Tuesday, February 26, 2013

Pelik! Hotel Berbentuk Patung Kuda Gergasi


Info Pelik. Ramai antara kita yang tahu kisah Perang Trojan melibatkan tentera Sparta dan Troy, terutamanya selepas epik perang Zaman Gangsa itu difilemkan pada 2004.


Filem Troy arahan Wolfgang Petersen dan dibintangi pelakon terkenal seperti Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom dan Diane Kruger itu berjaya meraih kutipan RM1.5 bilion.

Apa yang menarik dalam kisah sejarah itu, apabila tentera Sparta yang gagal membolosi keutuhan benteng pertahanan Troy telah membuat tipu muslihat dengan mencipta patung kuda gergasi untuk diberikan kepada musuh mereka itu.

Tindakan itu untuk memperdaya musuh supaya menyangkakan tentera Sparta telah berundur, sedangkan mereka sebenarnya bersembunyi di dalam patung kuda gergasi itu.

Mungkin terpengaruh dengan kisah Perang Trojan ini, seorang lelaki Belgium, Dominique Noel, mencipta sebuah hotel yang berbentuk seperti seekor kuda gergasi.

Hotel ciptaan Noel itu dikategorikan antara yang paling pelik dan menakjubkan di dunia.

Cuma berbeza dengan kuda Trojan yang menempatkan tentera secara berasa-asak, hotel Noel yang dikenali sebagai La Balade Des Gnomes itu cukup selesa dan dihiasi ukiran dalaman yang menakjubkan.

Selain dapat bermalam di dalam kuda Trojan itu, pengunjung turut berkesempatan tidur dengan 'ikan duyung'.

La Balade Des Gnomes yang terletak di Durbuy, Belgium, dijamin pasti memberikan pengalaman unik kepada pengunjungnya.

Hal ini kerana, hiasan bilik tidurnya berlatarkan angkasa lepas sehinggalah habitat yang lengkap dengan sungai serta ikan emas.

Anda juga boleh berkongsi bilik dengan 'ikan duyung' yang terapung di kolam renang di dalam sebuah perahu.

Menurut Noel yang juga seorang arkitek, dia mencipta hotel itu untuk mereka yang mempunyai minat mendalam terhadap hidupan semulajadi.

"Ia dibina sepenuhnya menggunakan bahan-bahan semulajadi dengan sentuhan moden yang sederhana," katanya.

La Balade Des Gnomes pada asalnya dibina untuk melengkapi restoran miliknya, La Gargouille yang terletak bersebelahan.

Sesiapa yang berminat untuk menginap di hotel ini, bayaran yang dikenakan antara 50 pound hingga 125 pound (RM237 hingga RM593) semalam.

-Utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon