Wednesday, July 27, 2022

SBDJ Siri 181: Rahsia Hujung Kampung


Bila situasi tegang dapat diamankan, secara diplomasi Andi Kamarool menceritakan secara terperinci tentang apa yang saya alami malam tadi. Dan Andi Kamarool juga menceritakan bagaimana dirinya terbabit dalam kejadian itu.

Toyol jadi-jadian


"Memang sudah ditetapkan, Tamar seorang saja berdepan dengan pengawal rumah. Tetapi, semasa dia mahu menghubungi penunggu rumah secara ghaib, tiba-tiba saja dia seperti kena rasuk dan terus balik ke rumah. Dia kejutkan aku suruh sembahyang subuh, katanya hari sudah siang. Pada hal masa itu baru pukul dua pagi," Andi Kamarool mengulangi kisah yang saya lalui menjelang subuh.

"Kemudian apa terjadi?" Mia kelihatan tidak sabar.

"Aku tenteramkan perasaannya. Kemudian aku ajak dia kerumah batu lama. Masa aku dan Tamar mahu mengelilingi rumah batu lama, kami bertembung dengan Kak Sun. Dia menunggu kamu di pintu belakang," sambung Andi Kamarool.

"Tunggu aku? Kenapa dia tunggu aku?"

"Iya, tunggu kamu selesai hiaskan diri."

"Hias diri? Mahu kemana?" Mia seperti merungut.

"Nak pergi ke kubur di bawah pokok buluh. Kejadian selanjutnya seperti apa yang Tamar sebutkan tadi. Tak payahlah aku ulangi lagi, nanti kau marah pula Mia," Andi Kamarool berhenti bercakap. Dia menelan air liur.

"Ohhhhh..."

Mia seperti terkejut dan tidak mahu meneruskan kata-kata. Saya dan Andi Kamarool berpandangan. Nyanyian beburung pagi, di luar rumah, tidak menarik perhatian kami berdua, Mia menundukkan muka, merenung lantai.

Hampir lima minit berlalu, tiada sepatah perkataan yang terungkap dari mulut kami bertiga (Mia,saya dan Andi Kamarool). Suasana dalam ruang terasa amat sepi sekali.

Kalau ada jarum yang jatuh dapat didengar. Mia masih merenung lantai. Entah apa yang bermain dalam tempurung kepalanya. Entah apa tindakan selanjut yang bakal dilakukan Mia?

Apakah kemarahannya akan meletup dengan tiba-tiba. Mungkinkah dia akan menafikan apa yang dialaminya? Semua berkecamuk dalam kepala saya.

"Andi, Tamar..."

Serentak saya dan Andi Kamarool mengarahkan biji mata kewajah Mia. Perasaan saya tersentuh melihat air jernih bertakung di kelopak matanya dan mengalir membasahi cerun-cerun pipi. Kedua belah sayap bahu bergegar menahan sedu.

"Kenapa nangis, Mia?" tanya saya.

"Aku tak buat perkara yang kamu sebutkan tadi, Tamar."

"Tapi, aku tengok dengan mata kepala aku sendiri. Kamu melakukan nya Mia."

"Susah nak aku jelaskan, Tamar."

Saya segera merenung muka Andi Kamarool. Dengan memberi isyarat mata, saya minta Andi Kamarool membantu.

"Lupakan semua yang berlaku Mia," Andi Kamarool cubamenenangkan keadaan. Dengan jarijemari kanan, Mia mengesat air mata yang mengalir lembut di pipi.

"Inilah masaalah yang aku hadapi. Beberapa orang pekerja pernah melihat aku berjalan malam, sedangkan aku tidak melakukannya. Ada macam-macam cerita yang menakutkan tentang aku. Padahal aku tak buat perkara macam itu," Mia menangis tersedu.

Bagi mengatasi situasi tersebut, Andi Kamarool memperlihatkan kematangan dan kesabarannya. Dia berjaya menjalankan peranannya dengan baik sekali, penuh sopan dan kelembutan. Tangisan Mia berjaya dileraikan.

"Kak Sun tak pernah cerita apa-apa kepada kamu?" Tanya Andi Kamarool sesudah Mia berjaya mengawal perasaannya.

"Tak pernah," Mia gelengkan kepala.

"Sedikit pun dia tak pernah cerita?" saya mencelah.

"Dia cuma kata..." Mia tidak meneruskan kata-kata.

Saya dan Andi Kamarool tidak mendesak. Kami ambil jalan mudah, kalau Mia meneruskan cerita kami bersyukur. Kalau dia tidak mahu, kami tidak akan memusuhinya.

"Dia cuma beritahu, pada malam tertentu dia akan membawa aku ke satu tempat," kami agak terkejut bila Mia bersedia menyambung cerita yang terputus.

"Perkara begini memang sudah lama dilakukannya," sambung Mia dengan nada suara yang terputus-putus.

Bila didesak, dia cuma kata, "Begini, lupakan saja perkara itu. Aku memang mengharapkan kedatangan kamu berdua supaya dapat mengatasi masalah yang aku hadapi," Mia buka rahsia diri.

"Haji Basilam tahu hal ini?" Andi Kamarool cungkil rahsia.

"Tak tahu, cuma Kak Sun seorang saja yang tahu."

Saya dan Andi kamarool termenung panjang mendengar cerita Mia itu. Semuanya serba menyulitkan.

BERNAUNG

Kami tidak boleh lagi bernaung di rumah papan. Kami harus berangkat. Semua yang kami buru semakin jauh. Semua usha yang dilakukan sering berdepan dengan kegagalan.

Tetapi, bila kami fakir tentang nasib Mia, rasanya tidak sampai hati untuk membiarkan dia sendirian menghadapi masaalah yang sungguh kusut itu.

"Begini saja Mia, jangan susah hati," Andi Kamarool cuba memujuk.

"Bila kami sampai di Sungai Penuh nanti, semua yang terjadi kami sampaikan kepada Haji Basilam dan datuk Tamar. Barangkali mereka boleh menolong."

"Tapi..." Mia menelan air liur.

"Aku tahu, kamu merasa serba salah kerana masalah tu tak pernah kamu ceritakan pada Haji Basilam ayah angkat kamu," Tambah Andi Kamarool.

Diluar sinar mentari kian keras, suara nyanyian beburung kian kurang. Tetapi, jeritan ungka di kaki bukit masih kedengaran sekali-sekala.

"Jadi, kamu berdua nak berangkat petang ni juga?" Biji mata Mia silih berganti menatap wajah saya dan Andi Kamarool. Dia bagaikan mohon simpati dan pertimbangan yang sewajarnya.

"Iya," jawab serentak kami berdua.

Mia segera menundukan kepalanya, merenung lantai. Angin pagi yang bertiup agak perlahan, menyentuh kulit pipi saya.

"Begini saja Andi, Tamar," Mia menganggukkan kepala.

Sepasang anak matanya yang lembut memanah wajah saya dan Andi Kamarool. Tentu, ada sesuatu mahu diperkatakannya, fikir saya.

"Apa dia Mia, cakaplah," kata saya sambil menggosok-gosok bibir yang tidak gatal. Andi Kamarool merenung kosong ke luar melalui jendela yang terdedah. Awan gemawan yang lembut, kelihatan bergerak perlahan-lahan.

Mia senyum pendek. Wajah saya direnung, mungkin nada suara lembut yang saya ungkap sebentar tadi, memberi petanda optimis kepadanya.

"Begini saja Tamar, kau dan Andi tidur semalam lagi disini. Pagi esok lepas sembahyang subuh kau orang bertolak, secara kebetulan pula subuh esok si Mandur nak bawa pala, cengkih dan hasil kebun yang lain ke Sungai Penuh. Kamu berdua boleh tumpang dia, naik lori."

"Apa fasal kamu beria-ia sungguh menahan kami supaya bermalam bermalam semalam disini?" tanya saya.

"Kamu nak suruh kami cari pengawal rumah batu lama tu, Mia."

Mia menarik nafas dalam-dalam. Ekornya menjeling tajam ke arah suasana di luar menerusi jendela yang terbuka luas.

"Aku tidak berniat macam tu. Bila kamu bertolak pagi esok, malam ini boleh aku sediakan nasi lemak atau pulut untuk bekal kamu berdua."

BIBIR

"Niat kamu baik Mia. Tapi, sulit untuk kami," balas saya.

Andi Kamarool anggukkan kepala. Setuju dengan apa yang saya luahkan. Tidak ada tindak balas dari Mia. Suasana dalam rumah papan lama terasa bungkam sekali.

Beberapa saat berlalu begitu saja. Tiada suara tiada bicara. Tiga insan dengan tiga persoalan yang berlainan. Mia segera saya jeling. Apakah tindakan selanjut yang bakal dilakukan.

Perlahan-lahan dia membasahkan kedua belah kelopak bibirnya dengan lidah. Dia bagaikan kecewa dengan ungkapan yang saya luahkan.

Andi Kamarool mengosok-gosok lantai papan dengan telapak tangan kirinya. Saya tak tahu kenapa Andi berbuat demikian. Tetapi, apa yang pasti, dia sedang memikirkan sesuatu.

"Apa yang sulit tu Tamar?" satu kejutan dari Mia. Dia minta sebuah kepastian.

"Aku fikir perkara itu tak sulit dan menimbulkan masalah. Cuma semalam sahaja, demi kebaikan kamu berdua," sambungnya tanpa memberi peluang untuk saya menindih hujah yang diajukan.

Tindakannya yang pantas, membuat saya hilang tumpuan. Saya bagaikan tergamam.

"Kalau itu hajat kau Mia, biarlah kami bermalam lagi disini. Subuh esok kami bertolak ke Sungai Penuh dengan lori pengangkutan barang," lagi sekali saya mengalami kejutan.

Andi Kamarool memberi kata putus tanpa berunding dengan saya. Ini sudah keterlaluan, saya perlihatkan rasa tidak puas hati dengan menumbuk lantai papan. Mia terperanjat.

"Jangan mudah naik darah, Tamar!"

Andi Kamarool jegilkan biji mata. Air mukanya berubah menjadi keruh.

"Humm..." saya mengeluh.

"Aku kira kamu setuju. Demi kebaikan kita berdua dan persahabatan dengan Mia, apa salahnya kita tunaikan permintaannya," bahu kanan saya segera ditepuk oleh Andi Kamarool.

Sinar matanya tidak sekeras tadi. Penuh kelembutan meminta simpati. Tindak-tanduk Andi Kamarool itu membuat saya berada dalam keadaan serba salah.

"Kamu setuju, Tamar!" Andi Kamarool bagaikan memaksa.

Saya terus membisu. Sukar untuk saya membuat keputusan. Kalau saya setuju, secara langsung memperlihatkan ketidak tegasan saya pada Mia. Kalau saya menolak, mungkin hubungan saya dengan Andi Kamarool kurang baik.

"Katakan yang kau setuju Tamar," sungguh mengejutkan bila Andi Kamarool mengungkapkan kembali kata-kata itu dalam keadaaan berbisik.

Demi persahabatan, saya anggukan kepala. Keriangan terpancar diwajah Andi Kamarool.

Tetapi, jauh disudut hati saya, berbunga perasaan kurang senang terhadap rakan karib yang pandai membuat keputusan sendiri, tanpa mahu berunding.

"Terima kasih Tamar," Mia renung saya.

"Berikan terima kasih tu pada Andi."

"Kamu marah lagi, Tamar," sahut Andi Kamarool.

"Tidak," kata saya tenang.

"Malam ni, kami mahu tidur saja, kami mahu rehat, tak mahu cari dan tak mahu fikir tentang penjaga rumah batu kamu," sambil menggeliat Andi Kamarool mengeluarkan ingatan.

Anak matanya terpaku ke wajah Mia.

"Aku tidak mengharap perkara itu."

"Jadi kamu mahu kami berehat," saya mencelah.

"Memang itu yang aku harapkan," tingkah Mia.

Ternyata Mia tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya. Harapannya berhasil menjadi kenyataan.

Namun begitu, sebagai manusia hati kecil saya disulami dengan pelbagai persoalan. Macam-macam saya fikirkan. Mungkin "bekal" yang diucapkan oleh Mia itu mempunyai maksud tertentu. Mungkin budi yang mahu dihulurkan adalah perangkap untuk kami.

"Mia," lagi sekali anak matanya saya tenung.

"Kenapa Tamar?"

"Kamu ikhlas mengajak kami."

"Iya," angguk Mia.

Saya tidak meneruskan pertanyaan. Dalam senyum, anak matanya yang jernih berada dalam anak mata saya. Saya merasakan ada keikhlasan dan kejujuran dalam kolam mata Mia.

"Kamu berdua sangsi dengan aku?"

"Kenapa kamu cakap macam itu Mia," sampuk Andi Kamarool gugup.

"Renungan Tamar, lain macam aje," balas Mia.

Kali ini renungan ditumpukan ke wajah Andi Kamarool yang sejak tadi cuma pasangkan telinga saja. Kenapa dia tak mahu pandang aku? Timbul pertanyaan dalam hati.

"Aku juga merasakan macam tu, gerak geri Tamar penuh dengan tandatanya," Andi Kamarool setuju dengan komen yang diluahkan oleh Mia. Keadaan saya benar-benar tersepit kini.

"Aku tak pernah sangsi, aku tak pernah bimbang dengan kamu Mia," saya bersuara perlahan sambil mengelengkan kepala.

Andi Kamarool tersenyum. Mia membetulkan anak rambutnya yang terjuntai di dahi.

"Pengakuan ikhlas dari Tamar. Kamu bagaimana Andi?" saya lihat sepasang anak mata Mia bercahaya ke arah Andi Kamarool.

"Aku juga macam Tamar, tak perna sangsi terhadap kamu."

Kami bertiga segera bertukar senyuman dan pandangan.

"Semuanya sudah terjawap, semuanya sudah selesai. Kalau begitu biar aku balik dulu," Mia terus bangun.

Tetapi, beberapa minit kemudian dia duduk bersila kembali. Tindak tanduk yang dilakukan oleh Mia menimbulkan tanda tanya dalam hati kami berdua.

"Kenapa Mia?" saya menyoal.

"Biar aku bersihkan cawan dan piring dulu."

"Tak payah, kami boleh basuh," Andi Kamarool melarang.

"Tak apalah," balas Mia selamba.

KUMPUL

Mia pun mengumpulkan, cawan dan piring, ditaruh atas talam. Dengan langkah yang teratur, dia menatang talam menuju ke ruang dapur.

Mungking kerana tidak ada apa-apa yang mahu diperkatakan Andi Kamarool segera bangun dan melangkah ke arah tingkap. Dia berdiri di situ melihat pepucuk kelapa yang melintuk liouk ditolak angin.

Saya segera meluruskan sepasang kaki sambil menyandarkan belakang pada dinding rumah.

"Dia ringan tulang, Andi."

"Siapa Tamar?" Andi Kamarool menoleh kearah saya.

"Mia."

"Hummmm. Aku juga berpendapat begitu Tamar."

Saya membengkok sepasang kaki, terus duduk bersila. Tetapi belakang masih melekap pada dinding. Bunya cawan dan piring berkaga jelas kedengaran di ruang dapur.

"Tapi, aku kurang senang dengan kamu, Andi."

Bagaikan kilat Andi Kamarool menerpa kearah saya dan terus duduk. Kami bertentangan wajah.

"Apa yang kau kurang senang dengan aku, Tamar."

"Perangai kamu."

"Kenapa dengan perangai aku, Tamar?"

"Kamu terlalu berlembut bila berdepan dengan Mia. Kamu selalu mengalah, suka mendengar cakapnya."

"Maksud kamu, Tamar?" Air muka Andi Kamarool nampak resah.

Sekejap dia gigit bibir, sekejap melagakan gigi atas dengan bawah. Sekejap renun ke tingkap, sekejap renungan ke dapur. Apa yang dibuat, semuanya tidak kena. Andi Kamarool benar-benar keresahan.

"Maksudnya," kata saya dengan tenang.

"Kerana Mia, kau paksa aku secara tak langsung supaya menunaikan permintaannya. Cara kamu menyakitkan hati."

Saya ledakan apa yang bergolak dalam batin selama ini. Andi Kamarool menggosok pangkal hidungnya dua tiga kali. Keresahan diwajahnya beransur kuran.

Dia tidak terkejut dengan apa yang saya luahkan. Senyum mula berlari dikelopak bibirnya. Saya tunduk merenung lantai.

Sinar matahari yang kian keras terus menerpa ke setiap sudut rumah. Keadaan luar bertambah panas, bahangnya tersa sehingga ke dalam rumah. Kicau burung langsung tiada kedengaran.

Tetapi, sekali terdengar suara "burung merbah tanah" memanggil anak mencari cacing pengisi perut. Hati saya berdebar menanti reaksi dari Andi Kamarool berhubung dengan kata-kata yang saya hamburkan sebentar tadi.

"Aku ada muslihat," tuturnya memecahkan kesepian.

"Muslihat apa? Muslihat mengenakan kawan, menguntungkan orang lain," sanggah saya. Nada suara agak keras sedikit.

"Tak semua muslihat dan rahsia mesti diceritakan atau dibawa berunding dengan kawan. Kalau kita fikirkan, muslihat itu menguntungkan kita boleh buat keputusan sendiri," kata Andi Kamarool sambil melunjurkan sepasang kakinya.

Kemudia dia menginsut ke pintu, merenung halaman rumah yang dimamah matahari.

"Apa muslihatnya?" sergah saya.

Andi Kamarool berpatah balik ke sisi saya.

"Bukankah kita merancang nak jumpa Haji Simpul, Tamar. Inilah peluang," gembira sekali nada suara Andi Kamarool.

Bahu kanan saya ditepukmya berkali-kali. Kelopak bibirnya mengukir senyum. Untuk kesekian kalinya wajah Andi Kamarool saya tatap.

"Bukan kerana permintaan Mia?" ulang saya.

"Tidak," Andi kamarool gelengkan kepala.

"Memang pada mulanya aku mahu menolak. Tetapi. Bila aku fikirkan dalam-dalam, tidak rugi memenuhi permintaannya. Ini peluang terbaik untuk kita berjumpa Haji Simpul," sambung Andi Kamarool lagi.

"Aku tak menduga sampai di situ," kata saya tenang.

MATI

Dialog selanjutnya terpasa dimatikan. Anak telinga kami menangkap bunyi telapak kaki Mia dari ruang dapur menuju ke ruang tengah.

Kami segera bangun. Masing-masing cari haluan sendiri. Saya berdiri dimuka pintu, pura-pura merenung rerumput di halaman.

Andi kamarool memilih jendela, pura pura melihat awan gemawan dan beburung yang terbang. Kami pura-pura buat tidak tahu yang Mia sudah berada di ruang tengah.

"Hai, dua-dua mengelamun. Satu jadi jaga pintu dan satu lagi teropong kapal terbang lalu," usik Mia.

Kami pura-pura terkejut besar dan segera berpaling ke arahnya. Serentak, kami mendekati Mia, hingga kedudukannya berada di tengah-tengah (dia antara saya dan Andi Kamarool).

"Terima kasih kerana tolong basuhkan cawan dan piring," Andi Kamarool mula bersuara sambil tersengih.

"Sepatutnya aku yang mengucapkan terima kasih kerana kamu berdua sudi menunaikan permintaan aku. Tengah hari ini makan di rumah aku."

"Tapi..." kami bersuara serentak.

Saya terpaksa mengalah untuk memberi laluan pada Andi Kamarool. Biar dia uruskan, barangkali dia dapat memberikan alasan yang bernas dan lojik.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 181/284

BACA: SBDJ Siri 180: Dirasuk Kucing Jantan
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon