Sunday, October 26, 2014

Simo Hayha, Sniper Lagenda Perang Soviet


Antara pertempuran kecil yang mendapat perhatian ketika berlangsungnya konflik Perang Dunia Kedua ialah Peperangan Musim Sejuk.

Simo Hayha Sniper Legend

Seluruh dunia bertumpu ke Sungai Kolla, yang menjadi lokasi pertempuran di antara pasukan tentera Finland dan tentera Soviet.

Pada ketika inilah munculnya watak seorang lelaki bernama Simo Hayha yang telah menggegarkan dunia peperangan ketika itu.

Diantara penembak hendap lagenda terhebat dunia, Simo Hayha merupakan salah seorang penembak hendap yang dianggap paling bahaya.

Namanya mungkin tidak segah penembak hendap Soviet Union, Vasily Zaitsev yang kisahnya diabadikan dalam filem 'Enemy at The Gates'.

Simo Hayha Sniper Legend - Young
Simo Hayha.

Namun, ketepatan tembakan Simo tidak mampu disangkal, dan dia merupakan pahlawan Finland yang memainkan peranan penting dalam menghadapi penjajahan besar-besaran Tentera Merah Kesatuan Soviet terhadap negaranya.

Simo terkenal dalam Peperangan Musim Sejuk yang berlaku pada tahun 1939. Pertempuran itu turut dikenali dengan jolokan 'David vs Golliath' - diambil sempena peperangan lagenda Nabi Daud menentang pasukan tentera Jalut yang mempunyai anggota berpuluh kali ganda lebih ramai.

Dalam peperangan tersebut, Simo Hayha telah mengukir namanya sebagai penembak hendap paling berjaya dengan membunuh lebih daripada 500 orang tentera Soviet dalam jangka waktu 100 hari sahaja.

Angka tidak rasmi tentera Finland menyatakan Simo telah menembak 542 tentera musuh, namun statistik tentera Soviet pula menunjukkan angka sebanyak 505 tentera mereka mati di tangan lelaki bertubuh kecil ini.

Simo Hayha Sniper Legend - Finland Army
Skuad 6 Jaeger Regiment dianggotai 34 orang tentera.

Secara puratanya, Simo telah membunuh lima orang tentera musuh dalam masa sehari, dalam keadaan bersalji dan cuaca sejuk yang ekstrem serta waktu siang yang agak pendek. Ia adalah satu rekod yang sangat hebat untuk seorang penembak hendap.

Dengan kemampuan yang dimilikinya, Simo telah digelar sebagai 'White Death' oleh pasukan tentera musuh.

Menelusuri perjalanan hidupnya, Simo Hayha dilahirkan pada 17 Disember 1905 di Rautajavari, Finland, sebuah bandar yang terletak bersempadan dengan tanah jajahan Soviet Union.

Lelaki ini membesar dalam suasana kampung dan menghabiskan sebahagian besar hidupnya dengan memburu dan bertani.

Pada tahun 1925, ketika usianya mencecah 20 tahun, Simo Hayha telah menyertai angkatan bersenjata Finland untuk memenuhi panggilan wajib ketenteraan.

M28 - Simo Häyhä
Senjata digunakan.

Ketika Peperangan Musim Sejuk mula meletus, Simo Hayha telah diserap masuk ke Skuad 6 Jaeger Regiment 34 tentera Finland. Pada ketika itulah beliau memulakan tugasnya sebagai seorang penembak hendap.

Pertembungan di antara tentera Finland dengan pasukan tentera merah Kesatuan Soviet di sepanjang Sungai Kollaa merupakan salah satu peperangan erotik bangsa Finland.

Skuad 6 Jaeger Regiment yang terdiri daripada 34 orang tentera Finland terpaksa berhadapan dengan 4,000 orang bala tentera Soviet.

Dalam peperangan inilah Simo Hayha telah membunuh lebih 500 orang tentera Soviet dan menjadikan kawasan pergunungan di sepanjang Sungai Kollaa sebagai 'Killer Hill' bagi tentera Soviet.

Dia bertempur dalam suhu yang sangat sejuk iaitu di antara -20 hingga -40 darjah selsius dengan pakaian camouflagei berwarna putih.

Apa yang membuatkan lelaki ini unik dan hebat ialah, dia langsung tidak menggunakan lensa teleskop seperti kebanyakan penembak hendap lain.

Simo hanya mengacukan senapang ke arah sasaran secara manual dan masih dapat menembak musuh dengan tepat sehingga jarak lebih 400 meter.

Dia tidak menggunakan lensa teleskop untuk menembak kerana Simo berpendapat, ia akan membahayakan nyawanya kerana seseorang yang menggunakan sasaran teleskopik perlu mengangkat kepala lebih tinggi untuk mengacu senjata.

Selain itu, Simo turut menganggap penggunaan teleskop juga akan memantulkan cahaya matahari yang mampu membongkar penyamaran seorang penembak hendap.

Simo Hayha Sniper Legend After Shoot
Pada 4 Mac 1940, Simo hampir maut ditembak musuh.

Dalam keadaan cuaca yang sejuk pula, lensa teleskop selalunya akan berkabut dan menggangu arah sasaran.

Disebabkan faktor-faktor ini, Simo konsisten dengan alasannya untuk menggunakan laras senjata manual.

Dalam Peperangan Musim Sejuk itu, Simo menggunakan Suomi K-31 SMG, selaras senapang sub machine gun. Dan dia telah membunuh lebih daripada 200 orang menggunakan senjata ini.

Pada 4 Mac 1940, nyawanya hampir melayang setelah rahangnya ditembak oleh pihak musuh. Peluru menghancurkan pipi sebelah kiri wajah Simo.

Ketika rakannya datang memberi bantuan, mereka mendapati separuh wajahnya hilang. Tembakan itu telah menyebabkan Simo koma dan sedar seminggu kemudian, ketika peperangan tersebut telah pun berakhir.

Di atas jasanya yang besar, pemimpin tertinggi tentera Finland ketika itu, Field Marshal Carl Gustav Emil Mannerheim telah menaikkan pangkat Simo daripada Koperal kepada Leftenan.

Simo Hayha Sniper Legend - Old

Selepas pulih daripada kecederaan, Simo meneruskan khidmatnya dalam pasukan angkatan tentera Finland sehingga pencen.

Simo Hayha meninggal dunia pada 1 April 2002 ketika usianya mencecah 96 tahun.

Ketika ditemu bual pada tahun 1998 dan diajukan soalan, adakah dia menyesal membunuh ramai orang, Simo hanya menjawab ringkas; "Saya hanya menjalankan tugas untuk negara".

BACA INI JUGA: Kisah Kemahsyuran Walk of Fame Hollywood

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon