Jun 20, 2014

4 Misteri Dunia Yang Masih Gagal Di Rungkai

Memang mudah untuk manusia menjadi obses dengan misteri yang tidak pernah diselesaikan di dunia ini. Misalnya 4 misteri dibawah, semuanya masih menimbulkan tanda-tanya dan ada yang sudah berlangsung berdekad-dekad lamanya tidak kira berapa ramai pakar mengkaji kes-kes ini. Dan sehingga sekarang, ianya terus kekal diselabungi misteri.

Batu Dighton

Dighton Rock

Dighton Rock adalah sebuah batu seberat 40 tan yang ditemui di pesisiran Taunton River, Massachusetts dan dipenuhi dengan simbol purba (petroglyphs) yang membingungkan. Selama 300 tahun, manusia telah berspekulasi tentang kewujudan dan maksudnya.

Para penyiasat telah mencuba pelbagai kaedah untuk mengkaji simbol-simbol ini sejak dari koloni Inggeris pertama kali menggambarkan tentang batu tersebut pada tahun 1680 tanpa banyak kejayaan.

Pada tahun 1963, pegawai negeri mereka (State officer) telah memindahkan batu itu untuk pemeliharaan dan pemuliharaan sebagai bahan kajian yang menarik dan bersejarah.

Kebanyakan pakar, ahli akademik dan cerdik pandai menyimpulkan bahawa simbol-simbol ini berasal dari puak orang asli Amerika. Teori-teori yang lebih luarbiasa mengusulkan ia adalah hasil kerja Portugis, Cina dan orang Phoenician Purba.

Kanak-kanak Hijau

Green Kids from Land of St Martin

Dua orang kanak-kanak pelik telah muncul di Woolpit, Suffolk, UK, pada kurun ke 12. Adik-beradik lelaki dan perempuan tersebut memiliki kulit berwarna hijau, walaupun selain itu mereka seakan-akan normal.

Mereka juga bertutur bahasa asing yang tidak difahami dan hanya memakan bijian kacang. Lama-kelamaan kulit mereka hilang warna kehijauannya dan mereka belajar bertutur dalam bahasa Inggeris.

Mereka mengaku datang dari "Land of St Martin", di mana tempatnya gelap dan matahari tidak pernah terbit. Kononnya semasa mereka menjaga haiwan ternakan ayah mereka, mereka terdengar bunyi loceng lalu mereka mengikut sungai cahaya yang membawa mereka ke Woolpit.

Ada teori mengatakan, mereka adalah Kanak-kanak Hollow Earth atau dari Dimensi Selari (Parallel Dimension) atau mungkin juga alien!

Cicada 3301

Cicada 3301

Untuk beberapa tahun kebelakangan ini, setiap Januari terdapat satu teka-teki dalam talian (online puzzle) yang sangat pelik yang dihoskan oleh seseorang atau kumpulan yang menggelarkan diri mereka "3301". Simbol mereka adalah seekor cengkerik ("Cicada").

Kesemua puzzle yang kompleks itu terdiri daripada gabungan kriptografi, matematik, sastera, mesej tersembunyi, data keselamatan dan falsafah.

Klu atau petunjuk dilaporkan bertebaran di beberapa variasi tempat di seluruh dunia termasuk Poland, Hawaii, Sepanyol, Australia dan Korea.

3301 menyatakan tujuan puzzle ini adalah untuk mencari "individu-individu intelek". Namun, tidak pula dinyatakan kenapa dan untuk apa.

Ramai yang berpendapat teka-teki atau puzzle yang seolah-olah mustahil untuk diselesaikan ini merupakan medium bagi organisasi-organisasi seperti CIA atau M16 merekrut ejen rahsia dari kalangan orang awam.

Pasangan Kembar Pollock

Pollock Twins

Pada tahun 1957, Joanna (11 tahun dan Jacqueline Pollock (6 tahun) telah terbunuh secara tragik dalam satu kemalangan kereta di Northumberland, England. Mereka adala adik-beradik.

Setahun kemudian, ibu mereka melahirkan sepasang kembar, Jennifer dan Gillian. Jennifer yang lebih muda, mempunyai tanda lahir pada tempat yang sama Jacqueline miliki.

Kembar ini mula meminta barang mainan yang pernah dimiliki oleh dua orang kakak mereka yang telah meninggal dunia dan mengajak ibu mereka ke taman tempat kakak-kakak mereka pernah lawati tanpa ada sebarang pengetahuan mengenai perkara-perkara tersebut sebelum ini.

Seorang ahli psikologi yang dihormati ketika itu, Dr. Ian Stevenson, mengkaji secara mendalam kes ini dan membuat kesimpulan bahawa pasangan kembar tersebut adalah kelahiran semula Joanna dan Jacqueline Pollock.

BACA INI JUGA: Misteri Kematian Insiden Dyatlov Pass Yang Terus Menjadi Teka-teki

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

5 comments

fuhh...berita yang last tu macam sedikit menyeramkan...

Regards,
-Strider-

yg last tu tak logik ! huhu

Cicada tu yang saya takut. Entah entah permainan tu permainan hantu. Siapa la punya kerja yang buat teka teki macam tu. Misteri betul.

Boleh tulis artikel berkenaan dyatlov pass incident..best jugak artikel tu..boleh wikipedia..tapi lagi best kalau artikel ditulis dlm bahasa melayu..tq

Ada. Boleh baca disini http://goo.gl/ubrKTA

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon