Monday, November 25, 2013

6,000 Hamba Abdi Masih Dikurung Di Britain?!


Menteri Dalam Negeri Britain semalam memberi amaran, mungkin ada lagi “hamba” yang disembunyikan di setiap kawasan kejiranan di bandar raya ini selepas polis membongkar kes kejadian tiga wanita dikurung selama 30 tahun.

Britain Slave

James Brokenshire berkata, kes sama seperti insiden di Lamberth itu mungkin turut terjadi di lokasi lain ibu negara Britain itu. Brokenshire menyatakan tidak mustahil jika ada 6,000 orang yang dikurung di seluruh Britain.

“Perhambaan ialah satu daripada isu yang biasanya hanya dirujuk dalam buku sejarah.

“Hakikatnya ia masih berlaku. Kita melihat laporan kes sedemikian semakin meningkat setiap tahun dan saya rasa ia akan terus bertambah.

“Saya rasa lebih banyak kes seumpama ini kian terbongkar. “Ini perkembangan yang baik kerana kita dapat menangani isu pemerdagangan manusia dan menghukum mereka yang bertanggungjawab,” katanya.

Komennya itu dibuat ketika polis mendedahkan bahawa tiga wanita yang dikurung sebagai hamba selama 30 tahun itu menjadi objek penderaan.

Polis memberitahu mangsa dikurung dengan tangan bergari.

Kata polis hasil siasatan rumit itu yang mungkin mengambil masa beberapa minggu sebelum didedahkan kepada umum.

Polis mendedahkan suspek lelaki dan wanita yang ditahan dalam kes itu pernah ditahan pada 1970-an, tetapi enggan mengulas lanjut mengenai kesalahan mereka.

Pasangan berusia 67 tahun itu dibebas dengan ikat jamin, tetapi tidak dibenarkan pulang ke kediaman mereka di Lamberth lokasi polis memindahkan 2,500 peralatan dalam 22 beg baru-baru ini.

Ketiga-tiga mangsa yang menjadi hamba itu ialah wanita Britain berusia 30 tahun, wanita Irish, 57, dan rakyat Malaysia yang berusia 69 tahun.

3 ‘hamba’ kongsi ideologi politik

Maklumat terbaru mendapati dua ‘hamba’ yang dikurung melebihi 30 tahun dalam kes yang menggemparkan Britain minggu ini bertemu suspek melalui “perkongsian ideologi politik,” kata polis semalam.

Dua wanita terbabit, iaitu rakyat Malaysia yang berusia 69 tahun dan warga Ireland berusia 57 tahun diperhambakan selepas kumpulan berkenaan berkubur, kata pegawai polis yang menjalankan siasatan kes berkenaan.

Kata pegawai terbabit mangsa ketiga - wanita berusia 30 tahun yang dibebaskan polis bulan lalu - mempunyai sijil kelahiran tetapi tiada dokumen rasmi lain, serta diperhambakan sepanjang hayatnya.

Pendedahan berikut ialah antara beberapa siri perkembangan terbaru yang diperoleh pihak berkuasa:
  • Suspek ialah pasangan berusia 67 tahun dari India dan Tanzania yang datang ke Britain pada 60-an; 
  • Kediaman yang menjadi tempat tinggal suspek menimbulkan persoalan kerana ia bangunan milik majlis perbandaran yang berusia lima tahun.

Pihak berkuasa tempatan dipersoal kerana tidak mengetahui mengenai apa yang berlaku di situ;
  • Jiran menyifatkan suspek sebagai penjaga mangsa kerana mereka melihat seorang daripadanya menggunakan kerusi roda;
  • Jiran, Marius Feneck yang tinggal di blok sama mendakwa, dia pernah menerima surat cinta dan foto daripada mangsa yang berusia 30 tahun itu;
  • Pakar kumpulan keagamaan berkata, pengurungan menunjukkan bahawa ideologi politik mampu bertindak seperti kumpulan agama;
  • Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Theresa May memberikan amaran dalam akhbar menyatakan bahawa perhambaan kini kian menular di Britain.

Sementara itu, komander polis Steve Rodhouse berkata, siasatan itu menumpukan kepada waktu mangsa mula bertemu dengan suspek dan apa yang berlaku seterusnya.

BACA INI JUGA: Kisah Luar Biasa Hamba Abdi Seorang Wali Allah

Sumber: Agensi

2 comments

  1. Agak mengejutkan sebenarnya..don't expect ada lagi this of Kunta kunte punya cerita dizaman moden ni..soem more in Uk pulak tu..Hmmmm

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon