Wednesday, June 24, 2020

SBDJ Siri 159: Terpenjara Di Ruang Mayat


Dalam rasa cemas yang tidak bertepi itu, saya hanya mampu melihat si jubah kuning mundar mandir di depan sesuka hati. Adakalanya dia membongkok dengan kedua belah tangannya menjamah bumi. Pergerakan ke depan dan ke belakang macam orang merangkak.

SBDJ siri 139

Bila penat dia terus berdiri lalu melepaskan nafas. Bunyinya macam nafas kerbau jantan melihat punggung kerbau betina.

"Sekarang," pekiknya sekuat hati.

Aneh dia tidak menyambung kata-kata tersebut. Si jubah kuning renung kiri, renung kanan dan terus memetik ibu jarinya tiga kali berturut.

Tidak lama kemudian saya terdengar suara harimau jantan menguap yang jumlahnya lebih dari lima ekor.

"Kenapa tak sambung cakap," tanya saya pura-pura berani.

Si jubah kuning terus ketawa dan melompat di paras ketinggian lebih dari lima kaki. Bila dia selesai melakukan semuanya itu, suasana kembali sunyi dan sepi.

Saya ambil kesempatan dongakkan kepala untuk melihat bintang di langit.

"Sekarang aku mahu menunaikan hajat kamu," suara si jubah kuning terdengar amat lemah sekali.

Macam tadi juga, dia tidak meneruskan kata-katanya. Cuma yang kedengaran bunyi nafasnya yang tercungap-cungap, seolah-olah macam memikul benda yang amat berat sekali.

"Kamu boleh tengok," sambungnya.

"Dengan sepuas-puasnya apa yang ada pada aku, tumpukan mata hati dan pancaindera kamu pada tubuh aku. Jika ada perkara lain yang kamu fikirkan dalam otak kamu, buruk padahnya. Kamu akan binasa, " suaranya parau dan garang.

Dia terus bergerak di depan saya, macam harimau jantan yang lapar. Dia berhenti, betul-betul di depan saya. Matanya renung muka saya yang pucat.

"Hummmm..." dia mendengus sambil telapak tangan kanannya memukul muka bumi.

Sepasang biji mata saya tidak berganjak dari menikam sekujur tubuhnya.

"Renung dan kamu jangan terkejut, jangan menjerit," si jubah kuning mengingatkan saya.

"Iyaa..." sahut saya seraya anggukkan kepala.

Dengan perlahan-lahan dia membuka jubah kuning, lalu dihumban ke sebelah kanan saya. Bau jubah itu.

Macam bau bangkai anjing yang sudah pecah perut. Bau busuk itu terpaksa saya hidu.

Lagi sekali saya mengalami kejutan, saya kira setelah jubah kuningnya dibuka saya dapat melihat kulit tubuhnya. Harapan saya tidak menjadi kenyataan.

Tubuhnya masih dibalut dengan kain putih dari kaki hingga ke paras leher. Tidak ubah seperti tubuh yang dibalut dengan kain kafan. Kepala dan mukanya masih diselubungi dengan kain hitam tebal.

"Jangan cemas tau," dia mengingatkan saya lagi.

"Tidak," jawap saya dalam hati.

"Bagus," dia terus anggukkan kepala.

Si jubah kuning mula memusingkan tubuhnya yang berbalut dengan kain putih. Mula mula perlahan-lahan kemudian terus ligat.

Saya jadi pening melihatnya dan dari arah kiri kanan terdengar suara harimau menderam. Saya terus pejamkan mata.

Bila saya bukakan mata, orang itu sudah berhenti dari berpusing. Malah suara harimau menderam juga turut hilang.

"Gggggg... Hmmmmmmmm..." bergema suara itu dari mulut orang di depan saya.

Serentak dengan itu cebisan kain putih (yang membalut tubuhnya) jatuh satu persatu, tidak ubah macam gugurnya kelopak jantung pisang dari induknya.

Bila semua kain putih itu tanggal atau lekang dari tubuhnya, saya tergamam tidak terkata. Keadaan dirinya (tubuh) berubah rupa bentuk. Sungguh ganjil dan menakutkan.

Tubuhnya terbahagi dua. Tubuh sebelah kiri, bermula dari kaki hinga ke paras bahu berkeadaan seperti rangka.

Tulang-temulang yang bersambung dengan setiap sendi di tubuh jelas kelihatan. Bercahaya seperti kelip-kelip.

Dari paras tengkuk ke atas (bahagian kepala) tidak dapat dipastikan keadaannya kerana masih diselubungi kain hitam.

BELANG

Keadaan tubuh di sebelah kanan pula, tidak ubah macam badan harimau. Berbulu tebal dengan belang yang terang, malah senjata sulitnya (separuh) seperti kemaluan harimau.

Manakala separuh lagi (sebelah kiri) kelihatan seperti sepotong kayu yang sudah reput. Bersisik macam sisik buaya dan mengeluarkan bau hapak.

Tubuh ganjil itu berpusing-pusing perlahan-lahan memperlihatkan bahagian tepi dan belakang tubuh.

Di bahagian punggung tumbuh ekor harimau (sebelah) bergerak dan mengibas-ngibas ke arah api jamung.

Akibatnya, api jamung padam hanya untuk beberapa saat saja. Kemudian api jamung marak kembali.

Bila orang bertubuh ganjil itu yakin yang saya sudah melihat bahagian tepi dan belakang tubuhnya, dia kembali berdiri dengan keadaan asal menghadapi saya.

Pelbagai helah saya lakukan agar biji mata saya tidak tertumpu ke arah tubuh manusia ganjil itu (sebelah berbadan harimau dan sebelah lagi berangka manusia) dan ternyata usaha saya gagal.

Semasa tulang-tulang telapak tangan bercantum dengan telapak kaki harimau, kedengaran bunyi suara orang mengilai panjang. Sungguh menyeramkan.

Api jamung tiba-tiba terus padam. Keadaan sekitar terus gelap gelita. Telinga saya menangkap bunyi telapak kaki orang bergerak ke arah kanan. Saya kira itu adalah telapak kaki si jubah kuning.

Dari sebelah kiri pula terdengar bunyi hembusan nafas yang dituruti dengan bunyi telapak kaki harimau, bergerak dari hujung kaki hingga hujung kepala berulangkali.

Memang tiada daya saya untuk melawan semuanya itu. Hanya pasrah pada Allah.

Tanpa disangka-sangka, api jamung menyala kembali. Mata kembali tertumbuk ke arah lembaga yang tertonggok di depan. Tulang jari-jemari kirinya tidak lagi bercantum dengan kulit kaki harimau belang.

"Husss..." manusia aneh di depan bersuara.

Saya lihat tangan (cuma tulang) kirinya bergerak ke arah kepalanya yang berselubung dengan kain hitam. Dengan sekelip mata kain hitam itu direntap.

Perbuatan yang sama diulanginya, kain yang menutup kepala dan wajahnya di campakkan ke arah saya.

Nasib baik tidak menghempap muka, kain itu jatuh betul-betul di depan saya dalam jarak dua kaki lebih.

Dengan pertolongan cahaya api jamung, saya dapat melihat keping-keping daging manusia melekat pada kain tersebut.

Daging itu mengeluarkan ulat sebesar ulat nangka, melompat ke mana saja dan baunya tidak terkata. Pada kain itu juga terdapat tompok-tompok darah dan nanah.

"Hei Tamar, jangan renung kain. Renung orang di depan kamu. Dia berusaha menunaikan apa yang kami ingin."

Ada suara ghaib, halus gemersik menusuk lubang telinga kiri saya. Sama ada mahu atau tidak, arahan itu terpaksa saya patuhi.

Apa yang saya lihat selanjutnya, cukup mendebarkan. Dua tiga kali, saya pejam celikkan kelopak mata.

Pandangan saya memang tidak silap lagi. Si jubah kuning wajahnya memang menakutkan. Sebelah kiri, tidak berkulit dan tidak berisi.

Cuma yang ada tulang-temulang pipi yang putih menonjol ke depan. Manakala sebelah kanan pula seperti muka harimau.

Saya tidak sanggup merenung muka sebelah kiri yang sunggguh menakutkan. Dari bahagian mata yang berlubang bermunculan cacing tanah hingga ke hujung tulang dagu. Darah bercampur nanah mengalir ditulang pipi dan dagu.

Bila merenung muka sebelah kanan, rasa takut berkurangan tetapi, rasa cemas tetap ada. Lidah harimau yang terjelir bergerak ke kiri dan ke kanan, sesekali lidah merah itu menyentuh misai.

Matanya (sebelah) tetap merenung garang ke arah saya. Telinganya (sudah tentu sebelah) bergerak lemah ke arah tengkuk.

Bila si harimau itu menguap, gigi dan taringnya jelas kelihatan. Saya kecut perut. Dengan telapak kaki, si harimau menyapu muka, macam kucing yang berada di depan pintu.

TUBUH

Walaupun mempunyai muka separuh, si harimau mampu mengeluarkan suara yang kuat.

Bergema seluruh kawasan hutan mengejutkan unggas yang sedang tidur malam di dahan pokok.

Saya kira, kalau si belang itu menerkam dan menampar muka saya dengan telapak kakinya, sudah pasti daging pipi saya lekat di kukunya.

Saya tidak dapat membayangkan bagaimana kesakitan yang saya alami.

Sebelum sesuatu yang buruk terjadi, ada baiknya saya memikirkan ke arah mana saya harus bergerak, mengelakkan tubuh jadi sasaran harimau.

Di bawah sinar api jamung itu, saya renung ke kiri dan ke kanan. Pandangan saya jatuh sebelah kanan.

Ada kawasan lapang yang tidak banyak ditumbuhi pepokok yang berbatang keras. Dan saya memutuskan untuk menggolekkan batang tubuh saya ke kawasan tersebut bila di terkam harimau yang berbadan sebelah itu.

Sebagai persiapan, saya cuba memperbetulkan kedudukan tubuh supaya senang saya bergerak.

"Jangan takut, tidak ada apa yang boleh ganggu kamu," terdengar suara halus gemersik dibawa angin. Tidak pasti dari arah mana suara itu datang.

"Apa yang kamu hajati sudah ditunaikan."

Kerana suara itu datang dari arah kiri, saya pun cuba menoleh ke kiri tetapi tidak berjaya. Saya renung lembaga yang terpacak di depan. Mulut harimau dan mulut rangka nampak bergerak-gerak.

Saya segera membuat kesimpulan, suara yang didengar sebentar tadi datangnya dari lembaga (si jubah kuning) yang terpacak kaki di depan.

"Kamu sudah puas sekarang?"

Kali ini, tidak perlu mencari dari arah mana suara itu datang. Apa yang perlu dilakukan ialah menjawap pertanyaan tersebut.

Saya anggukkan kepala lalu dituruti dengan menutupkan kedua belah kelopak mata yang membawa maksud saya puas hati dan bahagia.

Selesai saja melakukan semuanya itu, terdengar orang ketawa berdekah-dekah dari setiap sudut.

Mula-mula suara ketawa itu lemah dan perlahan dalam tempoh beberapa detik saja bertukar menjadi kuat dan keras hingga anak telinga terasa bingit membuat saraf dalam otak saya bergegar.

Kepala terasa berpusing pusing dan sakit. Tempurung kepala bagaikan mahu pecah. Dan pada saat itu juga terasa ada sesuatu yang memukul pangkal leher.

Pandangan berpinar dan berbintang, kemudian menjadi gelap dan saya tidak tahu apa yang terjadi selanjutnya.

Berapa lama saya berkeadaan demikian? Tidak dapat saya pastikan. Apa yang nyata, setelah pandangan yang gelap itu berakhir, suasana sekitar terasa sunyi. Semuanya terasa kosong.

Tubuh saya terasa mengecut dan terangkat dari permukaan bumi secara perlahan-lahan. Makin lama makin tinggi dan terus terawang-awangan di angkasa yang luas.

Saya pun dibawa mengembara dari satu tempat ke satu tempat yang asing serta dihadapkan dengan sungai yang luas.

Di tunjukkan kawasan yang terbakar dengan api yang marak menjulang ke langit. Dibawa ke kawasan pergunungan dan bukit bukau.

Saya hanya boleh melihat tetapi saya tidak boleh bersuara untuk membantah. Saya seperti berada dalam dunia khayalan yang tiada bertepi.

Tubuh saya terus terbuai-buai tanpa tujuan dan arah tertentu di udara. Dan tubuh yang terbuai bagaikan direntap oleh tenaga ghaib dari bawah. Akibatnya tubuh jatuh atas benda yang keras.

Seluruh badan terasa sakit. Kulit bagaikan terkoyak dan daging terasa seperti hancur. Sakitnya bukan kepalang dan tubuh yang mengecut kembali normal.

Perlahan-lahan kelopak mata dibuka.

"Di mana aku berada sekarang?" muncul pertanyaan dalam hati.

Setelah melihat keadaan sekitar barulah saya mengerti yang diri saya berada di ruang sebuah rumah.

Kelopak mata saya rapatkan kembali. Saya pura-pura pengsan, terdengar bunyi suara orang bercakap yang jumlahnya lebih dari seorang.

Sebenarnya saya sudah berusaha untuk bangun, tetapi tidak berhasil. Tubuh seperti ditindih benda berat.

Suara orang bercakap itu makin lama makin perlahan dan akhirnya terus lenyap dan diganti dengan bunyi tapak kaki orang sedang berjalan dalam jumlah yang ramai.

Kelopak mata segera saya buka, tidak ada manusia di depan saya. Apa yang terbentang ialah ruang rumah yang besar dan boleh memuatkan lebih dari tiga ratus tetamu.

Dalam ruang yang luas itu terdapat sepulah buah lampu gasolin tergantung di siling memancarkan cahaya yang cukup untuk menerangi seluruh sudut ruang.

Kerana tidak ada sesuatu yang ganjil dan aneh di situ, kelopak mata saya rapatkan kembali. Entah mengapa, sepasang kelopak mata ini terasa amat berat sekali. Terasa mahu pejam saja.

Lagi sekali saya mengalami kejutan. Dari sebelah kanan saya mula terdengar suara orang berzikir yang di selang seli dengan suara orang berkasidah dan marhaban.

Suara lelaki dan perempuan terus berpadu merdu membuat saya seperti berkhayal. Kelopak mata saya koyakkan semula, suara orang berzikir, berkasidah dan marhaban terus hilang. Semuanya membuat saya lemas.

MAYAT

Dalam keadaan yang tertekan, saya menarik dan melepaskan nafas. Saya hanya pasrah pada pada keadaan. Kalau takdirnya saya harus menjadi mayat, saya terima.

Saya kehabisan daya dan tenaga untuk lari dari cengkaman penyeksaan yang saya sendiri tidak tahu bilakah akan berakhir.

Macam tadi juga, perbuatan yang sama saya ulangi iaitu memejamkan kedua belah kelopak mata.

Suara orang berzikir, berkasidah dan marhaban bergema kembali dalam lubang telinga tetapi kali ini ada kelainan sedikit.

Ada suara orang menangis dan meraung sambil memukul-mukul dinding dan lantai rumah.

Bila suara itu berhenti segera diganti dengan suara orang yang marah-marah. Dituruti dengan bunyi langkah orang belajar bersilat.

Mereka mengunakan senjata. Bunyi keris dan pedang berlaga sesama sendiri jelas kedengaran.

Semuanya membuat saya hilang semangat. Sentiasa berada dalam ketakutan, kecemasan yang memanjang.

"Ada orang?"

"Siapa orangnya ?"

"Entah tak kenal. Agaknya tetamu baru nak belajar ilmu."

Dialog dua orang lelaki dapat ditangkap oleh gegendang telinga saya. Seorang bersuara parau dan satu lagi suaranya cukup lantang. Mata saya rapatkan kembali.

"Kamu berdua banyak cakap. Dia bukan pelajar baru. Bawa dia ke tanah lapang," terdengar perintah dari seorang perempuan.

"Bawa sekarang?" tanya salah seorang dari orang yang menerima perintah.

"Tunggu sampai embun jantan turun baru angkat tetapi, jangan sampai kokok ayam pertama," terdengar lagi suara perempuan mengeluarkan arahan.

"Baik puan," jawap yang menerima perintah penuh hormat.

Suasana kembali sepi dan hening. Andainya ada sebatang jarum jatuh pasti boleh dapat dikesan.

Suasana sepi tidak lama. Saya kira dalam tempoh tidak sampai lima minit terdengar bunyi orang berjalan perlahan-lahan dan teratur lalu di sisi saya.

Kali ini, saya tidak mahu membuka kelopak mata untuk melihat apa yang terjadi kerana hasilnya sudah sedia maklum.

Rasa dingin mula menguasai sekujur tubuh. Memang diharapkan kedinginan itu akan membuatkan saya mengantuk dan seterusnya tidur.

Saya kira bila dapat tidur dengan nyenyak semua masalah yang dihadapi akan hilang untuk sementara waktu.

Begitulah, di tengah harapan antara mahu tidur dengan tidak. Tubuh saya seperti di angkat serta diusung ke satu arah tertentu.

Dan kali ini, saya tidak rela kelopak mata saya tertutup rapat. Saya buka dengan seluas-luasnya.

Memang benar, saya diusung oleh tiga lelaki berwajah lembut, bermisai tebal macam misai panglima perang zaman dahulu.

"Saya mahu dibawa ke mana?" tanya saya pada lelaki yang memangku bahagian kepala.

"Tak tahu," jawapnya lembut.

"Kami hanya menjalankan perintah mahaguru," jawab yang mengampu bahagian pinggang saya.

"Huh.. awak tak usah bimbang. Awak tak akan di apa-apakan. Percayalah cakap saya," sahut yang berada di bahagian kaki.

Dan saya tidak mahu mengemukakan sebarang pertanyaan lagi. Malah merelakan diri saya dibawa ke mana-mana.

Saya juga memutuskan tidak mahu merapatkan kedua belah kelopak mata. Saya mahu menyaksikan apa yang bakal mereka lakukan kepada saya.

Apa yang pasti, keadaaan diri dan perasaan saya kini agak stabil. Tidak berasa seperti berada dalam dunia khayalan. Saya boleh berfikir dan dapat mengingati ayat ayat Quran yang selalu saya ucapkan.

Mungkin kuasa sihir yang dikenakan kepada saya sudah hilang kuasanya. Tenaga yang hilang terasa sudah kembali.

Memang terasa tidak selesa bila diusung, pergerakan tubuh badan bagaikan terhad. Tidak mengapa asalkan mata boleh memandang keadaan sekitar.

Saya dibawa melintasi sebuah ruang yang terdapat pengusung mayat, pencebak, cangkul dan pungkis. Diruang itu juga terdapat tempat untuk mandi dan mengkafankan mayat.

Keranda mayat di selimutkan dengan kain hijau yang ditulis dengan ayat-ayat Quran dengan warna putih, tertegun di sudut ruang tersebut. Semuanya membuatkan bulu tengkuk saya meremang.

Saya juga terlihat longgokan kain putih yang ada kesan tompok darah. Tidak dapat dipastikan, sama ada darah manusia atau darah binatang. Bau kemenyan terus menyumbang lubang hidung.

Setelah melintasi ruang mayat, saya terus diusung melalui kawasan tanah lapang yang gondol.

Bahagian pinggir tanah lapang ditanam dengan pokok pandan dan bunga sedap malam.

Bau bunga yang harum semerbak itu sungguh mempersonakan. Saya terus juga diusung memasuki ruang sebuah rumah yang dindingnya dari buluh kuning tidak dibelah.

Buluh kuning sebesar ibu jari kaki orang dewasa disusun dengan begitu rapi sekali. Lantainya dibuat dari buluh kuning dan tikarnya dari mengkuang hijau.

Terdapat tidak kurang dari dua orang lelaki dan perempuan memenuhi ruang. Mereka duduk berselang seli.

Semuanya diam membatu tetapi, semua biji mata tertumbuk ke arah batang tubuh yang sedang diusung.

Dari sebelah kanan terdengar bunyi orang menepuk tangan tiga kali berturut-turut. Tidak lama kemudian orang yang duduk membatu, mula berzikir dengan penuh khusyuk.

BERZIKIR

Tanpa apa-apa isyarat atau pemberitahuan, saya terus diletakkan ditengah-tengah orang yang sedang berzikir itu.

Tiga lelaki yang mengusung saya terus menghilangkan diri entah kemana. Dengan perlahan-lahan saya duduk bersila.

Wajah-wajah asing di sekeliling terus saya tatap satu persatu. Semua kelopak mata mereka berkeadaan separuh rapat. Mereka berzikir bagaikan orang tidak sedarkan diri.

Kerana kekuatan sudah ada, saya berhasrat mahu berdiri melihat semua kawasan ruang. Mana tahu, saya mungkin berpeluang meluluskan diri.

Saya terus berdiri dan meghentakkan kaki kanan ke lantai dua tiga kali. Tujuan saya berbuat demikian untuk menarik orang yang berzikir supaya berhenti berzikir.

Ternyata apa yang saya lakukan tidak dapat menggugat kekhusyukan mereka. Saya berlari (didepan mereka) di ruang dari kiri ke kanan dua tiga kali sambil menjerit. Perbuatan itu juga tidak dihiraukan.

Inilah peluang saya untuk melarikan diri. Tanpa membuang masa saya menuju ke pintu yang terdedah.

Sebelum keluar daya renung orang yang berzikir dan cahaya lilin yang menerangi ruang. Kira lebih tiga puluh batang lilin di pacakkan di tepi dinding ruang.

Selamat tinggal ruang neraka. Itulah yang bergema dalam hati. Dan badan pun saya pusingkan bersedia untuk keluar dari ruang yang dikuasai oleh orang berzikir.

"Mahu kemana sahabat, kamu tetamu kami," terdengar suara perempuan dari celah-celah dinding bulu.

Saya menggigit bibir, belum pun sempat saya berfikir sesuatu, ruang yang terang bertukar menjadi gelap serta merta.

Tetapi orang berzikir tetap rancak. Kegelapan tidak mengugut mereka. Sebaliknya saya yang tergugat.

"Kamu tetamu kami, datang dijemput dan pulang biarlah kami hantar."

Serentak dengan itu, ruang yang gelap jadi terang benderang. Semua lilin menyala kembali. Saya gementar kembali.

Seorang perempuan dalam lingkungan usia empat puluhan berdiri di depan saya.

"Kerana kamu tetamu kami, tidak elok rasanya membiarkan kamu balik sendirian," kata perempuan itu dengan senyum.

Dia menutup mukanya dengan purdah, macam gadis Iran.

"Kamu mesti bertemu dengan mahaguru, kemudian kamu mesti menjadi anak muridnya. Ujian-ujian yang dibuat secara tak langsung menunjukkan kamu, memang seorang yang berani. Sebanyak sedikit dada kamu berisi dengan ilmu," lanjut perempuan itu.

Apa yang menarik tentang perempuan yang terpacak di depan saya ini? Walau pun dia memakai purdah tetapi, baju dan kain yang dipakainya agak jarang.

Susuk tubuhnya yang berkulit putih jelas kelihatan. Dia memakai serba hitam. Suara orang berzikir yang diselang-selang dengan tangisan terus menguasai ruang.

Saya tersentak, bila perempuan itu merentap purdah yang menutup wajahnya.

"Jumpa mahaguru, kamu muda, kamu gagah," tambahnya dengan senyum. Sepasang anak matanya tertumbuk ke arah anak mata saya.

"Jumpa mahaguru ya," ulangnya lagi.

Belum pun sempat saya mengata tidak mahu, dia terus hembuskan angin dari mulut ke muka saya tiga kali berturut-turut.

Ibu jarinya kirinya sengaja ditekankan ke atas kuku ibu jari kanan saya. Perbuatannya itu, membuat saya tidak dapat mengingati hal-hal lain. Saya jadi simpati kepadanya dan bersedia mematuhi cakapnya.

"Untuk kamu."

Perempuan itu menghulurkan bungkusan kecil yang dibalut dengan kain hitam kepada saya. Saya sambut dengan rasa ragu-ragu.

"Buka bungkusan itu dan tukar pakaian kamu." Saya pun akur dengan cakapnya. Tanpa rasa malu saya buka baju dan seluar. Hanya secebis seluar dalam membungkus tempat rahsia.

Perempuan itu terus menelan air liur. Matanya bersinar mengambarkan keresahan dan keghairahan yang mencakar-cakar nafsu berahinya, bila melihat bulu dada dan pangkal paha saya yang ditumbuhi bulu roma yang hitam tebal.

Cukup pantas saya menukar pakaian. Kini saya memakai serba hitam. Malah tanjak yang saya pakai juga hitam. Kasut getah yang dipakai juga warna hitam.

"Baju kamu yang tu lipat baik-baik, bungkus dengan kain hitam dan ikat ke pingang sebelah kiri kamu," lembut sekali suara perempuan itu, penuh manja dan ada unsur-unsur ghairah. Perintahnya saya patuhi.

"Sekarang kamu ikut aku."

"Baik," sahut saya.

Dengan langkah yang teratur, saya mengekorinya hingga sampai ke sebuah kamar yang diterangi dengan beberapa buah pelita minyak tanah.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 159/284

BACA: SBDJ Siri 158: Bertangankan Kaki Harimau
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon