Saturday, December 13, 2014

Berhati-Hati Menulis Wallahu A’lam


Penulis artikel keagamaan atau media Islam lazimnya mengakhiri tulisan dengan kalimat Wallahu a’lam (ertinya, “Dan Allah lebih tahu atau Yang Maha tahu/Maha Mengetahui). Sering ditambah dengan bish-shwabi. menjadi Wallahu a’lam bish-shawabi.

Berhati-Hati Menulis Wallahu A’lam

Hal itu untuk menunjukkan, Allah SWT-lah yang Maha Tahu atau lebih tahu segala sesuatu dari kita. Hanya Allah yang Maha Benar dan Pemilik Kebenaran mutlak.

Penulisan yang benar, jika yang dimaksud, “Dan Allah Maha tahu” adalah Wallahu a’lam (tanda koma di atas [‘] setelah huruf “a” atau sebelum huruf “l”). Tapi sangat sering kita temui penulisannya begini, "Wallahu ‘alam (koma di atas [‘] sebelum huruf “a”).

Jelas, Wallahu a’lam dan Wallahu ‘alam berbeza makna.

Yang pertama (Wallahu a’lam) ertinya, “Dan Allah Maha Tahu/Maha Mengetahui atau Lebih Tahu”. Yang kedua (Wallahu ‘alam) ertinya, “Dan Allah itu alam”, malah tidak jelas apa erti ‘alam di situ?

Kalau ‘alamin atau ‘aalamin, jelas ertinya alam, seperti dalam bacaan hamdalah – alhamdulillahi robbil ‘alamin.

Jadi, kalau yang kita maksudkan itu, “Dan Allah Maha Tahu”, maka penulisan yang benar adalah Wallahu a’lam, bukan Wallahu ‘alam.

A’lam itu asal katanya ‘alima ertinya tahu. Daripada kata dasar ‘alima itu kemudian terbentuk kata ‘ilman (isim mashdar, ertinya ilmu/pengetahuan), ‘alimun (fa’il/pelaku, yakni orang yang berilmu), ma’lumun (pemberitahuan, maklumat), dan sebagainya, termasuk a’lamu/a’lam (lebih tahu).

Tanda petikan tunggal atau koma di atas (‘) dalam a’lam itu terjemahan Bahasa Malaysia untuk huruf ‘ain dalam bahasa Arab (seperti Jum’ah, Ka’bah, Bid’ah, Ma’ruf, dan sebagainya). Kata a’lam ertinya “lebih tahu”. Jadi, jelas, penggunaan yang betul, "Wallahu a’lam, bukan Wallahu ‘alam".

Mungkin kesalahan penulisan ini tidak disengajakan kerana mereka merasakan bahawa tulisan itu betul, padahal salah — kerana tidak ada yang membetulkannya.

Saya yakin, maksud Wallahu a’lam, “Dan Allah Maha tahu”.

BACA INI JUGA: Ketahuilah Bahawa Bersangka Buruk Adalah Dosa Besar!

sumber: zmd94

5 comments

  1. T kasih atas perkongsian yg baik utk pengetahuan bersama.. semoga kita tidak tersalah dalam menulis... subhanallah...

    ReplyDelete
  2. terima kasih Etuza selalu guna tu sebab merujuk bawah Dia lah yakni Allah yang maha tahu dari kita. Sedangkan apa yang dibenak kita, yang akan kita fikirkan sudah Allah ketahui. Etuza sangat berterima kasih ya BS..jadi yang betul ialah Wallahu a'lam. Bagaimana pula singkatan Asalamualaikum sebab ada infor tentang ini tapi still ada yang guna salam ja..yang Etuza tahu dan dibetulkan ialah as'salam..boleh ke buat entry hal ni BS ..bantu Etuza ya..

    ReplyDelete
  3. http://www.lubuk.net/forum/archive/index.php/t-1475.html hal yang ini pun baru Etuza tahu..risau sangat ramai orang minat memancing. Apapun moga mereka sedar..BS mohon beritahu hal ucapan as'salam tu ye

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian ini...
    Memang kadang-kadang tu...ikut aje macam mana org tulis..tak sure mana yg betul....

    ReplyDelete
  5. TK SP... peringatan untuk kita bersama...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon