Monday, April 18, 2022

Lelaki Mati Pucuk, Wanita Mati Putik


Ramai wanita menjadi janda apabila bercerai dengan suami masing-masing kerana mengalami masalah seksual iaitu mati putik yang semakin membarah dikalangan masyarakat jika tidak diubati.

Wanita Mati Putik

Mati putik menjadi penyumbang utama kes perceraian kerana kajian mendapati tiga daripada 10 wanita pernah atau sedang mengalami masalah tersebut yang dikenali dengan nama saintifiknya, disfungsi seksual.

Wanita yang mempunyai masalah ini merasakan seks tidak lagi menjadi keutamaan yang menyebabkan pasangan hilang nikmat perkahwinan dalam kehidupan.

Istilah mati putik mungkin jarang didengar atau langsung tidak diketahui ramai wanita moden hari ini dan sekalipun diketahui, jelas tidak ramai yang mengambil berat mengenai kaedah merawat masalah ini. Alasan paling kerap didengar adalah malu.

Secara amnya, mati putik biasanya dialami oleh wanita yang sudah berkahwin dan mempunyai anak.

Ada juga yang tidak tahu mereka mengalami mati putik disebabkan terkeliru dengan perubahan diri selepas melahirkan anak. Paling teruk, ada yang menganggap diri mereka kurang tertarik kepada pasangan disebabkan faktor 'berbahagi kasih' antara anak dan suami.

Mereka ini dari luarannya nampak sihat, tetapi melalui masa sukar ketika bersama suami, tidak ada rasa ghairah atau minat untuk melakukan hubungan asmara.

Banyak faktor mendorong berlakunya mati putik dan antara punca utama adalah mengabaikan amalan penjagaan dalaman dan luaran ketika proses berpantang selepas melahirkan anak.

Kalau dikaji, terdapat beberapa situasi yang boleh menyumbang kepada mati putik dan bagi wanita yang masih ragu-ragu, mungkin mereka boleh melihat kembali sejarah kelahiran yang lalu.

Lihat sama ada mereka pernah melalui tekanan perasaan ketika bersalin atau berpantang, mengalami kemurungan, tidak berurut selepas bersalin, meninggalkan amalan bertungku atau ada melanggar adab lain ketika berpantang.

Sekiranya ada antara perkara berikut berlaku dan wanita berkenaan jelas semakin kurang berminat untuk mengadakan hubungan intim dengan pasangan, ada kemungkinan dia mengalami mati putik.

5 TANDA MATI PUTIK
  • Berat badan melebihi berat ideal atau obesiti.
  • Mudah beremosi, panas baran, mood tak stabil, tiada keinginan bersama pasangan. Seks diumpamakan seperti ubat. Diambil apabila perlu. Jika tiada kepentingan akan ditinggalkan.
  • Ada sejarah gastrik dan senggugut. Gagal kawal waktu makan dan makan makanan sejuk dan berangin, misalnya terung dan kacang bendi.
  • Sangat sukar klimaks ketika bersama suami.
  • Ibu bersalin normal atau pembedahan lalu alami sembelit, keputihan dan angin yang banyak dalam perut.

PUNCA MATI PUTIK

1. Gangguan Urat Saraf Dalam Pengaliran Darah Ke Faraj

Yang mengakibatkan tidak menegang ketika dirangsang. Misalnya, walaupun suami telah melakukan rangsangan pada titik rangsangan pada puting dan klitoris sebelah kiri lebih 30 minit, isteri masih juga belum klimaks.

Klimaks berlaku apabila otot sekitar vagina, punggung, pinggang hingga kaki mengejang dan satu perasaan nikmat kepuasan akan dirasai. Ketika ini, hormon endorfin dikeluarkan dari dalam badan. Mereka yang mengalami mati putik, jarang sekali merasai kenikmatan klimaks.

2. Angin Gastrik Terlalu Banyak Dalam Perut

Angin yang dibiar terlalu lama dalam badan akan sebabkan tekanan kepada seluruh organ sekitar seperti rahim dan vagina.

Sebab itu, mereka yang mengalami gastrik, mudah diserang senggugut. Pesakit gastrik yang teruk pun berpotensi. Begitu juga mereka yang ada banyak angin di kawasan perut dan rahim, biji-biji angin boleh berada di kawasan bibir luar faraj (labia majora).

3. Masalah Saraf

Wanita yang sensitif dengan suhu persekitaran yang sejuk. Bila bersama dalam bilik berhawa dingin, isteri jadi tak selesa dan sukar klimaks. Isteri yang biasa tidur dalam bilik bersuhu sejuk juga mudah mengalami mati putik.

4. Tidak Dirawat Ketika Berpantang

Ketika bersalin normal, bukaan serviks membesar sehingga 10cm, otot vagina mengecut dan ia memberi tekanan pada otot di sekitarnya. Otot yang tercedera memberi kesan pada saraf.

Apabila saraf sekitar vagina kurang berfungsi, ia akan mengalami kesukaran untuk klimaks semasa bersama pasangan dan akhirnya menyebabkan mati putik.

Wanita bersalin secara pembedahan juga boleh mengalaminya jika angin dalam perut dan rahim tidak dikeluarkan dengan sebaiknya. Angin yang berkumpul terlalu banyak dalam perut boleh menyebabkan pengumpulan angin di sekitar vagina. Angin sekitar vagina inilah punca sukarnya klimaks dan mati putik.

RAWATAN MATI PUTIK
  • Rehat secukupnya
  • Jaga waktu makan; terutama sarapan pagi
  • Kawal stress
  • Jadualkan masa bersama keluarga
  • Dapatkan waktu 'me' time sendiri
  • Bertangas
  • Bertungku
  • Rendaman vagina, bagus untuk memberi rangsangan semula kepada alat sulit wanita

Jika masih gagal dirawat, berjumpalah perawat untuk mengenal pasti punca masalah sebenar.

KESIMPULAN

Ramai wanita hari ini berfikiran salah. Mereka selalu menganggap perlunya mencantikkan diri untuk suami.

Sebenarnya, wanita harus sentiasa berusaha mencantikkan diri, menjaga kesihatan dalaman dan luaran serta mengekalkan kecergasan tubuh untuk diri mereka sendiri. Jika semua ini diambil perhatian, sudah pasti hubungan dengan suami dan keluarga terpelihara dengan baik.

Apa yang utama adalah, jangan malu untuk mendapatkan rawatan kerana ia bakal menjadi penyebab kepada masalah lebih serius dalam hubungan suami isteri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon