Sunday, May 24, 2020

Vaksin Pertama Covid-19 Di China Lulus Ujian Fasa Pertama Untuk Manusia


Ujian percubaan klinikal pembangunan vaksin di China didapati selamat, bertoleransi serta mampu menghasilkan tindak balas yang baik terhadap imun SARS-CoV-2 pada manusia, sekali gus menyaksikan vaksin pertama yang berjaya melepasi ujian klinikal fasa pertama.

Vaksin Covid-19

Menurut kajian yang diterbitkan jurnal perubatan The Lancet pada Jumaat (22/5/2020), ujian tersebut dijalankan terhadap 108 individu dewasa yang sihat dan ia menunjukkan petanda yang baik selepas 28 hari.

Hasil akhir ujian tersebut akan dinilai dalam tempoh enam bulan lagi kerana ujian lebih lanjut diperlukan bagi mengetahui sama ada tindak balas imun yang dihasilkannya dapat melindungi secara berkesan terhadap jangkitan COVID-19.

Uji kaji menunjukkan satu dos vaksin adenovirus COVID-19 jenis 5 (Ad5-nCoV) menghasilkan antibodi virus-spesifik dan sel T dalam tempoh 14 hari, sekali gus menjadikan ia berpotensi untuk penyelidikan lebih lanjut.

Teori Konspirasi

Penularan Covid-19 sudah pastinya tidak terlepas daripada dikaitkan dengan perang biologi dan teori konspirasi.

Misalnya, seorang pegawai tinggi tentera Iran pernah mendakwa Covid-19 mungkin merupakan senjata biologi Amerika Syarikat (AS) yang mahu memusnahkan negaranya.

Sesetengah pihak di AS pula menuduh China cuba melindungi punca sebenar penularan wabak Covid-19 yang berasal dari sebuah makmal di Wuhan dan bukannya bermula di sebuah pasar di bandar itu.

Koronavirus yang sebelum ini dikenali sebagai 'Wuhan Flu', pernah diramal kemunculannya oleh Dean Koontz dalam novel terbitan 1981, The Eyes of Darkness, kononnya virus ini merupakan ciptaan saintis China untuk dijadikan senjata biologi.

Dalam novelnya, Koontz menceritakan virus itu diberi nama 'Wuhan-400' kerana dihasilkan di sebuah makmal di bandar Wuhan.

Menurut The Eyes of Darkness, virus Wuhan-400 hanya berinkubasi di dalam tubuh manusia selama empat jam sebelum mangsa mati.

Ini berbeza sama sekali dengan fakta bahawa Covid-19 berinkubasi sehingga 14 hari manakala pesakit tidak mati serta-merta seperti yang digambarkan dalam novel fiksyen berkenaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon