Tuesday, December 07, 2021

6 Produk 'Popular' Google Yang Gagal Dan Telah Di Tamatkan


Apabila Google disebut, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah carian Google dan walaupun ia adalah produk pertama dan paling berjaya, terdapat banyak produk lain syarikat gergasi ini yang gagal dan terpaksa ditamatkan.

Google failed product

Menurut Android Authority, berikut adalah 5 produk Google yang gagal kerana kurang mendapat sambutan.

1. Google Buzz (2010–2011)

Buzz adalah percubaan besar yang dilakukan oleh Google sebelum Google Plus, berfungsi sebagai medium sosial. Buzz mirip Twitter, yang membolehkan pengguna menyiarkan kemas kini status, gambar, video dan pautan.

Menurut Android Authority, Google menghentikan perkhidmatan tersebut hanya selepas setahun setelah dilancarkan kerana masalah privasi yang memerlukan Google menyelesaikan tuntutan berjumlah $8.5 juta.

Ini kerana Google telah menggunakan maklumat Gmail untuk platform sosial tanpa meminta izin pengguna.

2. Picasa (2002–2016)

Picasa adalah salah satu aplikasi yang dibeli oleh Google menerusi Lifescape, digunakan untuk mengurus dan menyunting gambar. Pada tahun 2016, Google telah menghentikan aplikasi ini dan memberikan fokus utamanya kepada Google Photos.

3. Google Spaces (2016–2019)

Spaces membolehkan pengguna membuat panggilan secara berkumpulan untuk berkongsi pautan, foto dan video. Menariknya, Spaces berkaloborasi bersama dengan YouTube, Chrome dan Search, menjadikan aplikasi ini mudah untuk pengguna.

Malangnya, pada April 2019, Google telah menghentikan aplikasi ini kerana kurang mendapat sambutan daripada pengguna.

4. Google Chrome Apps (2010–2017)

Percubaan Google untuk membuat aplikasi web berasaskan Chrome juga tidak berjaya. Syarikat Google mengakui bahawa hanya satu peratus pengguna Windows, Mac dan Linux menggunakan Google Chrome Apps dalam masa setahun. Sekarang ini aplikasi tersebut telah digantikan dengan Progressive Web Apps.

5. Google Video (2005–2012)

Google Video adalah platform percuma di mana pengguna dapat memuat naik klip video untuk dilihat oleh seluruh dunia.

Google Video menghadapi persaingan yang hebat dari YouTube, lalu akhirnya Google telah menutup Google Video dan membeli YouTube.

6. Google+ (2011–2019)

Google telah melancarkan Google+ secara rasmi pada 28 Jun 2011 dengan ciri-ciri jaringan sosial yang bersifat menyeluruh. Ketika awal pelancaran Google+, ia dilihat membawa potensi yang cukup besar kerana menawarkan sejumlah fungsi unik kepada pengguna.

Salah satu sebab yang mungkin menyumbang kepada kejatuhan Google+ adalah dari segi fungsi yang sedikit mengelirukan.

Sistem perletakkan rakan berasaskan Circle walaupun dilihat berguna, ia sebenarnya telah membuatkan sesetengah pengguna keliru dengan fungsi ini pada mulanya.

Kebanyakan pengguna juga tidak mempunyai masa untuk mengasingkan rakan-rakan mereka di dalam kumpulan tertentu.

Google+ juga menggunakan elemen antaramuka yang berlainan berbanding perkhidmatan media sosial sedia ada. Mereka menggunakan sistem "+1" berbanding simbol yang lebih dikenalpasti oleh pengguna.

Simbol seperti "thumbs up" atau "love" lebih membawa maksud suka, berbanding sistem angka berasaskan "+1" ini. Pengguna juga perlu menggunakan simbol "+" berbanding "@" ketika ingin memanggil (mention) pengguna lain.

Seperti mana perkhidmatan goo.gl yang telah ditamatkan sebulan sebelumnya, Google telah mengumumkan tarikh 2 April 2019 sebagai tarikh penamatan Google+.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon