Tuesday, May 13, 2014

Memoir Paling Laris Dalam Sejarah Rupanya Kisah Bohong!


Massachusetts – Seorang wanita yang menghasilkan sebuah memoir mengenai pembunuhan beramai-ramai Nazi ke atas Yahudi di Jerman, hingga ia menjadi memoir paling laris dijual, diarahkan membayar sebanyak $22.5 juta kepada penerbit buku, Jane Daniel selepas kisahnya itu adalah pembohongan semata-mata.

A Mémoire of the Holocaust Years

Penipuan itu terbongkar selepas 17 tahun buku Misha: A Mémoire of the Holocaust Years dihasilkan dan diterbitkan pada 1997.

Wanita itu, Misha Defonseca mendapat $22.5 juta dolar daripada penerbit buku tersebut yang menceritakan mengenai seorang budak perempuan Yahudi yang terpaksa mengembara ke Eropah sendirian selepas ibu bapanya ditangkap oleh Nazi.

Dia juga mendakwa menghabiskan masa selama berbulan-bulan di dalam hutan bagi menyembunyikan diri dari tentera Nazi.

Misha mendakwa kisah itu berlaku ketika dia berusia antara tujuh hingga 11 tahun.

Selepas menghasilkan memoir itu, Misha dan penulis buku terbabit, Vera Lee memperolehi pendapatan lumayan.

Kisah Misha itu kemudiannya menimbulkan kecurigaan oleh wartawan, forensik geologis dan ramai lagi.

Ia mendorong Daniel untuk menyiasat dan kemudiannya mendapati nama sebenar Misha adalah Monica Ernestine Josephine dan dia juga bukan seorang Yahudi.

Defonseca, yang kini menetap di Massachusetts, mengakui penjualan buku tersebut adalah berdasarkan fantasinya dan buku itu dialihbahasa kepada 18 bahasa serta dijadikan filem di Perancis.

“Ia adalah cerita saya. Ia bukan realiti tapi ia adalah realiti saya. Saya ingin memohon kemaafan kepada sesiapa yang saya khianati,’’ katanya. -Mynewshub.my

BACA INI JUGA: Adolf Hitler: Rahsia Besar Yang Disembunyikan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon