Thursday, May 05, 2022

5 Kesalahan Apabila Melabur Emas Yang Anda Wajib Hindari!


Ramai yang memasang impian untuk menjadi seorang pelabur emas yang berjaya, tetapi bagi yang baru hendak berkecimpung dalam dunia pelaburan emas ini, anda sebenarnya perlu memahami terlebih dahulu selok-belok tentang emas, kerana setiap pelaburan pastinya ada risikonya yang tersendiri.

Pelaburan emas

Berikut merupakan 5 kesilapan yang sering dilakukan oleh pelabur emas.

1. Melabur Tanpa Ilmu

Ilmu sangat penting agar anda mampu menjadi kaya dengan emas. Lagi banyak ilmu yang ada, bermakna lagi banyak keuntungan yang mampu anda raih.

Dapatkan ilmu daripada buku-buku tentang pelaburan emas di mana buku tersebut ditulis dan dihasilkan oleh sifu-sifu pelaburan emas yang telah berjaya meraih keuntungan berlipat kali ganda dalam pelaburan emas mereka.

Jika anda bukan jenis yang suka membaca, maka rajinkanlah diri untuk datang ke mana-mana seminar yang dianjurkan khususnya tentang pelaburan emas untuk belajar terus daripada pakar-pakar yang mempunyai pengalaman yang banyak.

2. Tunggu Harga Emas Rendah Untuk Beli

Harga emas sama seperti harga komoditi lain dunia ada naik dan turunnya. Kita sebenarnya sukar untuk memastikan sama ada harga emas sudah pun betul-betul murah atau tidak.

Ini kerana melihat kepada sejarah, harga emas akan berterusan meningkat sepanjang zaman.

Satu dinar emas boleh membeli seekor kambing 1,400 tahun yang lalu ketika zaman Nabi Muhammad SAW dan hari ini satu dinar emas juga boleh membeli seekor kambing.

Oleh itu, boleh tetapkan sasaran untuk membeli emas satu gram setiap bulan atau ada saja duit lebih, tukarkannya kepada emas.

3. Pinjam Duit Untuk Beli Emas

Pelaburan adalah apabila kita menggunakan duit lebihan anda yang tidak digunakan untuk sebarang komitmen anda. Meminjam duit untuk membeli emas adalah cara yang salah untuk melabur.

Kalau betul nak melabur ke dalam emas, pastikan kita ada simpanan terlebih dahulu dan bila ada lebihan daripada simpanan tersebut, barulah tukarkan sebahagian daripadanya kepada emas.

4. Membeli Emas Paling Murah Tanpa Mengira Faktor Lain

Tahukah anda, dengan membeli emas yang murah, apabila anda jual semula ia juga memberikan nilai yang murah? Sebagai contoh anda beli emas yang telah dilelong oleh Ar-Rahnu, ianya belum lagi menguntungkan.

Anda perlu mengambil kira tentang kadar susut nilainya, kadar upahnya, syarat-syarat jual semula, tahap ketulenan emas dan juga kredibiliti pengeluar.

5. Beli Emas Menggunakan Duit Yang Perlu Digunakan Dalam Masa Terdekat

Pembelian emas adalah satu bentuk pelaburan jangka masa panjang. Jika anda membeli emas menggunakan duit yang bakal anda gunakan dalam masa terdekat, kemudian harinya anda perlu menjual semula emas tersebut, ia sebenarnya boleh merugikan anda.

Simpanlah emas untuk jangka masa yang lebih panjang. Gunakan duit lebihan yang tidak digunakan dalam masa terdekat.

Selamat melabur.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon