Selasa, Mac 04, 2014

Luar Biasa! Manusia Kebal Patukan Ular Berbisa!


Loading...

Percayakah anda terdapat manusia yang kebal daripada patukan ular berbisa? Percaya atau tidak, itulah realiti seorang lelaki bernama Tim Friede yang mempunyai keistimewaan yang cukup hebat berbanding manusia lain.

Tim Friede

Beliau mendakwa telah dipatuk oleh lebih 100 ekor ular berbisa namun dia terselamat kerana jejaka yang tinggal di daerah Milwaukee, Winconsin, Amerika Syarikat ini kebal terhadap bisa ular.

Tim dipatuk ular buat kali pertama ketika berusia lima tahun dan terselamat.

Insiden itu telah mengubah hidupnya. Dia tidak fobia atau takut dengan ular malah menjadi obses dan terpesona dengan ular.

Dalam rancangan Stan Lee Superhumans terbitan History Channel, Tim pernah membuktikan keupayaan dengan menyuntik 40 miligram bisa ular Black Mamba. Bisa ini mampu membunuh manusia dalam tempoh 30 minit.


Black Mamba adalah ular berbisa yang berasal daripada Afrika. Ia amat ganas dan berbahaya pada manusia.

Beribu-ribu orang telah mati akibat dipatuk ular ini. Bisa Black Mamba mengandungi neuroktosin yang akan menyerang sistem saraf manusia lalu melumpuhkan aktiviti jantung sebelum seseorang menemui ajalnya.

Sebelum Tim menyuntik dirinya dengan bisa Black Mamba, dia terlebih dahulu memerah bisa ular itu ke dalam sebuah bekas. Selepas itu menyuntik bisa tersebut menggunakan jarum suntikan terus ke saluran darahnya.

Menakjubkan, setelah 30 minit badan Tim tidak menunjukkan apa-apa simptom diserang bisa ular walaupun telah disuntik dengan 40 miligram bisa Black Mamba.

Tekanan darah dan degupan jantungnya normal dan terbukti Tim adalah manusia anti bisa!

Menurut pakar ular dari Zoo Jacksonville, Australia, Dino Ferri, keupayaan Tim memang sesuatu yang luar biasa dan menakjubkan.

Menurut Dino, dia tidak pernah melihat manusia yang mampu selamat selepas bisa ular masuk ke dalam tubuhnya tanpa mengambil vaksin anti bisa.

Tambahnya lagi, badan Tim mempunyai serum antitoksin yang dapat meneutralkan bisa ular. Sebab itulah dia imun dan menghasilkan antibodi untuk melawan molekul aktif bisa.

Dia mungkin memperoleh keupayaan menukar bisa dalam tubuh semasa dipatuk ular pada masa lalu.

Menurut Tim lagi, jika orang ramai melihat ular berbisa mematuknya, mereka akan terkejut dan bertanya sama ada dia akan mati. Tetapi selepas melihat keupayaannya, mereka kagum dan seperti tidak percaya dirinya kebal daripada bisa ular.

Snake anti-venom
Penawar bisa ular.

Membiasakan diri dipatuk ular berbisa memerlukan kekuatan mental yang sangat tinggi. Walaupun badannya imun daripada bisa ular, Tim kadangkala rasa gemuruh dan takut apabila membiarkan dirinya dipatuk.

Tim selalu menjalankan proses yang dipanggil sebagai 'Imunoterapi' bisa dengan menyuntik bisa ular daripada masa ke semasa untuk meningkatkan sistem imunitinya dan membina antibodi yang bauk untuk meneutralkan bisa ular.

Dia kini menyimpan berpuluh-puluh ekor ular berbisa di bilik khas di kediamannya dan bekerja keras membangun dan menghasilkan vaksin anti bisa generasi baru yang dapat memulihkan mangsa yang dipatuk ular di seluruh dunia.

Namun, walaupun kebal bisa ular, Tim kerap kali menjalani pemeriksaan doktor bagi memastikan buah pinggang dan hatinya tidak rosak akibat kerja-kerja bahaya yang dilakukannya itu.

Fakta menarik mengenai ular;
  • Setiap tahun hampir 125,000 orang mati dipatuk ular di seluruh dunia.
  • Anti bisa pertama telah dihasilkan oleh saintis Perancis, Albert Calmette pada tahun 1895.
  • Di Malaysia terdapat kira-kira 141 jenis ular yang habitatnya di air dan di darat. Daripada jumlah ini, hanya 16 jenis ular di darat dan 21 jenis ular laut yang dikenal pasti berbisa.

BACA INI JUGA: Luarbiasa! Menukul Paku Guna Kepala!

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon