Monday, June 23, 2014

Kalah!? Siapa Suruh Bawa Kalimah Allah Ke Mahkamah!


Mahkamah Persekutuan Isnin menolak kebenaran bagi Gereja Katolik merayu kepada mahkamah itu untuk menarik balik larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ yang dirujuk sebagai Tuhan dalam penerbitan mingguan The Herald versi Bahasa Malaysia.

Isu Kalimah Allah

Beberapa buah NGO pro Kristian seperti Lawyers For Liberty dikesan meroyan dalam akaun Twitter bila Mahkamah Persekutuan membuat keputusan menolak kebenaran bagi Gereja Katolik merayu kepada mahkamah itu untuk menarik balik larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ yang dirujuk sebagai Tuhan dalam penerbitan mingguan The Herald versi Bahasa Malaysia.

Mereka secara terbuka membantah keputusan tersebut walaupun tahu Mahkamah Persekutuan adalah badan perundangan tertinggi negara, apa keputusan yang dibuat disini adalah muktamad.

Puak-puak ini meroyan kerana dipercayai keputusan ini akan turut mempengaruhi penerbitan-penerbitan seumpamanya yang lain, tidak terhad kepada The Herald sahaja.

Memandangkan ia diputuskan oleh Mahkamah tertinggi, maka keputusan ini juga menjadi undang-undang dalam negara kita (law of the land). Itu yang mereng sekejap tu.

Pada penulis, pihak-pihak yang kecewa dengan keputusan ini tidak sepatutnya meroyan, sebab siapa yang mula bawa kes ini ke Mahkamah? Bukan orang Islam pun, tapi pihak gereja sendiri. Jadi kalau ada pihak yang nak dipersalahkan, patutnya diri sendiri, bukan orang lain.

Ikut amalan sebelum ini kan elok dah. Nak buat tu buatlah, tapi senyap-senyap dan dikalangan komuniti Kristian saja, bila nak tunjuk besar kepala dengan nak ‘meresmikan’ penggunaan kalimah Allah itu disisi undang-undang kononnya, inilah akibat.

Bila dah dibawa ke Mahkamah, maka akur sajalah kepada sebarang kebarangkalian. Ikut pemerhatian penulis, sejak mula kes ini dibicarakan, Mahkamah memang sentiasa adil kepada kesemua pihak terlibat. Ada masa Mahkamah memihak kepada Gereja, dan ada masa yang lain Mahkamah memihak kepada orang Islam.

Cuma bezanya, Mahkamah yang membuat keputusan memihak orang Islam ini adalah Mahkamah yang lebih tinggi seperti Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, terima sajalah hakikat.

Isu Kalimah Allah [2]

Penulis juga percaya, dengan keputusan ini pihak-pihak bertelagah dalam isu berkaitan Islam vs agama lain seperti perebutan hak jagaan anak dan sebagainya, tidak akan lagi sebarangan nak membawa kes berkaitan ke Mahkamah. Kalau bawa ke Mahkamah sekalipun, besar kemungkinan tidak akan sampai ke peringkat Mahkamah Persekutuan macam sekarang.

Sebab kalau dah sampai di Mahkamah Persekutuan dan keputusan tidak menyebelahi mereka macam sekarang, bukan pasangan berkenaan saja terlibat, tapi semua pasangan yang ada isu sama selepas itu, akan turut terikat dengan keputusan tersebut.

Jadi jangan pelik kenapa pembangkang begitu bimbang dan melatah bila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak minta pihak yang bertelagah dalam 2 isu perebutan hak jagaan anak pasangan bertukar agama merujuk kes berkenaan sehingga ke Mahkamah Persekutuan – walhal itulah langkah yang betul untuk dilakukan.

Oh ya, penulis juga berharap ada pihak berkepentingan yang melaporkan perbuatan Lawyers For Liberty ini supaya tindakan menghina Mahkamah boleh diambil.

[Sumber]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon