Saturday, June 06, 2020

Bahaya Telur 'Expired' Boleh Menyebabkan Keracunan Makanan!


Penggunaan telur yang sudah tamat tempoh boleh menurunkan kualiti makanan yang dimasak, sekali gus berisiko mempercepatkan proses pembiakan bakteria yang boleh menyebabkan keracunan makanan.

Bahaya telur expired

Menurut pakar Sains Makanan dari Universiti Sains Malaysia (USM), beberapa kaedah perlu dititikberatkan ketika menggunakan telur dalam masakan kerana ia mempunyai kandungan protein tinggi daripada telur putih diperlukan oleh bakteria untuk membiak.

Telur dibeli sebaik-baiknya perlu disimpan di dalam peti ais pada suhu di bawah empat darjah selsius untuk memastikan bakteria tidak aktif, selain mencuci dulu kulitnya ketika hendak digunakan.

Sekiranya menggunakan telur lama, kemungkinan akibat kontaminasi bakteria seperti salmonella.

Perkara paling penting untuk mengetahui telur sudah rosak ialah dari segi baunya. Jika berbau ia menunjukkan koloni bakteria sudah banyak sangat di dalamnya yang boleh memudaratkan jika dimakan.

Bagaimanapun, telur yang tamat tempoh memang masih boleh digunakan sekiranya belum rosak, namun kualitinya sudah menurun dan fungsinya juga berbeza iaitu menghasilkan produk yang tidak kembang dan padat teksturnya.

Cara Mengetahui Telur Rosak

Antara ciri-ciri kualiti telur sudah menurun ialah kuningnya sudah tidak pejal lagi dan telur putih sangat cair.

Justeru, kaedah penyimpanan terbaik ialah di dalam peti ais bagi mengurangkan risiko telur cepat busuk dan basuh sebelum menggunakannya kerana kita bimbang terdapat bakteria di kulit telur yang boleh memberi kesan kepada makanan.

Telur yang dibeli kebiasaannya mampu bertahan selama tiga hingga lima minggu jika disimpan dalam peti ais dan tiga minggu pada suhu bilik selepas dibeli.

Dalam proses masakan, banyak kemungkinan risiko pembiakan bakteria boleh berlaku, iaitu ketika proses penyediaan di mana semasa memecahkan telur, boleh terjadinya kontaminasi silang iaitu bakteria dari kulit telur mengenai tangan, sekali gus berpindah kepada masakan.

Selain itu, kemungkinan juga ketika proses masakan, bakteria dalam telur tidak 100 peratus mati yang membolehkan risiko pembiakan dalam makanan.

Panduan Kepada Peniaga

Cara ketahui telur masik elok
Cara mudah ketahui telur masih elok atau tidak.

Contohnya, dalam penyediaan puding buih, agar-agar yang dimasak bersama gula dan air diadun sebati bersama putih dan kuning telur yang terlebih dahulu dipukul sehingga kembang sebelum disimpan sejuk.

Jika terdapat bakteria dalam telur, sudah tentu ia mudah membiak kerana telur tidak dimasak dalam penyediaan puding buih.

Faktor lain ialah tempoh antara makanan itu dimasak dan dihantar kepada pelanggan. Lagi lama tempoh penghantaran, lagi tinggi risiko bakteria membiak apatah lagi sekiranya suhu penghantaran itu adalah panas dan sesuai untuk proses pembiakan.

Bagi makanan berasaskan telur, waktu yang seelok-eloknya tidak 'dibiarkan' dalam tempoh melebihi empat jam dan amat penting bagi penjual menggunakan kaedah pembungkusan paling sesuai dan penjagaan suhu yang baik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon