Wednesday, June 05, 2013

Gempar! Pendaki Malaysia Maut Di Puncak Gunung Everest


Seorang pendaki Malaysia yang menyertai misi ke Base Camp Everest dilaporkan meninggal dunia, dipercayai akibat penyakit akut ketinggian (Acute Mountain Sickness)


Jurucakap Kedutaan Malaysia di Kathmandu, Nepal mengesahkan mangsa, Mohammad Shahrulnizam Ahmad Nazari, 25, yang juga kakitangan Perbadanan Putrajaya (PPj) sedang mengikuti ekspedisi anjuran PPj, sementara seorang lagi rakannya sedang dalam keadaan kritikal selepas menderita simptom sama.

Mayat mangsa difahamkan kini berada di Labuche pada ketinggian 4,100 meter dari aras laut dan operasi untuk membawa turun mangsa sukar kerana cuaca buruk.


Timbalan Pengarah Kanan Komunikasi Korporat PPj, Zaharah Salamat berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai keadaan Mohammad Shahrulnizam pada pukul 1.30 petang dan usaha telah dilakukan untuk membawanya turun ke Kathmandu.

“Sebaik sahaja menerima maklumat ini, PPj telah menghubungi Wisma Putra untuk membantu menyelaras usaha menyelamat bersama Pejabat Perwakilan Malaysia di sana dan diberitahu bahawa cuaca buruk menghalang usaha tersebut.

“Usaha membawa mangsa turun gagal kerana cuaca buruk dengan awan tebal menghalang penerbangan helikopter ke lokasi kejadian.

“Klinik perubatan terdekat di Phericche pula telah ditutup kerana musim pendakian utama telah tamat,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Apa Itu Acute Mountain Sickeness (Penyakit gunung akut)?

Penyakit gunung akut adalah penyakit yang boleh menjejaskan pendaki gunung, pejalan kaki, pemain ski, atau pelancong pada ketinggian tinggi, biasanya di atas 8,000 kaki (2,400 meter).

Penyakit yang juga disebut altitude sickness ini terjadi kerana ketidakmampuan tubuh untuk beradaptasi dengan keadaan alam di pegunungan yang berbeza dibandingkan dataran rendah. Di daerah pergunungan, tekanan udara dan kadar oksigen lebih rendah dibanding dengan dataran rendah, perkara ini menyebabkan tubuh kekurangan oksigen.

Beberapa penyebab acute mountain sickness antara lain adalah:
  • Ketinggian yang dicapai
  • Medaki terlalu cepat
  • Kelelahan
  • Kekurangan cecair dalam badan

Gejala yang ditimbulkan oleh acute mountain sickness boleh terjadi secara ringan hinggalah yang paling berat. Gejala yang sering timbul antara lain adalah sakit kepala, kelelahan, sakit perut, penurunan nafsu makan, pening dan gangguan tidur. Pada beberapa petanda yang berat, penyakit ini boleh menyebabkan penompokan cairan pada paru-paru atau otak, yang apabila terjadi pendaki akan mengalami demam, kebingungan, tidak seimbang, muntah, pengsan, gangguan penglihatan, sesak nafas dan kebiruan pada bibir atau kuku. Keadaan tersebut boleh menyebabkan kematian apabila tidak mendapat pertolongan dengan segera.

Untuk pencegahan keadaan seperti ini boleh dicegah dengan mendaki secara perlahan, sehingga memberikan waktu bagi tubuh untuk beradaptasi dengan keadaan lingkungan yang baru. Selain itu, jangan terlalu tergesa-gesa dan minum cukup air.

Terapi terbaik untuk acute mountain sickness adalah dengan turun gunung. Pada keadaan yang ringan, pendaki boleh berisitirehat sejenak hingga keadaan tubuh stabil dan terbiasa dengan kadar oksigen yang rendah. Pemberian oksigen pula boleh dilakukan untuk memperbaiki keadaan pendaki. Apabila ada doktor atau pasukan perubatan, rawatan dengan acetazolamide akan diberikan untuk mempercepat kemampuan tubuh untuk beradaptasi pada ketinggian.

-SP

3 comments

  1. sangat membantu,info yang baik

    ReplyDelete
  2. Dikatakan pendaki2 gunung ini buat kerja lillahhitaala. Maka dicadangkan supaya lepas ini jika ada yg mahu lakukan pendakian2 gunung begini supaya cabar diri terlebih dulu utk solat tahajud secara istiqamah selama 40 hari dan muhasabah diri utk fikirkan apakah manafaat pendakian ini supaya ahli keluarga tidak rasa sedih atau terkilan bila berlaku sesuatu tragedi

    ReplyDelete
  3. Slm sejahtera admin, sy minta kebenaran utk share info tentang AMS itu dlm entry sy ye. Akn dikreditkan ke blog ini. Thanks :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon