Friday, August 01, 2014

Al Kautsar Surah Penghibur Hati Rasulullah SAW Yang Banyak Kelebihannya


Surah Al Kautsar adalah surah paling pendek yang hanya mengandungi 3 ayat dan diturunkan di Mekah yang bermaksud sungai di syurga, diperbuat daripada batu permata yang indah dan cantik dan airnya lebih manis daripada madu.

Al Kautsar Surah Penghibur Hati Rasulullah SAW

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad SAW kerana diturunkan ketika baginda bersedih diatas kematian dua orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Menariknya, pelbagai khasiat, manfaat dan kelebihan terkandung di dalam surah Al Kautsar, antaranya;
  • Jika surah Al Kautsar dibaca 1000 kali, insyaAllah rezeki akan bertambah.
  • Membaca surah Al Kautsar ketika hujan turun sambil berdoa, mudah-mudahan Allah memakbulkan doa kita.
  • Jika kehausan dan tiada air, bacalah surah Al Kautsar dan gosokkan tangan di leher, InsyaAllah hilang dahaga.
  • Jika sering mengalami sakit mata, umpamanya mata berair, gatal-gatal ataupun bengkak, sapukan air mawar yang telah dibaca surah Al Kautsar sebanyak 10 kali pada mata, In Sha' Allah sembuh.
  • Jika rumah dipercayai terkena sihir, bacakan surah Al Kautsar sebanyak 10 kali, mudah-mudahan Allah memberikan ilham kepada kita di mana letaknya sihir itu.
  • Jika rajin membaca surah Al Kautsar, hati akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
  • Sekiranya seseorang teraniaya sehingga dimasukkan ke penjara, bacalah ayat Al Kautsar ini sebanyak 71 kali, InsyaAllah pertolongan Allah akan datang kepadanya disebabkan dia tidak bersalah tetapi telah dizalimi.

Sesuatu yang baik akan datang apabila kita selalu mengamalkannya justeru itu, amalkanlah membaca surah Al Kautsar ini atau surah-surah lain secara kerap agar apa yang diinginkan dalam hidup akan tercapai dan akan mendapat kebahagiaan dan kerahmatan di dunia mahupun di akhirat.

Teringat kata-kata seorang ustaz, bukan sesuatu ayat atau zikir yang dapat memberikan segalanya, tetapi semua itu berlaku dengan kehendak dan kekuasaan Allah.

Kesimpulannya, supaya kita tidak mengiktikadkan sesuatu itu sebagai berkuasa padahal segala kekuasaan adalah milik Allah AzzaWajalla.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: almukhlisin

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon