Thursday, June 06, 2013

Artifak Purba Yang Terus Menjadi Misteri Di Zaman Moden


Misteri artifak purba sentiasa menjadi perdebatan hangat. Persoalanya, mungkinkah teknologi zaman dahulu benar-benar telah maju? Adakah artifak-artifak ini sebenarnya berasal dari dunia kita? Tiada siapa yang tahu dan pasti. Ia masih lagi menjadi rahsia-rahsia besar di dunia.

Burung Saqqara (Saqqara Bird)

Artifak Purba Yang Terus Menjadi Misteri Di Zaman Moden

Burung Saqqara adalah artifak yang ditemui di Saqqara, Mesir pada tahun 1898. Artifak ini dibuat daripada kayu dan berbentuk seperti seekor burung yang daripada kayu.

Sewaktu ditemui, pesawat belum lagi dicipta, namun setelah penemuan pesawat pada tahun 1903, artifak ini menjadi bahan perdebatan kerana bentuknya sangat menyerupai pesawat moden.

Ramai pakar yang sangsi perkara ini, kerana bentuk burung Saqqara tidak aerodinamik, jadi mungkin burung Saqqara hanya mainan kanak-kanak sahaja atau hanya replika burung biasa.

Namun, melihat begitu banyak kemiripannya, adakah burung Saqqara menunjukkan bahawa peradaban purba sudah mengenali pesawat kapal terbang atau itu hanya sebuah kebetulan?

Kepala Tecaxic-Calixtlahuaca (Tecaxic-Calixtlahuaca Head)


Kepala Tecaxic-Calixtlahuaca adalah bahagian daripada sebuah patung yang dibuat daripada tanah yang ditemui pada tahun 1933 di Colombia.

Yang membuatkan penemuan ini menarik adalah bentuk kepalanya menyerupai bentuk kebudayaan Rom yang berlainan dengan kebudayaan yang berkembang di tempat itu.

Berdasarkan penemuan ini adakah bangsa Rom kuno sudah mampu melakukan perjalanan laut melintasi lautan samudera? Atau itu hanya kebetulan saja?

Batu Dropa (The Dropa Stones)


Batu Dropa atau The Dropa Stones adalah batuan yang di temui pada tahun 1938 di antara Tibet dan China.

Batu ini dikatakan berusia 12,000 tahun dan memiliki bentuk bundar yang memiliki ukuran diameter 9 inci.

Pada batuan ini terdapat tulisan yang tersusun rapi dengan ukuran yang sangat kecil. Tulisan itu tidak dapat ditafsir sehinggalah pada tahun 1962, Dr. Tsum Um Nui mendakwa dapat menterjemahkan tulisan pada batuan Dropa itu.

Menurut Dr. Tsum Um Nui, tulisan di batuan itu menceritakan tentang makhluk planet lain yang mengalami kerosakan pesawat, dan melakukan pendaratan kecemasan.

Penduduk tempatan yang merasa ketakutan lalu memburu dan membunuh mereka. Kerana kecilnya huruf dan usianya yang sudah 12,000 tahun, keakuratan terjemahan ini diragui, namun hingga sekarang, lokasi tempat batuan tersebut ditemui masih dihuni oleh suku terasing yang memiliki susuk fizikal dengan badan yang kecil, berkepala besar, kulit berwarna kuning dan bermata biru.

Sangat berbeza dengan ciri-ciri fizik di daerah lain di sekitarnya. Adakah penemuan ini menunjukkan bukti adanya hubungan penduduk bumi dengan makhluk planet lain? Ataupun hanya kebetulan saja?

Artifak Coso (The Coso Artifact)


Artifak Coso adalah artifak yang ditemui pada tahun 1963. Artifak ini berusia sekitar 500,000 tahun. Artifak ini di buat daripada tanah, kemudian di tengahnya terdapat bahagian bulat sempurna dari porselen kemudian tengah-tengahnya pula terdapat logam.

Komposisi ini hampir mirip seperti busi, padahal busi baru saja ditemui pada abad ke 19. Banyak spekulasi yang memperkatakan tentang artifak ini, dari peninggalan peradaban yang memiliki teknologi canggih seperti Atlantis, peninggalan makhluk asing, hinggalah pada hasil peninggalan orang yang melakukan perjalanan menggunakan mesin masa.

Adakah artifak ini benar-benar sebuah busi? Atau hanya kebetulan saja?

Fuente Magna


Fuente Magna adalah artifak berbentuk mangkuk yang ditemui di Bolivia. Pada awalnya artifak ini dianggap biasa saja, sehinggalah akhirnya penelitian teliti dilakukan pada tahun 2000.

Pada artifak ini terdapat keanehan. Pada beberapa bahagian di artifak ini terdapat tulisan dari peradaban yang lain iaitu tulisan bangsa Sumeria yang ada di Iraq.

Adakah penemuan ini menunjukkan bahawa zaman dahulu kala sudah mampu melakukan perjalanan merentasi samudera jauh sebelum zaman Colombus? Atau hanya kebetulan saja?

Bateri Baghdad (Baghdad Battery)


Bateri Baghdad ditemui pada tahun 1963 di Iraq. Artifak ini berasal pada awal-awal tahun masehi. Artifak ini berbentuk guci dengan silinder tembaga yang menyelimuti sebatang besi.

Tembaga dan batang besi merupakan elektrod dan bila elektrod itu dicampur dengan larutan elektrolit seperti jus ataupun cuka, akan menghasilkan listrik.

Fungsi utama Bateri Baghdad ini tidak jelas. Bateri Baghdad ini dikatakan dicipta  sekitar 250SM, sedangkan bateri ditemukan tahun 1800.

Adakah bateri Baghdad ini benar-benar sebuah bateri? Adakah kebudayaan purba sudah mengenali elektro kimia sejak ribuan tahun yang lalu? Atau ini hanya kebetulan saja?

Manuskrip Voynich (Voynich Manuscript)


Manuskrip Voynich ditemui pada tahun 1912 ketika manuskrip itu berada di sebuah toko buku milik Wilfred Voynich.

Manuskrip itu mengandungi 240 halaman dengan sebahagian besar tentang pengetahuan botani, astronomi, anatomi dan ilmu perubatan.

Di dalam manuskrip itu terdapat sebuah perkataan rahsia yang hingga saat ini belum dapat dipecahkan oleh ahli-ahli pemecah ternama yang bertugas ketika perang dunia ke dua.

Manuskrip itu ditulis pada abad ke 15, pengarang aslinya tidak diketahui, namun yang menghairankan adalah, di dalam manuskrip itu terdapat pengetahuan yang ketika itu belum diketahui, seperti gambar galaksi yang dilihat dari teleskop atau gambar sel yang dilihat melalui mikroskop.

Padahal teleskop dan mikroskop hanya ditemui pada abad ke 16. Manuskrip ini benar-benar telah menunjukkan pengetahuan yang di luar dari pengetahuan pada zaman tersebut. Atau hanya kebetulan saja?

Tengkorak Mitchell-Hedges (Mitchell-Hedges Skull)


Tengkorak Mitchell-Hedges adalah tengkorak yang paling terkenal dari penemuan tengkorak kristal yang ditemui antara tahun 1920-1960 di daerah Mesoamerika.

Tengkorak ini dikatakan berusia 3,600 tahun. Tengkorak ini berbentuk seperti  replika dari tengkorak manusia.

Ditemui oleh Anna Mitchell-Hedges dibawah runtuhan kuil Maya. Yang lebih membingungkan adalah, setelah diperiksa, tengkorak ini berasal dari batuan kristal yang sangat utuh kemudian diukir dengan sangat halus.

Malah, dengan teknologi canggih dan moden sekarang, pembuatan tengkorak ini masih dianggap tidak mungkin.

Adakah bangsa Maya sudah begitu maju sehingga boleh mencipta tengkorak kristal seperti ini? Atau ada penglibatan makhluk asing? Atau...?

BACA INI JUGA: Gempar! Penemuan Bandar Purba Nabi Ibrahim Berusia 4000 Tahun

[Sumber][Edited by SP]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon