Friday, April 08, 2022

10 Kelebihan Umat Nabi Muhammad SAW


Hakikatnya, terlalu banyak kelebihan sebagai umat Nabi Muhammad SAW berbanding pengikut Rasul lain, sekali gus peluang itu perlu dimanfaat dan disyukuri. Kita beruntung menjadi umat Nabi Muhammad SAW kerana Baginda adalah penghulu dan penutup sekalian Nabi dan Rasul.

Kelebihan Umat Nabi Muhammad

Abu Umamah meriwayatkan Nabi SAW bersabda: "Berbahagialah orang yang melihatku dan beriman kepadaku dan berbahagialah tujuh kali bahagia orang yang tidak melihatku walhal ia beriman kepadaku." (HR Ahmad)

Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat yang istimewa, kerana Allah memberi banyak keistimewaan dan antaranya adalah:

1. Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat terbaik

Sebagaimana terdapat dalam QS. Ali Imran ayat 110, Allah Berfirman yang ertinya: "Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik."

2. Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat pertama yang masuk Syurga

Dalam hadis Riwayat Muslim disebutkan bahawa, Rasulullah SAW bersabda: "Kita (Muhammad SAW dan umatnya) adalah umat terakhir dan yang paling pertama pada hari kiamat, kami adalah orang yang pertama masuk surga."

3. Umat Nabi Muhammad SAW merupakan umat yang tidak sepakat dalam kesesatan

Dari Ibnu Umar r.a., bahawa Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengumpulkan umatku (umat nabi Muhammad) atas kesesatan." (HR. Tirmidzi)

4. Allah memaafkan umat Nabi Muhammad SAW dikala lupa, lalai

Dalam Hadis Riwayat Muslim disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah memaafkan dari umatku, apa yang terdetik di dalam hati, selama belum diucapkan mahupun dilakukan." Kemudian dari hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: "Dimaafkan untuk umatku akibat, tersalah (tak sengaja), terlupa dan terpaksa." (HR. Al Baihaqi)

5. Allah memberi umat Nabi Muhammad SAW pahala dua kali ganda

"Sesungguhnya perumpamaan kalian dibandingkan orang-orang Yahudi dan Nasrani seperti seseorang yang mengerjakan para pekerja yang dia berkata; "Siapa yang mahu bekerja untukku hingga pertengahan siang dengan upah satu qirath, maka orang-orang Yahudi melaksanakannya dengan upah satu qirath untuk satu qirath. Lalu orang-orang Nasrani mengerjakannya dengan upah satu qirath untuk satu qirath. Kemudian kalian mengerjakan mulai dari solat Asar hingga terbenamnya matahari dengan upah dua qirath untuk dua qirath. Maka orang-orang Yahudi dan Nasrani marah seraya berkata: "Kami yang lebih banyak amal namun lebih sedikit upah!" Lalu orang itu berkata; "Apakah ada yang aku zalimi dari hak kalian?" Mereka menjawab; "Tidak ada". Orang itu berkata; "Itulah kurnia dari-Ku yang Aku berikan kepada siapa yang aku kehendaki." (HR. Bukhari & Muslim)

6. Nabi Muhammad SAW memiliki syafa'at besar untuk umatnya

Dalam hadis riwayat Ibnu Majah bilangan 4301 disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Saya disuruh memilih antara setengah umatku akan di masukkan ke syurga dengan di beri syafa'at, maka saya memilih syafa'at, kerana sesungguhnya syafa'at lebih mencakupi dan lebih mencukupi, bagaimana pendapat kalian, apakah ia hanya di berikan kepada orang-orang yang bertakwa saja? Tidak, akan tetapi ia diberikan juga terhadap orang-orang yang berdosa dan orang-orang yang banyak kesalahan."

7. Umat Nabi Muhammad SAW dapat memberi syafa'at kepada orang lain

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: "Wahai Rabb kami, mereka selalu berpuasa bersama kami, solat bersama kami dan berhaji bersama kami." Maka dikatakan kepada mereka; "keluarkanlah orang-orang yang kalian ketahui." Maka bentuk-bentuk mereka hitam kelam kerana terpanggang api neraka, kemudian mereka mengeluarkan begitu banyak orang yang telah di makan neraka sampai pada pertengahan betisnya dan sampai kedua lututnya. Kemudian mereka berkata, "Wahai Rabb kami, tidak tersisa lagi seseorang pun yang telah engkau perintahkan kepada kami." (HR. Muslim)

8. Umat Nabi Muhammad SAW akan masuk syurga dengan wajah bersinar

Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya umatku akan dihadirkan pada hari kiamat dengan wajah berseri-seri kerana bekas air wudhu." (HR. Bukhari)

9. Umat Nabi Muhammad SAW tidak mendapat seksa pada hari kiamat

Dari Abu Musa Al Asy'ari, Rasulullah SAW bersabda: "Umatku ini umat yang disayangi. Ia tidak diseksa pada hari kiamat. Seksaannya ada di dunia berupa fitnah, gempa dan pembunuhan." (HR. Abu Dawud dan Al Hakim)

10. Umat Nabi Muhammad SAW akan diutus para pembaharu

"Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini dalam awal setiap seratus tahun orang yang akan memperbaharui agama mereka." (HR. Abu dawud)

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: alirsyad

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon