Saturday, March 04, 2023

SBDJ Siri 189: Tulang Pari Keluar Di Leher


Semasa azan subuh dilaungkan dari sebuah masjid berdekatan, keadaan diri Jaafar beransur pulih. Dapat tidur dengan lena. Tetapi, Masron tidak bersedia untuk meninggalkan Jaafar sendirian. Masron bimbang semasa ketiadaannya nanti akan berlaku perkara yang tidak diingini terhadap sahabat karibnya itu.

Toyol jadi-jadian


Demi persahabatan, Masron rela menutup kedai perabutnya selama sehari. Dia melupakan temujanji yang dibuatnya dengan beberapa orang pelanggan.

Pada hemat Masron, biar hilang pelanggan jangan hilang sahabat. Pelanggan boleh di cari tetapi, nilai kesetiaan seorang sahabat memang tiada taranya.

Masron tahu, tidak kurang dari tiga atau empat orang pelanggan akan menemuinya. Mereka datang dari Singapura dan Melaka. Jaafar terus berdengkur dan Masron tetap berada di sisinya.

Bagi menghilangkan rasa sunyi dan bosan dia membaca surah yassin beberapa kali. Bila terasa penat dia membelek-belek masalah terbitan dari Singapura.

Lebih kurang pukul lapan pagi, Jaafar terjaga dan terus duduk. Bagi memastikan yang sakit itu sudah pulih, Masron menyuruh Jaafar melakukan gerakan leher yang diakhiri dengan senaman ringkas.

Arahan itu dipatuhi oleh Jaafar dengan penuh semangat hingga badannya berpeluh. Masron senang hati melihat peluh melilih di dahi dan tubuh Jaafar. Semuanya itu menandakan yang Jaafar sudah cukup sihat.

Sebelum membenarkan Jaafar masuk kebilik air (mandi), Masron memeriksa setiap sendi tubuh Jaafar dengan menggunakan rotan seni. Hujung rotan yang disimpul itu diketuk berkali-kali di tempurung lutut, hujung siku, sendi bahu dan buku lali.

Setiap kali ketukan dilakukan kelopak bibir Masron bergerak. Ada sesuatu yang dibacanya, entah doa, entah jampi mentera yang bertujuan menghalau hantu syaitan.

Bila Masron yakin yang Jaafar bebas dari penyakit, barulah dia membenarkan Jaafar masuk ke dalam bilik air untuk mandi.

Sementara Jaafar mandi, Masron menyediakan sarapan pagi. Rebus dua biji telur dan kopi tanpa gula.

Lebih kurang pukul sepuluh, Jaafar memberitahu Masron yang keadaan dirinya sudah pulih seperti sediakala. Boleh bergerak dengan bebas, seluruh tubuhnya terasa sakit atau sengal-sengal.

Masron segera menyampaikan hasrat hatinya untuk membawa Jaafar menemui seorang bomoh terkenal di daerah tersebut. Niat baik Masron itu tidak dapat dipenuhi oleh Jaafar. Masron tidak berkecil hati atas penolakan itu.

Namun hati kecilnya tetap berkata bahawa di dalam tubuh Jaafar terdapat sesuatu benda ghaib. Sudah seminggu keajadian aneh yang dialami oleh Jaafar berlalu. Tidak ada tanda-tanda penyakit itu akan lagi.

Perkara ini, amat mengembirakan hati Masron. Walaupun begitu, dia tetap meneliti perkembangan diri kawannya itu dari masa ke semasa.

Masuk minggu yang ketiga, Jaafar mengadu kepada Masron bahagian tepi leher sebelah kiri terasa sakit, macam dicucuk-cucuk dengan benda tajam yang halus.

Berbekalkan ilmu perubatan tradisional yang dibawa dari Tanah Jawa, Masron cuba mengubatinya dengan cara kebatinan. Rasa sakit itu hilang sebentar, kemudian datang semula.

DOKTOR

Jaafar mengambil keputusan untuk menemui doktor bagi mengatasi masalah penyakit yang dihadapinya. Masron tidak melarangnya malah dia mengatakan kalaucara moden tidak bcrjaya, eloklah dibuat cara lain.

Setelah berkali-kali menemui doktor punca penyakit tidak dapat di kesan. Doktor membuat kesimpulan Jaafar tidak mengalami sebarang penyakit. Apa yang dialami ialah beban psikologi atau kewajipan.

Keadaan Jaafar bertambah berat, setiap hari Jaafar mengalami rasa sakit di leher. Rasa sakit itu datang tidak tentu waktu.

Sebagai sahabat, tanpa rasa jemu dan putus asa Masron terus memujuk Jaafar agar berubat cara tradisional. Usaha Masron tidak sia-sia, Jaafar setuju berubat cara tradisional. Masron pun membawa Jaafar menemui bomoh yang dikatakan handal menyembuh penyakit.

Malangnya, setelah melihat keadaan penyakit yang dialami oleh Jaafar, bomoh itu segera angkat tangan. Dia tidak mampu menanganinya. Kalau diteruskan, mungkin dia mengalami sakit yang lebih teruk dari Jaafar.

"Kesudahannya bagaimana Pak haji," tanya Andi Kamarool bila melihat Haji Basilam bagaikan tidak berminat untuk meneruskan ceritanya.

"Habis macamana Jaafar boleh baik hingga boleh buka warung makan?" saya pula menyoal.

Haji Basilam tidak memberi sebarang reaksi. Sisa kopi yang masih ada di cawan dihirupnya.

"Bomoh tu, suruh Masron jumpa seseorang dan orang itu akan membawa Masron dan Jaafar menemui seorang lelaki yang boleh dikatakan alim juga, bersedia berikhtiar membantu orang yang menderita sakit," saya dan Andi Kamarool berbalas senyum. Haji Basilam mahu bercerita.

"Agaknya, orang yang dimaksudkan oleh bomoh tu, Pak Haji?" Andi Kamarool main serkap jarang. Senyum terpamer di kelopak bibir Haji Basilam.

"Betul," angguk Haji Basilam.

"Orang alim yang dimaksudkan tu siapa?" Saya mencelah.

"Bapa saudara Abu Zaharin, Haji Simpul."

"Ha....," kata kami serentak.

Haji Basilam ketawa kecil sambil menjentik badan cawan dengan jari telunjuk. Jaafar masuk ke bilik khas mengambil bungkusan gula dan teh, macam tadi juga, sebelum keluar dia menghadiahkan senyum untuk kami.

"Datuk kamu Tamar kenal dengannya. Haji Simpul beritahu aku. Datuk kamu bukan calang-calang orang."

"Lupakan tentang tu Pak Haji. kami mahu dengar cerita tentang Jaafar sampai habis," saya memintas.

Haji Basilam tidak kecil hati dengan tindakan saya itu. Haji Basilam menyambung cerita yang terputus, setelah mendapat maklumat terperinci dari bomoh tersebut, Masron mula mencari orang perantaraan yang boleh membawa dia menemui orang yang dikatakan alim itu.

Setelah puas bertanya di sana-sini, akhirnya Masron bertemu dengan Haji Basilam.

Haji Basilam masih ingat lagi macamana Masron bersama seorang kawannya menunggu dia selesai sembahyang zuhur dimasjid Pekan Baru.

Sebaik saja keluar dari masjid, Masron segera menerkam ke arah Haji Basilam. Masron menceritakan tujuan sebenar dia mahu menemui Haji Basilam. Masron menyebut nama bomoh yang menyuruh dia mencari Haji Basilam.

Setelah mempastikan cerita dari Masron itu benar, Haji Basilam bersedia membantu tetapi, dengan syarat, dia harus membawa Haji Basilam menemui Jaafar dan mengadakan dialog singkat dengannya.

Haji Basilam mendapati tahap penyakit Jaafar berada di paras bahaya dan mesti ditolong dengan segera. Dua hari kemudian, Haji Basilam bersama Masron membawa Jaafar menemui Haji Simpul.

Masron dan Jaafar agak terkejut kerana kedatangan mereka bagaikan sudah diketahui oleh Haji Simpul.

Buktinya, Haji Simpul sudah menyediakan tikar mengkuang tiga wama putih, merah dan biru untuk Jaafar duduk atau baring semasa menjalani rawatan.

TELAPAK

Setelah melihat telapak tangan Jaafar kiri dan kanan berkali- kali, haji Simpul menyuruh Haji Basilam mencari dedaun di belakang rumah.

Haji Basilam yang sudah faham daun apa yang sudah faham daun apa yang harus diambil dapat menjalankan tugasnya dengan pantas sekali. Dedaun yang dipetik itu dimasukkan ke dalam mangkuk putih.

Kemudian, Haji Simpul menyuruh Haji Basilam mengambil air telaga. Air telaga itu dituangkan ke dalam mangkuk putih yang berisikan dedaun ramuan.

Beberapa minit kemudian dia merenung ke arah Jaafar duduk bersila di atas tikar mengkuang tiga warna. Bahu kanan Jaafar dipegangnya dengan kemas.

Setelah Jaafar mengeluarkan keluhan yang panjang, Haji Simpul berhenti memegang bahunya. Kali ini. Haji Simpul beralih pada mangkuk putih. Seluruh perhatian ditumpukan kepada bahan ramuan yang berada dalam perut mangkuk.

Dalam keadaan mata separuh pejam, mulut Haji Simpul bergerak macam membaca sesuatu. Perkara ini berlangsung hampir lima minit. Masron dan Haji Basilam hanya melihat saja.

Bila kelopak bibimya berhenti bergerak, Jaafar yang duduk di tikar mengkuang tiga warna direnung dipanggil agar mendekatinya. Dengan dua belah tapak tangannya, Haji Simpul meraup ramuan dalam mangkuk putih dan diusap ke leher Jaafar tiga kali berturut-turut.

Dari tepi leher Jaafar keluar benda runcing yang menyerupai tulang. Benda itu segera dipungut oleh Haji Simpul lalu bungkus dengan kain putih.

"Kamu tahu tulang apa yang keluar dari tepi leher Jaafar tu?" Haji Basilam renung muak saya dan Andi Kamarool.

"Tak tahu pak haji," jawab kami serentak.

"Itulah tulang ikan pari. Haji Simpul menyimpannya dalam kotak kecil yang dibuat dari papan jati," kata Haji Basilam sambil merenung ke arah Jaafar yang melintasi bilik menuju ke dapur.

Haji Basilam segera memanggil Jaafar.

"Ada apa haji?"

"Aku baru menceritakan kepada budak berdua ni, perkara yang kamu alami."

"Orang dengki kerana perniagaan saya maju, saya tahu siapa orangnya tapi, orang yang mengubat saya pesan jangan balas dendam. Dia juga tidak mengenakan sebarang bayaran, dia tolong dengan ikhlas dan suruh saya tinggalkan pekan Baru, buat perniagaan tempat lain. Sekarang saya berniagaan di sini," jelas Jaafar dan keluar dari bilik khas.

"Bagaimana dengan Masron? Apakah dia meninggalkan Pekan Baru?" kerana yang bertanya itu Andi Kamarool, sepasang biji mata Haji Basilam tertumpu ke wajahnya.

Buat beberapa detik Haji Basilam termenung panjang, macam mengingati sesuatu.

"Iya, dia juga tinggalkan Pekan Baru. berhijrah ke Pontian, Johor, lepas itu pergi ke Singapura. Dari Singapura dia pindah lagi."

"Ke mana pula?" saya bertanya.

"Pindah ke Kuala Lumpur, berniaga di Pasar Sungai Besi tapi, duduk Kampung Malaysia. Dengar cerita dah jadi penduduk tetap," Haji Basilam terus bangun dan meninggalkan bilik khas.

Kami terus mengekorinya.

"Berapa?" Haji Basilam segera menyeluk sakunya dan mengeluarkan wang (wang rupiah) untuk membayar harga minuman.

Jaafar yang duduk tertonggok dibelakang meja, segera donggakkan muka ke arah Haji Basilam.

"Simpan duit tu."

"Ini yang susahnya, bila singgah di kedai kamu Jaafar."

"Jangan susah hati. Pertolongan susah nak saya balas."

"Hum..." Haji Basilam dan Jaafar masih mahu bercakap lagi, saya dan Andi Kamarool segera beredar ke kaki lima warung dan berdiri di situ.

"Ayuh kita teruskan perjalanan." Haji Basilam menepuk bahu saya dan dan Andi Kamarool.

Saya masih ragu-ragu untuk melangkah kerana saya tidak tahu berapa jauh jarak antara kedai Jaafar ke tempat yang mahu dituju. Kalau jauh berbatu-batu memang tidak wajar berjalan kaki dalam panas yang begini terik.

"Mari."

Haji Basilam segera menarik tangan saya dan Andi Kamarool.

"Jalan kaki?" soal saya.

"lyalah, ikut jalan pintas," sahut Haji Basilam.

Kami tiada pilihan dan terpaksa akur dengan kata-kata Haji Basilam.

EPISOD

Episod menuju ke rumah atau ke kampung tempat datuk menanti pun bermula. Setelah melalui jalanraya dalam jarak enam rantai, kami melencung masuk lorong yang kecil dan sempit, berhenti di bawah pokok besar yang terdapat busut jantan setinggi berdiri. Haji Basilam memberikan kain hitam berukuran sapu tangan kepada kami.

"Tutup mata kamu dengan kain hitam tu, ikat kemas-kemas. Jangan banyak membuang masa lagi, ikatlah sekarang juga."

Tanpa banyak cakap, arahan itu segera kami patuhi. Memang tidak selesa rasanya, bila pandangan menjadi hitam gelap. Fikiran pula mula dibayangi dengan bermacam-macam perkara yang menakutkan.

Bagi menguatkan semangat dan keyakinan diri, dan Andi Kamarool saling berpegang tangan.

"Dengar sini,Tamar pegang hujung baju aku sebelah kiri. Andi pegang hujung belah kanan. Letak kaki kanan di depan, tahan nafas sambil menghitung atau mengira sampai tiga belas. Bila aku kata, dah sampai segera lepaskan hujung baju aku...."

Haji Basilam berhenti bercakap. Terdengar bunyi telapak kakinya memijak reranting dan rerumput di depan kami.

"Ingat cakap aku Tamar, Andi." Serentak kami mengangguk kepala.

Kalau tadi, kami dapat mendengar bunyi kicau burung dan deru angin. kini tiada kedengaran lagi. Kami berdepan dengan suasana sunyi sepi.

"Kamu dah dengar penerangan aku?" terdengar suara-Haji Basilam bagaikan berirama.

"Aku harap kamu berdua faham dan sudah bersedia untuk melakukannya," tambah Haji Basilam.

"Kami faham," serentak kami menjawab.

"Sudah bersedia?"

"Sudah."

"Kalau begitu, kita mulakan," suara Haji Basilam terus bergema. Arahannya segera dipatuhi.

Sebaik saja hujung bajunya dipegang, saya dapati tubuh bagaikan terangkat dan terasa seperti berada diawangan-awangan lalu bergerak kedepan dengan laju bagaikan ada kuasa yang mendorongnya, dari arah belakang.

Kedua belah cuping telinga terasa sejuk disentuh angin, lubang telinga berdengung macam rasa pekak. Ada ketikanya, saya terasa bahagian-bahagian tubuh ini bagaikan bersentuhan dengan pepucuk dan reranting kayu.

Malah sepatu getah yang dipakai terasa seperti mahu tercabut dari kaki. Saya cuba bersuara tetapi, tidak boleh berbuat demikian. Bila mulut dibuka, angin terus masuk menyebabkan saya sukar bernafas.

HASRAT

Rintangan yang dihadapi, menggagalkan hasrat hati untuk memberitahu Haji Basilam apa yang sedang saya alami. Saya tidak tahu, apakah Andi Kamarool mengalami perkara yang sama. Seperti apa yang saya alami.

Barangkali, dia juga sedang terbang macam saya. di saat mengelamun dan berfikir, saya terasa gerak laju tadi, sudah beransur perlahan dan badan mula memberat serperti mahu jatuh.

Rasa cemas dan bimbang mula bertandang, saya bimbang kalau secara mendadak saya akan terhempas ke bumi. Sudah pasti ada tulang belakang yang patah, mungkin ada daging dan tulang yang tersangkut di dahan kayu.

Dengan sedaya-upaya saya cuba mengimbangi badan. Lagi sekali saya berdepan dengan kegagalan, badan terus memberat dan sepasang telapak kaki memecah bumi. Badan saya terus berpusing macam gasing.

Hujung baju Haji Basilam terlucut dari genggaman dan saya terhumban ke permukaan bumi. Bergolek ligat dan akhimya terhenti.

Sepasang kelopak mata terbuka, saya tergolek di padang kerbau dengan rumput yang menghijau, berdekatan dengan sebatang anak sungai yang airnya amat jernih tetapi mengalir lambat kerana dihalang oleh reranting dan akar pohon yang tumbuh ditepi tebing.

Bila toleh ke kanan, saya lihat Andi Kamarool terlentang merenung langit. Sedangkan Haji Basilam berdiri tegak antara kami.

"Bangun," katanya sambil tersenyum lebar.

Saya raba cuping telinga, pangkal hidung dan batang leher. Perlahan-lahan saya mengucapkan syukur pada Allah. Andi Kamarool juga lihat saya sedang terkial-kial berusaha untuk berdiri.

"Bangun cepat," Haji Basilam sengaja meninggikan perkataan "cepat".

Ternyata taktiknya itu membuat kami melompat dan berdiri pantas. Dia tidak sekadar bercakap saja, dalam perkataan ada mentera pembakar semangat.

Dalam hembusan nafas ada iringan angin halus mengerakkan urat saraf. Itulah keistimewaan Haji Basilam, menurut hemat saya.

"Dari sini kita jalan kaki."

"Ke mana?" Tanya saya.

"Ke tempat datuk kamu menanti."

"Jauh?" Andi Kamarool minta kepastian.

NAFAS

"Tak jauh, lebih kurang empat lima rantai saja. Lepas kawasan belukar, nampaklah bumbung rumah," sambung Haji Basilam sambil melihat hujung baju sebelah kiri dan kanan yang kami paut.

"Bagus, baju aku tak koyak tapi, kamu..." sepasang anak mata hitamnya tertumpu ke arah batang hidung saya.

"Banyak syarat yang tak kamu patuhi. Akibatnya, perjalanan jadi susah."

"Maksudnya?" Saya menyoal.

"Kau tidak menghitung seperti apa yang aku suruh." Saya anggukkan kepala.

"Kamu banyak berkhayal, berbeza dengan Andi yang patuh dengan perkara yang aku suruh. Kerana masalah yang kamu timbulkan membuatkan aku tidak dapat mengeluarkan perintah seperti yang aku rencanakan. Akibatnya, kamu tidak boleh turun dengan baik, kamu jatuh. Andi turut sama tumpang susah."

Penjelasan yang diaturkan oleh Haji Basilam membuat saya menarik nafas. Jauh disudut hati, saya mengakui kebenaran dari kata-kata tersebut.

"Usah fikirkan perkara yang sudah terjadi," serentak bahu saya dan Andi Kamarool ditepuk.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 189/284

BACA: SBDJ Siri 188: Bahana Duri Ikan Pari
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon