seperti pertunjukan bunga api dan pemuzik jalanan yang berkeliaran memainkan lagu.

Walaupun keadaan akan menjadi kucar-kacir dan bandar mereka kotor dipenuhi tepung dan telur, mereka tidak kisah kerana perayaan ini adalah untuk tujuan yang baik.

Els Enfarinats [3]

Wang hasil denda sepanjang perayaan kemudiannya akan dikumpul untuk didermakan kepada badan kebajikan di bandar tersebut. Saban tahun, upacara unik ini telah menarik perhatian ramai penduduk tempatan dan juga dari luar.

Jadi, jika anda ingin merasai pengalaman festival pelik ini, Els Enfarinats adalah salah satu daripadanya. Cuma pastikan anda membawa wang lebih untuk membayar denda jika anda melanggar peraturan.

Kalau tidak, anda mungkin akan menghabiskan masa di bilik hotel untuk mencuci tepung dan telur dibadan anda.

BACA INI JUGA: Pelik! Ritual Mencungkil Mata

-Sentiasapanas.com

4 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon