Friday, July 04, 2014

Sukarnya Melahirkan Anak Di India!


Kelahiran seorang bayi lazimnya disifatkan sebagai detik penting dan pengalaman bahagia bagi golongan wanita.

Sukarnya Melahirkan Anak Di India!

Ia turut menjadi detik yang sentiasa dinantikan ahli keluarga. Oleh itu, wanita yang berpeluang melahirkan anak di hospital dalam keadaan selesa serta dilengkapi kemudahan yang sedia ada dianggap sudah cukup baik bagi kelompok masyarakat ini.

Namun, keselesaan dan kemudahan seperti itu adalah suatu yang sukar untuk dinikmati dengan mudah oleh kelompok masyarakat ini.

Justeru, bagi menikmati keselesaan seperti itu, malangnya mereka terpaksa berkorban. Pengorbanan yang dilakukan bukanlah mudah. Ia memerlukan daya ketahanan fizikal dan mental yang kuat.

Ladakh, Utara India - Menelusuri sungai
Ladakh, Utara India - Menelusuri sungai [2]
Menyelusuri sungai Chadar.

Bagi masyarakat di kawasan pedalaman yang menghuni daerah Ladakh, Utara India, mereka menyifatkan detik melahirkan anak adalah pengalaman yang sangat mencabar terutama bagi wanita yang bersalin anak sulung.

Ini disebabkan faktor geografi tempat tinggal mereka yang terletak jauh dikawasan pedalaman serta terpinggir daripada kemudahan perubatan.

Walaupun begitu, kelompok masyarakat di sana tidak mempunyai pilihan. Ketiadaan pakar perbidanan di kawasan penempatan mereka menyebabkan masyarakat ini terpaksa mencari alternatif lain untuk mendapatkan rawatan.

Jadi, mereka perlu meneruskan tradisi tersebut iaitu menempuh perjalanan sejauh 45 kilometer untuk sampai ke hospital berdekatan.

Mahu atau tidak, mereka perlu menempuhi cabaran tersebut yang sememangnya bakal menguji tahap ketahanan fizikal dan mental ibu yang sedang sarat mengandung dan ahli keluarganya.

Bayangkan, bagaimana payahnya keadaan seorang ibu yang sedang sarat mengandung terpaksa berjalan kaki selama sembilan hari dibawah cuaca sejuk dibawah paras beku hanya untuk melahirkan anak di hospital.

Ladakh, Utara India - Bersama bakul untuk anak
Bersama bakul untuk meletakkan bayi.

Sudah menjadi kelaziman ahli keluarga akan turut serta bersama-sama menempuhi cabaran tersebut. Setelah selamat melahirkan anak, mereka terpaksa mengulangi perjalanan selama sembilan hari untuk pulang ke rumah.

Bagi sesetengah orang, ini mungkin sesuatu yang tidak masuk akal tapi inilah pengorbanan ibu-ibu disini setiap kali melahirkan anak.

Dan kerana itulah masyarakat disana memiliki tanggapan bahawa semangat yang kuat sangat diperlukan untuk melahirkan anak. Bagi masyarakat disini, bukan keselesaan yang menjadi keutamaan mereka tetapi keutamaan lebih ditumpukan kepada keselamatan anak yang bakal dilahirkan.

Begitulah tingginya nilai kasih sayang seorang ibu. Mereka sanggup menghadapi pelbagai cabaran hanya untuk anak di dalam kandungan.

Ladakh, Utara India - Bersama bayi
Seorang Ibu bersama bayinya dalam perjalanan pulang.

Boleh dikatakan hampir setiap langkah yang terpaksa mereka tempuhi untuk ke hospital sangatlah sukar.

Jalan yang mereka perlu lalui bukanlah jalan yang mudah. Mereka perlu merentas sungai Chadar pada ketinggian 11,123 kaki. Setiap hari mereka akan berjalan kaki tanpa henti selama lapan jam.

Bagi kelompok masyarakat ini, keadaan itu merupakan perkara lumrah yang perlu dilakukan oleh penduduk kampung yang mahu bersalin. Ia bukanlah perkara baharu bagi mereka malah amalan yang sudah menjadi tradisi sejak dahulu lagi.

Malah, situasi ini merupakan rutin bagi semua keluarga di Utara India.

BACA INI JUGA: 7 Sebab Kita Perlu Kaya

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon