Friday, June 26, 2020

Khasiat Halia Dan Kesan Sampingan Pengambilannya


Halia atau nama saintifiknya iaitu Zingiber officinale Roscoe merupakan sejenis tumbuhan yang selalu digunakan sebagai rempah perasa dalam masakan, dipercayai berasal dari China dan kemudian merebak penggunaannya ke India, Asia Tenggara, Afrika Barat dan Caribbean.

Khasiat Halia

Antara negara yang banyak mengeluarkan halia adalah, China, India, Nigeria, Australia dan Thailand, manakala di Malaysia, penanamannya boleh dikatakan masih diusahakan secara kecil-kecilan sebagai tanaman tunggal atau selingan bersama tanaman saka seperti nanas, pokok getah dan kelapa sawit.

Halia adalah sejenis rempah berakar yang mempunyai rasa yang agak pedas dan bau yang agak kuat. Ia paling dikenali dengan sifatnya yang sangat bermanfaat buat kesihatan individu.

Ia berasal daripada kawasan-kawasan panas di Asia, termasuk China, Jepun, dan India namun sangat terkenal di negara China.

Sewaktu zaman pemerintahan Dinasti China dahulu, mereka telah mencadangkan penggunaan halia bagi melawan pelbagai jenis kondisi kesihatan yang dialami individu ketika itu tidak kira ringan atau berat seperti loya, radang, mengurangkan osteoarthritis, membantu mengawal kolestrol dan melegakan kesakitan haid.

Disebabkan oleh pelbagai manfaat kesihatan yang dimilikinya, halia kini berkembang di pelbagai tempat di seantero dunia seperti Amerika Selatan, Afrika, dan Timur Tengah.

Ia antara bahan versatil yang boleh ditambahkan dalam pelbagai jenis minuman seperti smoothie atau teh dan makanan seperti kari, kuah atau.

Satu sudu kecil halia segar mengandungi 4.8 kalori, 1.07 gram karbohidrat, 0.12 gram serat diet, 0.11gram protein, 0.05 gram lemak dan 0.1 gram gula.

SIFAT HALIA YANG BAGUS UNTUK KESIHATAN

Selalu kita dengar atau lihat mengenai mitos halia itu adalah bagus buat kesihatan manusia, bukan? Ini sebenarnya adalah disebabkan oleh sifat halia itu sendiri, berikut adalah sifat-sifatnya:

Antiradang

Keradangan merupakan satu fungsi semula jadi untuk melindungi tubuh. Kuman, bahan kimia dan diet yang tidak sihat boleh menyebabkan berlakunya terlalu banyak keradangan dan boleh mendatangkan bahaya kepada diri.

Pengambilan halia boleh membantu menghalang dan menyembuhkan keradangan. Terdapat kajian yang mengatakan halia juga boleh mengurangkan reaksi alahan yang disebabkan keradangan.

Antioksidan

Halia dikatakan boleh membantu mencegah penyakit jantung, penyakit neurodegeneratif seperti Parkinson, Alzheimer, dan Huntington, kanser dan simptom penuaan. Antioksida melawan spesis oksigen reaktif (ROS) yang dihasilkan tubuh secara semula jadi.

Pemilihan gaya hidup yang tidak sihat, seperti pengambilan alkohol terlalu banyak, merokok atau alami masalah tekanan kronik membuatkan tubuh menghasilakn ROS dengan lebih banyak.

Pengambilan makanan dan minuman dengan antioksidan seperti halia, boleh membantu mencegah dan melawan kesan sampingan negatif ROS – tekanan oksidatif dan merosakkan sel-sel tubuh.

MANFAAT HALIA UNTUK KESIHATAN

Halia adalah sejenis bahan biasa yang boleh ditemui dalam ubatan tradisional di seluruh dunia. Ia sangat kaya dengan bahan kimia semula jadi yang dapat memperbaiki tahap kesihatan anda.

Walaupun masih terdapat banyak kajian yang perlu dilakukan untuk lebih memahami dan membuktikan keberkesanan tumbuhan ini dalam kesihatan, terdapat beberapa manfaatnya untuk kesihatan yang tidak dapat dinafikan.

Merawat loya dan muntah-muntah

Halia dipercayai dapat meredakan ketidakselesaan dalam perut terutamanya ketika sedang hamil. Ia mungkin berfungsi dengan menyingkirkan gas-gas yang terperangkap di dalam usus badan kita.

Ia juga dikatakan dapat mengurangkan ibu hamil mengalami 'morning sick' yang kadangkala amat mengganggu ketenteraman waktu pagi buat wanita yang sedang hamil.

Wanita hamil dengan masalah loya seharusnya mengambil manfaat daripada tumbuhan ini. Adalah dianggap selamat untuk wanita hamil mengambil ia dalam bentuk lozeng atau gula-gula.

Walau bagaimanapun, selalulah berunding dengan doktor anda sebelum mengambil sebarang jenis makanan tambahan atau ubat-ubatan semasa mengandung.

Selain itu, loya dan muntah-muntah yang disebabkan oleh ubat-ubatan untuk HIV/AIDS juga boleh dilegakan dengan mengambil halia pada setiap hari.

Kajian mendapati bahawa dos harian halia yang diambil 30 minit sebelum rawatan antiviral selama 14 hari dapat mengurangkan risiko seseorang loya dan muntah-muntah. Tumbuhan ini juga berfungsi untuk loya dan muntah-muntah selepas pembedahan.

Ramai pesakit melaporkan gejala loya dan muntah-muntah mereka kurang teruk dalam tempoh 24 jam selepas pembedahan jika mereka mengambil 1 – 1.5 gram halia 1 jam sebelum prosedur.

Selain itu, sebatian fenolik yang terdapat dalam halia dipercayai berkesan dalam mengurangkan kerengsaan gastrousus, merangsang penghasilan air liur dan hempedu.

Mencegah kuman dalam tubuh badan

Sebatian kimia tertentu dalam halia segar dikatakan dapat membantu tubuh untuk menyingkirkan kuman. Ia juga dikatakan sangat baik untuk menghentikan pertumbuhan bakteria seperti E.coli dan shigella.

Disebabkan sifatnya yang mampu mencegah kuman dalam tubuh badan, ia dapat membantu kita untuk mencegah penyakit yang biasa seperti demam, selesema, batuk.

Jadi, jika anda mengalami tanda-tanda awal demam, selesema atau batuk, maka bolehlah anda gunakan tumbuhan ini sebagai “home remedy” atau rawatan di rumah.

Apa yang anda boleh lakukan ialah mengunyah halia segar atau rendam ia setelah dicincang ke dalam air panas dan minum dua hingga tiga kali sehari sehingga simptom mulai kebah.

Menguatkan imunisasi tubuh badan

Halia dapat membantu dalam memperbaiki imunisasi dalam tubuh badan. Dengan pengambilan hirisan kecil pada setiap hari, ia dapat membantu mengurangkan risiko penyakit strok dengan menghapuskan lemak yang terkumpul dan tersekat di dalam saluran arteri.

Paling penting, terdapat satu kompaun di dalam tumbuhan ini yang dikenali sebagai 6-gingerol. Ia adalah sejenis agen yang mampu mencegah dan membunuh sel kanser. Ia sangat membantu terutamanya dalam rawatan kanser payudara dan juga kanser ovari.

Mengurangkan berat badan

Halia mungkin membantu dalam mengurangkan berat badan apabila ia digabungkan dengan pengambilan diet pemakanan yang sihat dan juga senaman secara berkala.

Kajian menunjukkan jika seseorang individu itu meminum air halia panas setiap kali selepas makan, mereka akan berasa kenyang untuk tempoh yang lebih lama.

Jika anda sedang berdiet atau ingin mengurangkan pengambilan gula, pengambilan air yang berasaskan halia ini sangat membantu untuk menjayakan misi itu.

Anda boleh mengamalkan pengambilan teh halia pada waktu pagi dan petang. Ia boleh membantu untuk menghilangkan keinginan atau 'craving' terhadap gula.

Selain itu, ia juga boleh membantu dalam proses pembakaran lemak dan meningkatkan metabolisma secara semula jadi. Disebabkan itu, ia selalu digunakan dalam produk pelangsingan tubuh badan.

Sekiranya anda ingin mencuba air halia asli, caranya adalah mudah sahaja. Anda cuma perlu memasukkan tumbuhan ini ke dalam teh atau rendam halia ke dalam air panas dan campurkan sedikit dengan madu untuk mendapatkan rasa yang sedikit manis.

Anda boleh minum ia setiap kali sebelum makan dan sudah pasti anda akan dapat merasai kebaikannya selepas itu.

Membantu sistem penghadaman

Pengambilan tumbuhan ini menggalakkan pundi hempedu untuk merembeskan cecair yang berwarna coklat kekuningan atau dikenali sebagai 'bile'.

Ia merupakan bahagian pada tumbuhan ini yang mampu membantu merangsang sistem penghadaman manusia. Selain itu, ia juga mampu melegakan sembelit, kekejangan dan kembung perut yang disebabkan oleh gastritis.

Jadi, kita boleh cuba ambil halia dalam bentuk teh atau makanan tambahan untuk membantu sistem penghadaman.

Melegakan kesakitan otot

Halia tidak akan menghilangkan kesakitan otot secara serta-merta, tetapi ia akan mengurangkan rasa sakit secara perlahan-lahan.

Hasil kajian yang dilakukan menunjukkan, individu yang mengalami sakit otot akibat melakukan aktiviti fizikal seperti senaman, dan mengambil tumbuhan ini tidak mengalami kesakitan pada hari yang berikutnya berbanding individu yang tidak mengambil tumbuhan ini .

Ini disebabkan oleh tumbuhan ini mempunyai enzim yang dapat membantu untuk mengawal kesakitan yang dialami oleh individu. Jadi, ia sangat bagus untuk sakit otot ketika bersukan atau 'period pain'.

Selain itu, ia juga boleh digunakan sebagai alternatif untuk melegakan sakit kepala. Caranya mudah sahaja iaitu campur ia bersama minyak angin dan sapu ke kawasan itu untuk mengurangkan rasa sakit.

Mengurangkan kesakitan menstrual

Kesakitan menstrual merujuk kepada kesakitan yang dihadapi individu wanita ketika kitaran menstrual. Ia mampu untuk mengurangkan kesakitan dan berfungsi seperti ibuprofen.

1500 mg tumbuhan ini dilaporkan dapat mengurangkan kesakitan haid apabila diambil dalam 3 dos berasingan setiap hari semasa 3 hari pertama kitaran haid seseorang.

62% wanita mengalami pengurangan sakit segugut yang besar selepas diberikan 250 mg ekstrak tumbuhan ini yang tertentu (Zintoma dan Goldaru) empat kali sehari selama 3 hari pertama haid. Ia berkesan seperti ibuprofen atau asid mefenamic.

Berkaitan manfaatnya melegakan kesakitan, tumbuhan ini terbukti dapat melegakan kesakitan otot yang disebabkan oleh aktiviti fizikal sebanyak 25%.

Mengurangkan pening kepala

Jika anda kerap mengalami pening kepala, cuba kunyah sedikit halia mentah atau rebusnya di dalam air kemudian hidu wap yang terhasil.

Selain itu, kaedah penggunaan serbuk halia kering yang dicampurkan dengan sedikit air dan sapukan pada dahi juga dikatakan dapat membantu mengurangkan pening kepala.

Memastikan kitaran darah yang normal

Halia mengandungi kromium, magnesium dan zink yang mampu membantu meningkatkan kitaran darah dan mampu membantu mencegah kita daripada demam dan mengalami peluh yang berlebihan.

Dalam satu kajian kecil yang dilakukan, menyatakan tumbuhan ini mungkin dapat membantu tubuh badan untuk menggunakan insulin dengan lebih baik. Ia juga dikatakan dapat membantu memperbaiki tahap gula dalam darah untuk individu yang mengalami diabetes.

Menurut pengkaji yang lain pula, dikatakan halia mungkin dapat membantu tubuh badan untuk merendahkan paras kolesterol dalam darah. Ini sekali gus dapat membantu mencegah individu daripada mengalami sakit jantung.

Menjaga kesihatan oral

Halia mengandungi fungsi antibakteria, jadi secara tidak langsung ia meningkatkan tahap kesihatan mulut menjadi lebih baik.

Sebatian aktif dalam tumbuhan ini yang dipanggil gingerol menghalang bakteria oral daripada membiak dalam mulut – bakteria yang sama boleh menyebabkan penyakit periodontal, jangkitan gusi yang serius.

Dalam masa yang sama, ia juga sebenarnya amat membantu untuk menghilangkan masalah mulut berbau, di samping dapat menguatkan gusi dan memberi nafas yang lebih segar. Anda pasti akan rasa lebih yakin untuk berdepan dengan orang ramai.

Jadi, jika anda adalah seorang yang mempunyai masalah dengan kesihatan mulut, cuba minum air yang berasaskan tumbuhan ini.

Selain itu, ia juga adalah sangat bagus untuk merawat batuk dan sakit tekak. Untuk melegakan sakit pada kerongkong anda, potongkan sedikit halia segar menjadi kepingan kecil dan masukkan ke dalam air yang mendidih selama 3-5 minit.

Biarkan ia terendam seketika kemudian campurkan madu secukup rasa dan minum ketika air dalam keadaan hangat atau suam bagi melegakan sakit pada kerongkong anda.

Melegakan mabuk perjalanan dan mabuk laut

Walaupun kajian mendapati tiada bukti saintifik untuk menyokong keberkesanan halia dalam mencegah mabuk perjalanan dan mabuk laut, ramai yang percaya bahawa mereka berasa lebih baik jika mereka mengambil tumbuhan ini sebelum memulakan perjalanan.

Walau bagaimanapun, satu kajian menunjukkan bahawa tumbuhan ini mungkin lebih berkesan daripada Dimenhydrinate – ubat yang biasa digunakan untuk melegakan sakit perut dikaitkan dengan mabuk.

Mencantikkan kulit wajah

Jika anda inginkan kulit wajah yang bersih, putih, lembut, bersinar-sinar dan awet muda, anda boleh amalkan pengambilan tumbuhan ini.

Hanya dengan menggunakan halia dengan campuran cuka sahaja, ia dapat membantu menghilangkan kesan parut hitam di wajah lalu menjadikan kulit lebih licin serta bebas cela.

Caranya, mudah sahaja. apa yang anda perlu lakukan ialah rendamkan hirisan tumbuhan ini ke dalam cuka dan simpan di dalam peti sejuk.

Kemudian gosok muka anda menggunakan hirisan halia yang telah direndam tadi selama 10 minit dan selepas itu bersihkan muka dengan air bersih dan ketulan ais.

ADAKAH TERDAPAT KESAN SAMPINGAN PENGAMBILAN HALIA?

Di sebalik kesemua manfaat yang dinyatakan, terdapat juga kesan sampingan pengambilan tumbuhan ini.

Hakikatnya, dos oral tumbuhan ini umumnya selamat bagi kebanyakan orang, walau bagaimanapun dalam beberapa kes, mungkin terdapat kesan sampingan yang ringan seperti pedih hulu hati, cirit-birit, dan ketidakselesaan perut.

Sesetengah wanita mungkin mengalami pendarahan haid yang lebih berat. Kegunaan luar halia juga dianggap selamat jika digunakan dengan betul pada jangka masa pendek.

Bagi mereka yang sedang hamil atau menyusukan bayi, berbincang dengan doktor terlebih dahulu untuk menimbang manfaat terhadap kemungkinan risiko.

Ia boleh meningkatkan risiko pendarahan pada orang dengan gangguan pendarahan dan memburukkan beberapa masalah jantung.

Jika anda mempunyai diabetes, anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum mengambil tumbuhan ini kerana ia boleh menjejaskan tahap insulin dan tahap gula dalam darah; yang dengan itu memerlukan pelarasan dalam ubat-ubatan.

ALTERNATIF BAGI HALIA

Sekiranya anda mahu mencuba alternatif yang lain selain tumbuhan ini, terdapat beberapa pengganti halia yang anda boleh gunakan.

Anda boleh cuba guna lada benggala, lada merah, atau paprika untuk menambahkan rasa ekstra pada makanan anda yang lebih kurang sama dengan tumbuhan ini. Selamat mencuba!

Konklusi

Konklusinya, halia adalah sejenis herba yang sangat bermanfaat buat kesihatan kita. Bukan itu sahaja, ia juga boleh menaikkan lagi seri wajah kita kerana ia juga sangat bermanfaat buat kecantikan kulit kita. Jadi, apa kata anda mencubanya sekarang?

Akan tetapi, terdapat juga mitos yang mengatakan tumbuhan ini mungkin tidak sesuai diambil oleh sesetengah individu.

Jadi, sebelum mengambilnya, segera berjumpa dengan doktor untuk mendapat khidmat nasihat dan rawatan dengan lebih lanjut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hellodoktor

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon