Wednesday, January 22, 2014

Angkara Bakar Bendera Jepun, Pelajar Malaysia Terima Akibat!


Kurang cerdik, itu adalah pendapat penulis terhadap tindakan segelintir pentaksub Anwar Ibrahim berdemo dengan membakar lukisan bendera di kepingan kadbod.

Angkara Pemuda PKR Bakar Bendera Jepun, Pelajar Malaysia Terima Akibat!

Mungkin mereka gagal mendapatkan bendera Jepun, lantas menggunakan kadbod sebagal simboliknya. Ia perbuatan yang serius, sekaligus merupakan penghinaan kepada negara matahari terbit itu.

Apapun sejarah terdahulu, hubungan diplomatik Malaysia – Jepun sangat akrab, terutamanya sewaktu Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri. Hasilnya, berbillion pelaburan dari Jepun masuk, mencurah-curah ke negara ini dalam industri elektronik, pembuatan mahupun industri pembuatan kereta.

Berkokok di laman sendiri sememangnya menguntungkan, dengan kadar risiko untuk menerima ancaman dari Jepun sangat minima. Itu yang membuatkan Shamsul Iskandar dan pengikutnya berani, dengan tindakan menghina panji matahari terbit.

Namun, pernahkah pencetus kekacauan ini memikirkan untung nasib rakyat Malaysia di Jepun?

Pendek akal, sebagaimana pendeknya Shamsul Iskandar, telah mengakibatkan ancaman kepada pelajar Malaysia di Jepun. Tidak cukup dengan itu, hakikat indahnya Islam yang menjadi agama persekutuan Malaysia juga tercemar, gara-gara tindakan si pendek akal.

Realitinya ialah Anwar Ibrahim sendiri yang gagal mematuhi peraturan imigresen negara tersebut! Bukankah hak kepada sesuatu negara untuk menetapkan undang-undang mereka? Siapa Anwar Ibrahim untuk berlagak seperti ini dunia dia yang punya?

Angkara Pemuda PKR Bakar Bendera Jepun, Pelajar Malaysia Terima Akibat!

Penulis agak risau atas konflik yang dicetuskan. Ketegangan ini sememangnya mengundang bahaya kepada pelajar Malaysia, atau rakyat Malaysia yang sedang mengharungi kehidupan di Jepun. Siapa yang mahu bertanggungjawab, sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini ke atas rakyat Malaysia nanti?

Bagaimana pula jika Jepun bertindak untuk tidak memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburannya untuk masa akan datang gara-gara konflik ini? Untuk makluman, Jepun kini merupakan pelabur asing terbesar di Malaysia dengan kira-kira 1,400 syarikat dari negara itu beroperasi dengan pelaburan dalam bidang pembuatan telah mencecah US$22.2 bilion.

Almaklumlah… program pemboikotan barangan Jepun sudah bermula. Mana mungkin ahli perniagaan Jepun mahu membuka perniagaan di negara yang memboikot barangan Jepun… kan?

Akhirnya, kerajaan juga yang terpaksa memainkan peranan dalam memastikan insiden ini diselesaikan secara diplomatik. Gara-gara permainan politik gampang dari Anwar dan kuncu-kuncunya, kerajaan pula terpaksa menjadi tukang selesai masalah.

Sama-sama kita berdoa agar tiada rakyat Malaysia di Jepun yang menjadi mangsa politik gampangan si Shamsul Iskandar ini.

Memang kerajaan zalim!

[Sumber]

LAGI INFO ANWAR KENA HALAU DARI JEPUN.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon