Monday, September 28, 2020

Bahaya Priapism, Zakar Yang Tegang Lebih 4 Jam!


Priapism adalah suatu keadaan dimana ketegangan zakar yang berterusan melebihi 4 jam menyebabkan kesakitan kepada lelaki walaupun tiada rangsangan seksual lagi. Dalam keadaan normal, apabila batang zakar mula mengendur selepas orgasm, darah mengalir keluar dari melalui saluran pembuluh darah pada zakar dan memasuki sistem peredaran darah tubuh.

Priapism

Namun, dalam keadaan priapism ini, darah tidak dapat mengalir keluar dan kekal di dalam batang zakar.

Ini menyebabkan batang zakar kekal keras dan menyebabkan kesakitan kerana menegang terlalu lama dan tidak mendapat bekalan oksigen.

Punca sebenar yang boleh menyebabkan hal ini tidak diketahui dengan jelas.

Selalunya berpunca dari pembelian ubat kuat dan ubat perangsang seks yang dijual di tepi-tepi jalan.

Punca Zakar Tegang Terlalu Lama

Antara punca lain priapism berkemungkinan seseorang itu menghadapi masalah seperti pesakit yang mempunyai darah yang pekat akibat sickle-cell anemia atau leukemia.

Masalah kesihatan lain yang mengakibatkan darah pekat dalam badan boleh menyebabkan priapism.

Kesan buruk priapism ialah, ia boleh menyebabkan parut yang teruk pada batang zakar, sehingga menyebabkan kegagalan untuk zakar keras semula apabila dirangsang dan keadaan ini dinamakan sebagai 'mati pucuk'.

Komplikasi yang lebih serius ialah sel-sel pada batang zakar menjadi mati (ischemia), pembentukan darah beku dalam batang zakar dan akhirnya menjadi hitam gelap dan mati.

Oleh itu berhati-hatilah menggunakan sebarang ubat perangsang yang terlalu kuat seperti Viagra. Dapatkan nasihat doktor untuk menambahkan kekuatan 'batin'. 

Semoga memberi manfaat.

1 comment

  1. nice share.. sbb tu bahaya kalau guna produk perangsang sex ni sesuka hati..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon