Tuesday, May 27, 2014

Senarai Barang Ada DNA Babi HALAL


Isu “Rokok Ada Sel Babi” bangkit semula selepas isu coklat Cadbury iaitu coklat susu dengan kacang hazel (Cadbury Dairy Milk Hazelnut) dan coklat susu dengan buah badam (Cadbury Dairy Milk Roast Almond) yang disahkan oleh Kementerian Kesihatan mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine).

Rokok Ada Sel Babi

Isu rokok ada sel babi ni dah lama, tapi mungkin zaman tu ledakan internet belum begitu terasa.

Berita ni hanya berlegar di kalangan yang membaca surat dan internet hanya yang ada sahaja ketika itu. Boleh bilang dengan jari orang yang ada internet masa tu berbanding zaman ini, maklumat hanya di hujung jari. Isu panas terus boomm, budak kecil pun tahu. Elok sangat isu ini dibangkitkan semula.

Profesor Simon Chapman dari Universiti Sydney dilaporkan berkata, kajian itu mendapati babi digunakan dalam 185 jenis industri termasuk penemuan sel darah merah haiwan itu dalam penapis (filter) rokok.

Kenyataan beliau yang disiarkan oleh akhbar Daily Telegraph menjelaskan, hasil kajian tersebut pastinya mengejutkan perokok yang beragama Islam serta Yahudi yang diharamkan memakan babi.

Senarai Nama Barang yang Ada Babi Halal

Babi-halal

Senarai barang yang mengandungi lemak babi
  • Minyak masak LAM SOON (Cap Helang dan Buruh)
  • Ubat Pearl Cream Arche (Thailand)
  • Ajinomoto (Thailand)
  • Ais krim berharga RM1.00 ke atas
  • Semua tauhu buatan orang cina
  • Sabun LUX dan Lotion Badan Buatan Malaysia, USA dan Thailand
  • Sabun Fab berbuku
  • Lobak Jeruk
  • Mee dan Kueteow basah (buatan cina)
  • Krim Muka Hazeline Snow

Senarai nama barang yang mengandungi kulit babi, uri dan binatang yang tidak halal
  • Semua jenis serbuk mee segera terutama Maggi
  • Pucuk, kulit popia, fish cake dan bebola ikan buatan orang cina
  • Daging burger import
  • Sardin, kari ayam dalam tin dan yon taufu buatan orang cina
  • Kasut bola jenis ‘Gold Cup’
  • Berus gigi jenis ‘Reach’
  • Mee kering (sanggol)
  • Semua sabun mandi yang diimport
  • Ajinomoto kecuali keluaran kilang lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
  • Semua jenis shampoo kecuali keluaran orang islam
  • Have Pearl Cream
  • Ramuan Kentucky Fried Chicken dan Mc Donald
  • Ubat kurap buatan orang cina
  • Beehon segera siam
  • Mee rebus tulang dan kiub perasa ayam
  • Sabun mandi yang berminyak

Senarai nama yang mengandungi gelatin (Lemak babi dan binatang tidak halal)
  • Bosset wine gum
  • Dairy milk coklat
  • Coklat cadbury/Chewing gum
  • Sugus strawberry
  • Passer Doily Mixture
  • Trebo Mint Chewing gum/ Peppermint
  • Scothes vikmin
  • Share extra atrenght
  • Black current jelly
  • Royal gulaman dan Decart oranges
  • Valvis gelatin
  • Sarung kapsul ubat
  • Ais krim dalam bekas plastik
  • Gula-gula fruities
  • Cake mets vilber punch
  • Coklat cake
  • Tepung kastard lady’s choice
  • Semua jenis jelly
  • semua jenis gincu
  • Semua jenis Sheisedo
  • Lady’s choise jelly
  • Pringgles Patoto Chip’s

Senarai nama yang mengandungi alkohol dan unsur-unsurnya
  • Barangan AVON keseluruhannya
  • Pewangi ketiak terutama jenama Vitalis dan Concord
  • Minyak rambut Brylcream (hijau)
  • Racun serangga jenis spray seperti Shelltox, Baygon dan Mortin
  • Seluruh ubat batuk jenis sirup
  • Keseluruhan ball pen dakwat kering
  • Tonik bayi grape water, Tonik waterberry compound

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

28 comments

  1. Ujian untuk umat Islamkan...kalau dah setiap produk ada bahan tu, bayangkan betapa "gelaplah" hati kita semua..agaknya sebab tu umat akhir zaman ni perlakuannya amat mengelirukan..susah untuk menerima kebenaran..

    ReplyDelete
  2. di sini peranan pihak berkuasa amat diperlukan..cadbury telah pun disahkan tidak halal..kalau ada dakwaaan mengenai produk2 lain, ia perlu memastikan kesahihan dakwaan ini bagi mengelakkan khabar angin...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. JAKIM tidak sepatutnya melengah-lengahkan keputusan penemuan DNA babi pada coklat CADBURY dan menjalankan siasatan terperinci ke atas produk lain tanpa menyembunyikan sebarang maklumat.

      Delete
  3. ish banyaknya.. sebenarnya separuh daripada barangan di atas memng selalu kita pakai sbab ada logo halai..nampaknya tindakan lebih tngas diambil dgn membuat satu senarai yg dkeluarkan pihak berpatut serta logo halai ditarik balik!

    ReplyDelete
  4. Kalau dah mmg ada bukti sampaikan trus kpd pihak yg sepatutnya melalui cara yg btul dan jelas supaya dapat diwartakan sbg haram dan org ramai tahu....klau setakat kat fb jer dah mcm nk menghancurkan org lain jer....

    ReplyDelete
  5. Banyak nak kena jaga makanan sekarang ni kan..

    ReplyDelete
  6. setiap apa yg berlaku adalah ujian...setiap umat muhamad saw kena ambil iktibar...yg brtanggungjawab kenalah tegas..

    ReplyDelete
  7. subahanallah...

    ReplyDelete
  8. barang-barang ada unsur babi tidak perlu ditarik dari pasaran...sebab bukan islam tak ada masalah. TETAP...adalah amat baik label pada produk tersebut di tulis "TIDAK HALAL"..atau HARAM BAGI UMAT ISLAM"...selesai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah penipuan yang maha luar biasa terhadap umat Islam..

      Delete
    2. Saya Setuju tulis "TIDAK HALAL"..atau HARAM BAGI UMAT ISLAM".dan asingkn produk dlm bilik "non-halal"

      Delete
  9. bodoh nyer information,tauhu buatan cina haram? dah kalau tauhu buatan cina muslim haram e?

    ReplyDelete
  10. patut la babi ni banyak sgt org bela,market dia luas,bnyak kegunaan binatang haram ni..

    ReplyDelete
  11. DARI MANA SUMBER FAKTA DI ATAS????

    ReplyDelete
  12. Klu btl fakta d atas napa jakim x pna buka mulut? Da tau haram napa diam2? Soalan utk tuan blog... dr mana awk kutip semua fakta d atas?

    ReplyDelete
  13. Bersyukurla ada orang inform..Kenapa susah nak terima ek?? Susah rasa nak tinggalkan barang2 yang tak halal tu? Dah banyak dah dengar dan boleh fikir sendiri. Contoh jele tak pernah lagi aku jumpa agar2 produk halal atau muslim. Ke ada? Yang mane? Kalau ada boleh inform sini. Mmg nak cari. Patut bersyukur dah ada orang inform.

    ReplyDelete
  14. Bagaimana dgn produk yg tercemar dgn ejen kimia berbahaya? Saya amat berharap pihak berwajib tolong buat senarai barangan yg terlibat. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  15. Mengarut info kat atas ni,dh sllu sgt dpt info cmni,klu mnde ni sah dri jakim atau mana2 makmal bgi la bukti...xbaek sebar fitnah..yg sllu nk pcaya tlg la jdi org yg suka mgkaji,supaya kita xdituduh umat negatif,ape dgr seme pcaya,alasan kita mulia,kita islam..btol...tpi jgn mudah pcaya tnpa usul..

    ReplyDelete
  16. Jangan mudah percaya dan sebarkan tanpa bukti yang sahih..periksa dulu..

    ReplyDelete
  17. Pada tahun 1999-2006 sye pernah bekerja kilang makanan Moi Kee di kuantan jalan semambu..sebagai pembuat tauhu(siang) tauge(malam) kadang2 tolong buat dan packing kueh tiaw..sye masih ingat pada masa itu yg setiapkali apabila pihak berkuasa dtg buat pemeriksaan semuanya telah di umumkan oleh managment supaya siap2 menampakkan kebersihan..manakala hari biasa orang cina buat selamber makan lah ape yg dia suka..dgn tangan yg kotor selamber celop kat air tauhu tengah nk proses..orang2 melayu kat kilang tu sume tak makan tauhu..sye pun hilang selera nk mkn walopun masa itu sye belum convert muslim..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah hakikat sebenarnya. Malah sekarang ni pun terlalu ramai peniaga cina yang menggunakan logo halal palsu tanpa sebarang tindakan daripada penguatkuasa berkenaan.

      Delete
  18. Assalamualaikum,nak tanya berus gigi apa yg halal.betul berus gigi yg tertulis bristles adalah bulu babi..inginkan penjelasan yg segera.terima kasih

    ReplyDelete
  19. Apa peranan jakim....tido je ke...buat keje ke tak

    ReplyDelete
  20. Jakim pun hanyalah badan yg diurustadbir oleh orang2 yg makan gaji..pengusaha2 kafir ni bgi mereka duit bukan masalah. Bila produk mereka di banned kerana hal2 haram...mereka terkesan...terpaksa guna cara lain utk memastikan produk mereka diterima semula. Kita xtahu macamana selepas beberapa hari saja jakim boleh ubah keputusan majlis mereka tentang haramnya coklat cadbury sedangkan arab saudi dan negara2 islam lain di timur tengah TETAP dengan pendirian mereka produk2 tersebut adalah HARAM kerana ada DNA babi serta diarahkan semua produk berkenaan ditarik balik dr pasaran SERTA MERTA. Manakala jakim mengubah kenyataan mereka KONONNYA bukan ada DNA babi tp berlaku pencemaran sewaktu pembungkusan produk...apa pencemaran itu tidak dinyatakan...manakala kilang produk itu dikeluarkan tidak juga dinyatakan dimana..kalau kilang yg sama mengeluarkan produk yg ada DNA babi dgn yg tidak ada DNA babi...TETAP HARAM..seprti mana kedai makan tidak halal..walaupun mereka tidak menghidangkan masakan babi..tetapi mereka menggunakan perkakas yg sama utk masakan babi yg mereka sendiri makan...maka tetap TIDAK HALAL......jadi apa permainan pihak pengeluar dengan pihak2 tertentu sehingga kenyataan rasmi jakim pun dapat diubah...? Teringat kes yg gampir sama sekitar 2005/2006 bila jakim menyerbu gudang/kilang dikepong dan selayang...pengeluar produk frankfurter..hot dog..yg diumumkan dalam media cetak dan elektronik bahawa produk tersebut TIDAK HALAL...selang beberapa hari....akhbar menyiarkan berita kononnya produk2 tersebut bukan ada dna babi...tetapi kerana pemerikaaan oleh jakim kononnya pengeluar tidak mementingkan kebersihan...namun bila saya sendiri call jakim..mereka mengataksn mereka tidak tahu menahu tentang berita penafian tersebut...dab tetap dgn pendirian bahwa produk tersebut TIDAK HALAL kerana ada DNA babi serta percampuran bahan halal dan tidak halal dalam stock simpanan pengeluar...dimana daging babi dan ayam serta lain2nya disimpan bersama.
    Jadi mereka jakim tetap mengatakan TIDAK HALAL...Jadi.siapa yg mengeluarkan kenyataan penafian tersebut??? Takkan hanya seorang ADUN..atau AHLI PARLIMEN..??...akhirnya produk tersebut dijual secara berleluasa...

    ReplyDelete
  21. Kan senang nak ape2 pastikan produk org muslim

    ReplyDelete
  22. baik la berita di terima dr setiap individu...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon