Friday, October 15, 2021

Penyakit Kurang Darah Kuning, Punca, Simptom Dan Rawatannya


Penyakit Kurang Darah Kuning atau dalam bahasa saintifiknya Idiopathic Thrombocytopenic Purpura (ITP) adalah dimana sistem imun tubuh memusnahkan sel darah kuning (platelet) yang diperlukan untuk pembekuan darah yang normal. Individu dengan penyakit ini mempunyai terlalu sedikit platelet (darah kuning) dalam darah.

Penyakit Kurang Darah Kuning

Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel darah merah, sel darah putih dan sel darah kuning (platelet).

Mempunyai bacaan platelet yang rendah juga dikenali sebagai 'thrombocytopenia' dan ia boleh menyebabkan masalah dalam pembekuan darah yang normal kesan daripada kekurangan thrombocytes iaitu sel-sel darah tidak berwarna yang dihasilkan oleh sum-sum tulang.

Thrombocytes bertanggungjawab membantu dalam pembentukan darah beku dalam arteri/urat dan menghentikan pendarahan, dan keadaan platelet yang rendah akan meletakkan seseorang pada risiko yang lebih tinggi untuk mengalami pendarahan dalaman atau masalah pembekuan darah dan juga masalah berkaitan saluran darah.

APA ITU DARAH KUNING?

Platelet dalam darah sentiasa diperbaharui oleh sum-sum tulang dan bacaannya kekal normal serta konsisten sepanjang proses pengeluaran dan kemusnahan.

Individu yang sihat, plateletnya akan mati selepas kira-kira 10 hari dan seterusnya akan digantikan dengan yang baru. Tetapi untuk individu dengan platelet rendah, platelet dihasilkan mungkin kurang, atau kadar kematian platlet yang lebih cepat antara penyebab bacaan platelet menjadi tidak normal.

Sum-sum tulang adalah tisu seperti span di dalam tulang, yang mengandungi sel-sel yang sangat penting dipanggil sel stem.

Sel stem matang dan berkembang menjadi pelbagai jenis sel darah, termasuk sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet.

Seseorang yang mengalami kerosakan kepada sel stem dalam sumsum tulang tidak dapat menghasilkan sel-sel darah dan platelet yang diperlukan untuk pembekuan darah.

Individu dengan bacaan platelet darah yang normal mempunyai antara 150,000-450,000 platelet setiap microliter peredaran darah, tetapi mereka yang mempunyai kiraan platelet rendah boleh mempunyai bacaan lebih rendah dari yang normal.

GOLONGAN BERISIKO

Kurang Darah Kuning berlaku apabila sel-sel tertentu sistem imun menghasilkan antibodi terhadap platelet dalam saluran darah yang rosak dengan menempel kepada platelet. Limpa kemudiannya akan memusnahkan platelet yang membawa antibodi.

Pada kanak-kanak, penyakit ini kadang-kadang berlaku berikutan jangkitan virus manakala pada orang dewasa, ia lebih kerap berlaku kepada mereka yang berpenyakit kronik (jangka panjang) dan boleh berlaku juga selepas jangkitan virus, penggunaan ubat-ubatan tertentu, semasa mengandung atau sebagai sebahagian daripada gangguan imun.

Kurang Darah Kuning menjejaskan wanita lebih kerap berbanding lelaki dan adalah lebih biasa berlaku kepada kanak-kanak daripada orang dewasa.

Punca sebenar dan faktor risiko yang lain masih tidak diketahui, kerana gejalanya berbeza pada setiap pesakit kecuali kanak-kanak yang mungkin berkaitan dengan jangkitan virus.

SIMPTOM

Tanda-tanda dan gejala yang biasanya dialami individu dengan masalah platelet yang rendah termasuklah:

  • Pendarahan dari luka tanpa henti untuk tempoh yang lama.
  • Mudah mengalami lebam atau lebam berlebihan (dipanggil Purpura, yang kelihatan sebagai tanda ungu, biru atau coklat di bawah kulit).
  • Pendarahan di bawah kulit yang kelihatan sebagai ruam bintik kecil (petechiae), cenderung untuk berlaku di bahagian kaki.
  • Pendarahan gusi dan penyakit gusi (ini boleh berlaku semasa anda memberus gigi anda atau masa yang lain).
  • Mengalami hidung berdarah.
  • Terdapat darah dalam air kencing atau najis (najis boleh kelihatan seperti darah merah atau warna hitam-kelabu gelap).
  • Pendarahan haid yang banyak.
  • Sering merasa letih dan penat.
  • Kerap mengalami sakit kepala.
  • Berlaku pembesaran limpa yang boleh menyebabkan kesakitan di bahagian perut.
  • Warna kuning pada kulit (jaundis).

Segera berjumpa dengan doktor jika anda mempunyai sebarang gejala-gejala ini. Pendarahan yang tidak berhenti adalah satu kecemasan perubatan.

Dapatkan bantuan segera jika anda mengalami pendarahan yang tidak boleh dikawal dengan teknik-teknik pertolongan cemas biasa, seperti mengenakan tekanan ke kawasan pendarahan.

PUNCA DAN PENYEBAB KURANG DARAH KUNING

Terdapat beberapa faktor yang dikatakan sebagai penyebab kepada masalah platelet rendah termasuklah:

Reaksi kepada ubat-ubatan

Pengeluaran platelet boleh berubah disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan, termasuklah VAKSIN COVID-19, diuretik, NSAID, ubat-ubatan anti-radang dan antibiotik, atau kerap mengambil ubat penahan sakit biasa seperti ibuprofen dan aspirin.

Pembesaran limpa

Limpa membantu melawan jangkitan dan membersihkan darah, jadi penyakit yang menyebabkan pembesaran limpa boleh menyebabkan terlalu banyak platelet terperangkap di dalam semasa badan cuba melawan bakteria atau virus.

Penyakit autoimun

Penyakit seperti lupus dan artritis reumatoid menyebabkan sistem imun tersilap menyerang dan memusnahkan platelet. Ini dikenali sebagai thrombocytopenia imun atau ITP.

Alkohol

Alkohol memperlahankan pengeluaran platelet dan menjadikan masalah menjadi lebih besar bila diambil secara berlebihan, terutamanya jika diet seseorang juga rendah dengan nutrien.

Diet yang tidak seimbang dan kekurangan nutrien

Nutrien tertentu diperlukan untuk menghasilkan platelet yang mencukupi termasuklah zat besi, vitamin B12 dan folat. Kekurangan nutrien ini boleh mengubah kadar penghasilan platelet dan keupayaan platelet untuk bertahan dalam tempoh masa biasa.

Jangkitan dan virus

Jangkitan bakteria yang teruk yang melibatkan darah boleh menjejaskan pengeluaran platelet. Virus yang dapat mengubah cara platelet diperbaharui termasuklah denggi, cacar air, beguk, rubella, hepatitis, HIV/AIDS dan virus tertentu yang jarang ditemui.

Kebanyakan virus biasa hanya mengubah platelet darah buat sementara waktu, tetapi sesetengah virus yang serius seperti AIDS boleh menyebabkan kerosakan kekal.

Pendedahan toksin dari alam sekitar

Bahan kimia yang biasa ditemui dalam alam sekitar, termasuk racun perosak, arsenik dan benzena, semua boleh melambatkan penghasilan platelet.

Kehamilan

Terdapat wanita hamil yang melalui pengalaman pengeluaran platelet yang perlahan, tetapi ia biasanya tidak membahayakan dan akan hilang selepas bayi dilahirkan. Anggaran menunjukkan bahawa kira-kira 5 peratus daripada wanita hamil mengalami thrombocytopenia ringan semasa hamil.

Genetik

Terdapat keadaan tertentu yang diwarisi dari keluarga menyebabkan bacaan platelet rendah, termasuk Wiskott-Aldrich dan sindrom Mei-Hegglin.

Kanser

Leukemia atau limfoma secara langsung mampu merosakkan sum-sum tulang dan memusnahkan sel-sel stem darah dan rawatan kanser yang paling biasa (radiasi dan kemoterapi) juga memusnahkan lebih banyak sel stem.

Anemia aplastik

Apabila sum-sum tulang berhenti mengeluarkan sel-sel darah baru yang mencukupi, ia menyebabkan kiraan platelet yang rendah. Keadaan ini dipanggil anemia aplastik.

RAWATAN

Pesakit Kurang Darah Kuning sekiranya tidak mendapatkan rawatan segera akan mengakibatkan pendarahan yang teruk dalam saluran penghadaman dan juga pendarahan di dalam otak.

Pada kanak-kanak, penyakit biasanya akan hilang tanpa rawatan, namun bagi sesetengah kanak-kanak, bagaimanapun mungkin memerlukan rawatan.

Untuk orang dewasa, biasanya rawatan bermula dengan pengambilan ubat anti-radang steroid dipanggil Prednisolone.

Dalam sesetengah kes, pembedahan untuk membuang limpa (splenectomy) adalah disyorkan, bagi meningkatkan bilangan platelet.

Jika penyakit ini tidak menjadi lebih baik dengan Prednisolone, rawatan lain mungkin termasuklah:
  • Satu ubat yang dipanggil danazol (Danocrine) yang diambil melalui mulut.
  • Suntikan berdos tinggi gamma globulin (faktor imun).
  • Ubat yang melawan sistem imun (memerlukan penerangan lebih lanjut).
  • Penapisan antibodi daripada aliran darah.
  • Anti-RhD terapi bagi individu dengan jenis darah tertentu.

Mereka yang mengidap Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP tidak perlu mengambil aspirin, ibuprofen, atau warfarin kerana ubat-ubatan ini mengganggu fungsi platelet atau pembekuan darah, dan pendarahan mungkin berlaku.

Dengan rawatan, peluang sembuh (tempoh gejala bebas) adalah baik. Jarang sekali pengidap penyakit kurang darah kuning atau ITP menjadi satu jangka panjang di kalangan orang dewasa atau ia muncul semula, walaupun selepas tempoh tempoh gejala bebas.

RAWATAN ALTERNATIF PENYAKIT DARAH KUNING

Klorofil

Klorofil merupakan pigmen hijau tumbuh-tumbuhan yang menyerap cahaya untuk menghasilkan tenaga bagi tumbuhan melalui proses fotosintesis.

Dr Richard Willstatter dan Dr. Hans Fisher pada tahun 1915 dan 1930 masing-masing telah menerima Hadiah Nobel dalam bidang perubatan dan kimia untuk penemuan struktur molekul sel darah merah manusia dan klorofil.

Dalam penemuan ini, klorofil didapati berfungsi untuk menggalakkan pertumbuhan semula sel dan reproduksi serta membantu dalam membina dan menguatkan sistem imun tubuh.

Ada laporan tidak rasmi menyebut bahawa, pengambilan suplemen Klorofil telah berjaya menyembuhkan penyakit Kurang Darah Kuning.

Kerang

Makanan laut seperti tiram, udang galah, ketam dan kerang mengandungi selenium yang membantu sel darah putih menghasilkan cytokin iaitu sejenis protein yang menyingkirkan virus dari tubuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon