Wednesday, July 27, 2022

Beza Warna Pada Minyak Petrol Tiada Kaitan dengan Prestasi!


Beberapa tahun lalu, pernah viral sebuah video yang memaparkan perbandingan warna petrol RON97 dari dua buah stesen petrol berlainan jenama dan mendakwa kedua-duanya berbeza kualiti seterusnya memberi kesan kepada kadar penggunaan bahan api.

Beza Warna Minyak Petrol

Isu ini menyebabkan jurucakap dari sebuah syarikat minyak utama tampil mengatakan bahawa, pewarna yang digunakan pada petrol tidak menjejaskan kualiti produk mereka.

Menurutnya, warna semulajadi pada petrol dan diesel adalah kuning cerah, seperti yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Pewarna pada bahan api perlu ditambah untuk tujuan pengenalan kepada beberapa gred dan jenis bahan api.

Kualiti minyak petrol tidak boleh dilihat dengan sekadar melihat warnanya seperti. Warna tersebut adalah kerana tambahan dyes (pewarna) dalam minyak-minyak tersebut dan ia biasanya berbeza-beza mengikut syarikat, sebab itu warnanya berbeza.

Dyes ditambah untuk membezakan antara produk untuk tujuan2 tertentu.

Di Malaysia, RON97 diwartakan perlu diwarnakan dengan warna merah, manakala untuk RON95 ia perlu diwarnakan dengan warna kuning.

Pewarna yang digunakan dalam petrol juga tidak memberikan kesan kepada kualiti bahan api serta prestasi enjin.

Pandangan ini adalah senada dengan pakar dalam industri, yang mengatakan perbezaan warna antara petrol RON97 adalah kerana perbezaan jumlah pewarna yang digunakan, yang berkadar antara lima bahagian setiap juta (ppm) dan 18 ppm.

Kaedah suntikan pewarna, yang dilakukan secara automatik atau secara campuran pukal, juga menyebabkan perbezaan kepada ton warna. Perbezaan warna mungkin juga kerana bahan api berkenaan dibekalkan dari terminal berbeza.

Sementara itu, Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) Datuk Zulkifli Mokti, menyarankan bahawa jika seseorang itu merasakan kelainan pada prestasi bahan api, mereka perlu menghantar contoh bahan api berkenaan ke makmal kimia untuk diperiksa.

"Ambil contoh petrol berkenaan dan hantarnya untuk pemeriksaan kimia serta buat laporan kepada SIRIM dan mereka akan memeriksanya.

"Apabila berkaitan dengan warna, bercakap berkenaan prestasi, ia agak susah untuk diperkatakan. Jika ada perbezaan kecil, anda tidak akan mengetahui atau merasakannya kecuali anda menggunakan tolok.

"Agak sukar untuk mengatakan sama ada ia bagus atau tidak, sama ada ia bercampur, tirus atau tidak. Anda perlu menghantarnya ke makmal untuk diperiksa sama ada ia mempunyai masalah atau tidak."

Kesimpulannya, pewarna tidak mempunyai sebarang kesan kepada kualiti bahan api.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon