Tuesday, February 09, 2021

Wabak Demam Borneo Dan Sejarah Menara Jam Atkinson


Sekiranya anda bertandang ke Kota Kinabalu, kunjungan anda pastinya tidak lengkap sekiranya tidak melawat menara jam Atkinson yang terletak di Bukit Bendera, yang dahulunya juga dikenali sebagai 'Signal Hill' namun, apa kaitan menara bersejarah ini dengan wabak demam Borneo?

Atkinson

Sebelum kita berbicara dengan lebih lanjut mengenai menara jam bersejarah ini molek rasanya kita menyentuh terlebih dahulu mengenai wabak demam Borneo yang pernah meninggalkan igauan ngeri kepada para penjajah yang pernah bertapak di pulau ketiga terbesar dunia ini.

Wabak demam Borneo bukanlah endemik atau 'eksklusif' di kepulauan Borneo sahaja, sebaliknya wabak ini telah dikenali dan memiliki sejarah yang cukup panjang selari dengan sejarah ketamadunan manusia di masa lampau.

Hari ini kita mengenali istilah yang diberikan penjajah British ketika itu kepada wabak ini dengan sebutan demam Malaria.

Selama ribuan tahun lamanya wabak ini menghantui manusia di serata dunia.

Bapa perubatan agung Yunani, Hippocrates, turut merekodkan mengenai wabak malaria ini dalam salah satu teks perubatan karyanya sekitar kurun ke empat sehingga kelima Sebelum Masehi dengan gambaran sebagai salah satu daripada jenis penyakit demam.

Bagi kalangan orang-orang Rom pula, demam ini juga dikenali dengan tanda-tanda 'suhu panas tubuh yang meningkat'.

Pada era moden, orang Perancis menamakan demam Malaria ini sebagai demam yang menyebabkan tubuh menggigil kesejukan.

Bagi orang-orang Inggeris, mereka mengenali demam ini sebagai demam bermusim dan pada era pemerintahan Raja Oslo di Norway, penyakit ini dikatakan kerap kali muncul pada musim panas atau luruh.

Sebelum kurun ke 19, kebanyakan masyarakat di Eropah percaya punca kepada malaria adalah akibat hawa udara tidak sihat yang terbentuk dari kawasan berpaya.

Idea ini pada awalnya digagaskan oleh orang-orang Rom, bahkan perkataan Malaria itu sendiri berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud 'udara tidak sihat'.

Walaupun pendapat ini sebenarnya tidak masuk akal namun ia tetap diterima lebih-lebih lagi apabila seorang doktor dari Itali pada kurun ke 18, Giovanni Maria Lancisi mendapat pujian hebat selepas memaklumkan mengenai kewujudan pigmentasi hitam pada organ-organ mangsa yang meninggal dunia akibat Malaria, sekali gus kononnya mmbuktikan tanggapan ini.

Namun, akhirnya pada abad ke 19, tepatnya pada tahun 1882 sewaktu sidang mesyuarat bagi Persatuan Falsafah Washington dianjurkan, kesemua yang hadir sepakat dengan kenyataan bahawa nyamuk adalah antara ejen penyebaran yang bertanggungjawab kepada wabak Malaria walaupun selepas itu wujud cadangan tidak masuk akal daripada jurucakap bagi persidangan berkenaan agar memasang satu kelambu gergasi bagi menutup keseluruhan Washington.

Walaupun cadangan ini tidak praktikal bahkan langsung tidak boleh digunakan, namun kesannya ia berjaya mengubah persepsi ke atas punca wabak malaria yang diyakini selama ini.

Sungguhpun demikian, sebenarnya dua tahun sebelum itu, iaitu pada tahun 1880, salah seorang pakar bedah Perancis, Alphonse Laveran, telah menemui cara bagaimana wabak Malaria tersebar.

Hal ini terjadi sewaktu beliau bertugas sebagai pakar bedah tentera di Algiers yang merupakan ibu negara kepada Algeria yang terletak di Utara Afrika pada hari ini.

Menerusi pemerhatian ke atas pesakit, beliau berjaya mengesan sejenis parasit yang bergerak di dalam sel darah merah.

Penemuan ini telah melayakkan beliau untuk memenangi anugerah Nobel dalam bidang perubatan pada tahun 1907.

Ya, anda tidak salah baca, punca kepada wabak malaria bukanlah daripada bakteria ataupun virus seperti pandemik virus korona 19 yang sedang kita hadapi saat ini.

Sebaliknya ia berpunca daripada sejenis parasit yang dinamakan Palsmodium dan menjadikan nyamuk tiruk betina sebagai perumah.

Apabila parasit ini dipindahkan ke tubuh menerusi gigitan nyamuk ia akan menyebabkan demam, diiringi simptom-simptom berkaitan yang sekiranya tidak dirawat dengan betul boleh mendatangkan kematian.

Demikianlah serba sedikit penerangan mengenai Malaria, jadi apa kaitannya dengan pembinaan menara jam Atkinson?

Pada tahun 1888 Borneo Utara atau dikenali sebagai Sabah pada hari ini menjadi Wilayah Naungan kepada Empayar British.

Sungguhpun demikian pentadbiran masih dijalankan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara sehinggalah tahun 1946 pasca kemusnahan teruk yang diakibatkan oleh perang dunia ke dua.

Sehubungan itu seorang Pegawai Pentadbir bagi daerah Kota Kinabalu atau Jesselton pada masa itu, daerah Papar dan kawasan yang dinamakan Daerah Keppel Selatan, Francis George Atkinson telah dilantik sebagai Pegawai tadbir Daerah yang pertama berkuatkuasa 24 Januari 1901 dan 23 Mei 1901.

Malangnya, Pegawai Pentadbir muda yang baru berusia 28 tahun itu hanya dapat menjalankan tanggungjawab beliau selama 16 bulan sahaja, bermula pada tahun 1901 sehingga 1902.

Beliau meninggal dunia pada 16 Disember 1902 sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Kristian di Labuan.

Punca kepada kematian beliau adalah disebabkan oleh wabak Malaria atau pihak kolonial pada ketika itu menamakannya sebagai 'Demam Borneo'.

Ibu kepada mendiang, Puan Mary Edith Atkinson yang sedih dengan berita itu kemudiannya berhasrat untuk membina sebuah memorial sebagai kenangan bagi memperingati anaknya.

Bukit Bendera dipilih sebagai lokasi bagi menempatkan sebuah menara jam bermuka dua.

Pembinaan dimulakan oleh Syarikat kontraktor Williams Potts & Sons yang berpangkalan di Leeds, England. Kayu dari jenis Meribau dipilih bagi mendirikan menara setinggi 50 kaki.

Akhirnya, menara jam yang turut berfungsi sebagai 'rumah api' kepada kapal-kapal yang belayar di luar pantai Jesselton siap sepenuhnya pada 20 April 1905.

Pada masa lalu, Stesen Radio Sabah pernah bersiaran berhampiran menara jam Atkinson.

Bunyi dentingan loceng dari menara ini setiap satu jam jelas kedengaran sebagai sebahagian daripada bunyi latar belakang sekali gus memberikan maklumat yang cukup berguna buat para pendengar stesen radio berkenaan waktu pada masa itu.

Bermula pada tahun 1946, Syarikat Perniagaan Jam Yick Ming yang diasaskan Mendiang Wah Kai Yung diberikan tanggungjawab untuk menyelenggara jam gergasi pada menara dan legasi tersebut berterusan sehingga ke hari ini.

Kerja-kerja membaik pulih menara jam bersejarah ini dimulakan pada tahun 1959 sempena sambutan penubuhan Jesselton, yang kini kita kenali sebagai Kota Kinabalu.

Kayu yang rosak kesan pengaruh cuaca tropika kemudiannya diganti dengan kayu lebih keras dan atap yang terbuat daripada kayu juga diganti sebelum menara ini dicat dengan warna putih yang baharu.

Malangnya, plak batu asas yang diletakkan di bawah bangunan ini telah hilang sewaktu kerja-kerja pembaikan dijalankan.

Pada tahun 1983, tapak ini telah digazetkan sebelum diletakkan di bawah Enakmen Warisan Budaya (Pemuliharaan) 1997 dan Enakmen Barang-Barang Kuno dan Harta Karun 1977 Sabah.

Pada 23 Febuari 2018, Menara Jam Atkinson diletakkan sebagai salah satu daripada 24 lokasi bersejarah yang diletakkan di bawah Enakmen Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah (Pindaan) 2017.

Sewaktu sambutan ulang tahun ke 100 tahun pembinaan menara jam ini, pihak muzium cuba menghubungi waris dan kaum keluarga mendiang Francis George Atkinson untuk bersama-sama meraikan hari bersejarah berkenaan namun tidak berjaya.

Bangunan bersejarah ini juga dianggap unik kerana mampu bertahan daripada kesan perang dunia ke dua yang banyak membinasakan bandar-bandar utama di Borneo utara pada masa itu.

Namun, apakah pengajaran paling penting yang kita boleh perolehi daripada tragedi ini?

Ya, jangan sesekali memandang remeh pada penyakit berjangkit yang boleh membawa maut seperti Malaria.

Bahkan tahukah anda, Sabah secara purata telah mencatatkan peningkatan mendadak kepada sejenis lagi jangkitan Malaria daripada monyet yang dikenali sebagai Palsmodium Knowlesi.

Nyamuk betina dari spesies Apholeus dikenal pasti memindahkan parasit ini daripada monyet kepada manusia.

WHO dalam salah satu daripada laporan mereka pernah menyatakan jangkitan Malaria di Malaysia khasnya Malaria Monyet banyak dilaporkan berlaku di Sabah dan Sarawak.

Sehingga September 2018 pula sebanyak 1,975 jangkitan Malaria Monyet dicatatkan melibatkan kawasan pedalaman dan berhampiran ladang atau hutan.

Antara individu berisiko dijangkiti wabak ini adalah golongan penoreh getah, peladang dan mereka yang tinggal berhampiran hutan.

Menara jam Atkinson adalah bukti betapa berbahayanya impak sesuatu wabak kepada individu yang dijangkiti tidak kira punca dan bagaimana ia tersebar.

Sikap sambil lewa masyarakat yang memandang ringan hal penting seperti ini juga turut menjadi sebahagian daripada punca, selain faktor seperti gaya hidup, lingkungan tempat tinggal dan jenis pekerjaan yang menjadi punca rezeki.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: fb

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon