Nov 10, 2014

Kegagalan Ujian Doping Lee Chong Wei Perbuatan Sabotaj?

“Lutut saya bergetar dan saya tidak boleh berdiri atau duduk selepas membaca surat bahawa saya telah gagal ujian doping,” kata Datuk Lee Chong Wei, kepada blogger sukan terkenal Malaysia Satwant Singh Dhaliwal.

Lee-Chong-Wei

Sebelum ini Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin enggan menamakan individu yang gagal ujian tersebut adalah Chong Wei.

Mereka terikat dengan peraturan, tapi ia merupakan rahsia umum bahawa individu itu Chong Wei yang dilaporkan media seluruh dunia.

Untuk rekod ini merupakan kali pertama jaguh badminton negara itu bercakap mengenai situasi beliau selepas gagal ujian doping September lalu dan berkongsi cerita tersebut di facebook rasminya https://www.facebook.com/leechongweiofficial.

Pemain nombor satu dunia itu yang disahkan positif sampel B ujian doping, Jumaat lepas kerana menggunakan bahan terlarang jenis ‘dexamethasone’, mengucapkan terima kasih kepada penyokongnya atas sokongan tidak berbelah bahagi pada masa sukar ketika ini.

Pembaca juga boleh mengikuti temuramah Lee Chong Wei yang disiarkan di blog blogger sukan Malaysia, Satwant Singh Dhaliwal. (http://www.ssdhaliwal.blogspot.com/2014/11/my-story-by-lee-chong-wei.html?m=1)

“Ada begitu banyak persoalan yang tidak dijawab dan saya harap untuk membersihkan nama saya dalam masa terdekat. Saya tidak sama sekali menipu atau bergantung kepada bahan-bahan larangan,” kata Chong Wei.

“Saya melihat ke belakang, seluruh 15 tahun yang saya lalui (sebagai pemain badminton) menjadi asap. Saya sangat terpukul dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

“Saya tidak pernah menipu dan tidak pernah membuat sebarang percubaan untuk menipu dengan demikian ini adalah seperti panahan kilat, memusnahkan semua kerja keras saya selama ini.

“Saya sangat percaya kepada kerja keras dalam usaha untuk mencapai kejayaan sehingga apabila berdepan tuduhan (seperti ini) saya kelu dan tercengang,” katanya.

Ketika berdepan situasi kalut ini, Chong Wei menceritakan isterinya Wong Mew Choo mencadangkan supaya mereka berehat di luar negara untuk menjernihkan fikiran dan membiarkan pihak berkuasa menyiasat perkara ini.

“Menteri Belia dan Sukan (Khairy Jamaluddin) memberi perhatian langsung berkaitan kes ini, saya bersyukur kerana dia membimbing saya dan memberi nasihat yang baik tentang bagaimana untuk menangani masalah yang timbul,” kata Chong Wei.

“Saya diberitahu bahawa dadah itu disuntik pada saya pada 18 Julai dan bagaimana kesannya masih ada sehingga bulan Ogos adalah sesuatu yang saya tidak dapat jelaskan.

“Cukuplah untuk mengatakan saya tidak pernah mengambil ubat-ubatan di luar dari yang ditetapkan kepada saya dan menafikan cadangan saya mengambil herba tradisional yang mengandungi bahan dilarang.

“Saya telah melalui satu daripada ujian pada 15 Ogos dan ia bersih. Oleh itu, ia satu misteri mengapa bahan ini didapati dalam badan pada 30 Ogos,” katanya.

(Baca: Razif Sidek Dakwa Lee Chong Wei Memang Guna Dadah!)

Ikon negara itu berkata banyak kali beliau mahu membuat kenyataan terbuka tetapi memilih untuk menunggu sehingga sampel B diuji.

“Saya berharap orang ramai memahami kedudukan dan situasi saya. Saya tegaskan bahawa segala-galanya sedang dilakukan untuk mencari punca masalah ini,” kata Chong Wei.

“Saya pergi ke Oslo untuk mengamati botol sampel B dibuka melalui dokumentasi yang memuaskan hati saya. Saya tahu kemungkinan keputusan yang berbeza adalah jauh tapi ia adalah prosedur yang perlu dilakukan.

“Semua ubat, rekod rawatan dan makanan tambahan sedang disiasat oleh pihak berkuasa yang berharap untuk mengetahui bagaimana bahan itu masih dalam sistem saya lebih sebulan selepas saya menerima suntikan untuk rawatan kecederaan paha saya,” kata Chong Wei.

Chong Wei berharap Persekutuan Badminton Dunia (BWF) akan menilai semua bukti yang ditunjukkan.

Ada spekulasi bahawa Chong Wei mungkin dihukum samada dengan amaran keras atau digantung untuk tempoh enam bulan.

Menurut blogger sukan Satwant Singh, kemungkinan pertama iaitu penggantungan selama enam bulan bermakna Chong Wei akan kehilangan 43,000 daripada 97,000 mata ranking semasa, menyebabkan beliau tergelincir ke kedudukan 15-18 ranking dunia menjelang Mac 2015.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Sukan Negara (ISN), Datuk Dr Ramlan Abdul Aziz menggesa pihak-pihak tertentu supaya tidak membuat sebarang ulasan lanjut sehingga panel pendengaran Persekutuan Badminton Dunia (BWF) membuat keputusan kes Chong Wei.

“Adalah amat tidak sesuai untuk membuat ulasan lanjut dengan tidak menghormati prosedur BWF dan tindakan ini mungkin akan menjejaskan peluang atlet kita dalam proses sebutan kes.

“Saya benar-benar memahami dan menghormati keinginan masyarakat untuk dimaklumkan tetapi untuk mengimbangi antara keperluan dan keperluan kritikal bagi mengekalkan integriti siasatan terperinci yang dijalankan adalah perkara yang amat penting,” kata Dr Ramlan dalam kenyataan di laman Facebook ISN.

Beliau berkata adalah penting bagi orang ramai menghormati privasi atlet dalam berdepan dengan cabaran besar kepada nama baik dan reputasinya.

Dr Ramlan meminta pihak-pihak tertentu tidak menyalahkan ISN secara langsung atas kegagalan mereka mengawasi sejarah pengambilan ubat oleh Chong Wei.

“Kami tidak merasa terdorong untuk memartabatkan sungutan yang negatif, tidak bertanggungjawab dan tidak produktif dengan sebarang respons kepada mereka pada ketika ini. Kami lebih rela untuk menumpukan usaha bagi terus membantu atlet kita dalam masa yang penuh sukar ini.

“Kami akan melakukannya dengan baik untuk menyokong atlet itu yang telah memberikan banyak kegembiraan kepada kita semua dengan hasil pencapaian selama bertahun-tahun. Lebih baik kami berdiri di belakangnya dan sabar menunggu proses ini diselesaikan dengan kebanyakkan persoalan jika tidak semua akan dijawab,” kata Dr Ramlan.

Chong Wei berdepan penggantungan selama dua tahun oleh Agensi Antidoping Dunia (WADA) namun akan diberi peluang membela diri apabila Jawatankuasa Panel Pendengaran BWF melakukan siasatan dalam usaha mengurangkan hukumannya.–AGENDA DAILY

Atau, ada pihak tertentu sengaja melakukan sabotaj terhadap Lee Chong Wei? Siapa tahu..

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

6 comments

jom kita beri sokongan kpd wira negara kita!

Ada berita lebih panas pula lepas ni abah..

kesian kan Datul LCW. Harap2 dia tabah.

Ambil tindakan saman je lah & beri peluang kedua kat dia. Datul Lee Chong Wei ada potensi jadi jurulatih & kita belum ada skuad pelapis yg betul2 bersedia lagi ni. Banyak lagi yg ambil dadah kat bawah jambatan tu yg perlu diambil tindakan segera...

macam2 statement kluar ....tepuk dada tanya selera

nantikan jela kisah sebenar, tapi kat malaysia ni... kalau citer cenggini sampai kiamat pun tak habis....

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon