Wednesday, April 26, 2023

Tanda Dijangkiti Arcturus Covid, Mata Merah Jambu Dan Melekit


Penularan wabak strain Arcturus Covid yang baharu di seluruh dunia telah mengakibatkan lima individu meninggal dunia di United Kingdom dan difahamkan telah merebak di semua wilayah England selain Timur Laut, malah mereka yang mengalaminya dilaporkan mempunyai simptom baharu.

Arcturus Covid

Menurut taklimat teknikal terkini daripada Agensi Kesihatan dan Keselamatan UK (UKHSA), terdapat sekurang-kurangnya 135 kes Arcturus, Omicron XBB.1.16, di UK.

Ini kebanyakannya tertumpu di England, di mana terdapat 120 kes subvarian, tetapi Wales mempunyai lapan kes, Scotland mempunyai lima dan Ireland Utara mempunyai dua.

Pada awal bulan April 2023, Arcturus hadir di sekurang-kurangnya 28 negara, dengan majoriti kes tersebut, lebih 2,000, di India.

Di samping itu, Amerika Syarikat dilaporkan mempunyai 357 kes setakat 14 April, manakala Singapura dan Australia juga mempunyai lebih 100 kes.

Seperti yang berlaku, amaran bahawa tiada bukti yang menunjukkan subvarian baharu itu lebih teruk daripada yang terdahulu telah diberikan.

Walau bagaimanapun, wabak baharu itu nampaknya telah membawa simptom unik yang tidak pernah dilihat dalam strain Covid.

Laporan daripada doktor di India, di mana ketegangan itu berleluasa, mengatakan mereka melihat lebih ramai kanak-kanak dan remaja dengan subvarian mengalami konjunktivitis atau mata merah jambu.

Selain itu, ujar pakar kanak-kanak India, Vipn M. Vashishtha, yang juga ahli program Jaring Keselamatan Vaksin WHO, anak-anak muda mengalami demam panas, selsema, batuk dan 'konjunktivitis gatal' dengan 'mata melekit'.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon