Tuesday, August 20, 2013

Panas! Download Video 3gp Justin Bieber Dan Selena Gomez!


Siapa yang rasa nak tengok, cepat muat turun di sini, dan siapa yang tak nak tengok boleh abaikan, tak paksa pun.

Selena

So camana, OK?

KAH KAH KAH. Kalau korang klik nampaknya korang gagal dalam Ujian Video Seks.

TAIPEI, KOMPAS.com - Dua minggu lalu, lebih dari enam ribu pegawai kerajaan di pemerintah kota Taipei Baru menerima sebuah e-mail berjudul "Video seks Justin Bieber, cepat muat turun."

Rupanya e-mail itu tidak ada kaitan sama sekali dengan Justin Bieber. E-mail itu dikirim untuk menguji kerajinan para pegawai kerajaan, Taipei Times melaporkan, (16/9/2012).

Menurut akhbar itu, ramai juga pegawai kerajaan yang terjebak. Terdapat 996 orang pegawai membuka pautan (link) yang dicantumkan dalam surat elektronik itu.

Sebaik sahaja pautan itu dibuka, kandungannya memang bukan video seks yang menggemparkan, melainkan perintah untuk menghadap pihak atasan dan mengikuti kursus keselamatan data selama dua jam.

"Ini sebuah ujian, yang dirancang untuk menarik anda agar membuka e-mail," kata Wu Chao-ming, Pengarah Kajiselidik Bandar New Taipei.

"Sebagai seorang pegawai kerajaan, anda seharusnya tidak begitu saja membuka e-mail yang tidak berkaitan dengan pekerjaan ataupun dari pengirim yang tidak dikenali di komputer pejabat pada masa kerja," katanya.

Wu menjelaskan, ujian dalam bentuk e-mail itu merupakan sebahagian daripada projek kerajaan untuk mencegah serangan 'hacker' pada komputer pejabat melalui e-mail. Para pegawai kerajaan memberi reaksi berbeza mengenai ujian itu.

"Cukup memalukan kerana perlu mengikuti kursus itu, tapi saya tidak boleh menyalahkan orang lain kecuali diri sendiri.

"Saya tidak seharusnya membuka e-mail itu dan kini saya mendapat pengajaran," kata seorang pegawai kerajaan bernama Huang.

Sementara itu, pegawai kerajaan lain, Chang, yang tidak membuka e-mail itu, memuji ujian seperti itu. "Itu adalah idea yang baik kerana walaupun selalu mendengar tentang pentingnya keselamatan maklumat, kami merasakan perkara itu tidak ada kaitannya dengan kami pegawai negeri biasa," ujar Chang.

"Ujian itu membuatkan kami menyedari bahawa itu sememangnya sesuatu yang berkaitan dengan kami dan kami harus sentiasa berhati-hati," lanjutnya.

Sebaliknya, seorang pegawai kerajaan wanita yang membuka e-mail itu menyatakan tidak bersetuju ujian-ujian dengan cara itu.

"Sepatutnya ada cara lain untuk melakukannya (mengingatkan pegawai tentang keselamatan maklumat. Tidak selesa rasanya 'dikantoikan' oleh pihak atasan," ucapnya.

***

Rasa-rasanya kalau buat ujian macam ni kat Malaysia, jangan kata kakitangan awam, yang kerja swasta pun confirm 99% yang terima email macam tu akan kantoi klik link tu.

Dah sememangnya sifat manusia itu penuh dengan perasaan ingin tahu dan ingin mencuba. Tapi kalau link tu bertajuk "Video panduan solat dengan betul" atau "Video amanat PM kepada rakyat", mungkin tak sampai separuh pun yang akan klik.

*Berita lama serupa baru. Dan adakah anda lulus ujian ini? Hehe..

BACA INI JUGA: Sumpahan Bintang-bintang Terkenal Disney

Sumber: buasirotak

2 comments

  1. Nasib sy blum klik lg...tp lpas ni sy mw klik jga...sy mw tau apa bendanya tu....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun nasib baik belum klik hehe..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon