Friday, April 10, 2020

Epidemik Dan Pandemik Berasal Dari Perkataan Yunani Kuno


Perkataan 'epidemik' dan 'pandemik' yang berasal dari Yunani kuno nampaknya telah menjadi sebahagian dari rutin harian kita akibat penularan wabak Covid-19 yang telah meragut banyak nyawa.

Epidemik Dan Pandemik

Perkara ini juga membuktikan bahawa orang Yunani Kuno dulu juga memikirkan tentang penyakit, sama ada menurut perubatan dan sebagai metaphor kepada perluasan hubungan manusia.

Terdapat ciri-ciri yang tidak dilupakan apabila perkataan 'wabak' (loimos) diterapkan dalam kesusasteraan Yunani.

Ia bermula dengan karya agung yang lahir di Yunani Kuno sendiri iaitu Iliad, karya Homer (sekitar 700 SM), yang terdapat kisah satu wabak menyerang anggota tentera kota Troy.

Kononnya, Agamemnon, putera Yunani Kuno yang mengetuai bala tenteranya, mengutuk paderi dewa Apollo bernama Chryses.

Dewa Apollo adalah dewa wabak – pemusnah dan penyembuh – dan menghukum kaum Yunani Kuno dengan menghantar penyakit sampar.

Dewa Apollo juga adalah dewa pemanah dan dinyatakan Apollo telah menembak panah berapi ke arah tentera Yunani Kuno yang menyebabkan kesan serangan teruk.

NARATIF WABAK

270 tahun kemudian, selepas menghasilkan karya Iliad, perkataan wabak diterapkan dalam dua karya sastera Athens yang agung – Sophocles (Oedipus the King), dan Thucydides (History of the Peloponnesian War).

Penulis karya agung bernama Thucydides (460 – 400 SM) dan Sophocles (490 – 406 SM) mungkin pernah bertemu sesama mereka, walaupun sukar untuk dibuktikan kerana kekurangan bukti.

Kedua-dua karya ini dihasilkan pada masa yang sama, ditulis pada 429 SM dan wabak Athens berlaku sekitar 430 – 426 SM.

Thucydides menulis rangkap bukan dalam bentuk bait puisi (seperti penulis Yunani Kuno biasa lakukan), dan dia bekerja di kursus baru 'sejarah' (merujuk kepada kajian).

Dia memfokuskan kepada Perang Peloponnesian iaitu perang antara Athens dan Sparta sekitar tahun 431 – 404 SM.

Penerangan Thucydides mengenai wabak yang menyerang Athens pada 430 SM dalam karya History of Peloponnesian War adalah petikan yang popular dalam kesusasteraan Yunani Kuno.

Menariknya tentang penerangan tersebut adalah, bagaimana masyarakat diserang penyakit sampar, sehingga penduduk terjangkit meninggal dunia dan yang terselamat dari wabak tersebut.

KRISIS KESIHATAN

Penerangan Thucydides terhadap wabak kemudian dibentangkan dalam ceramah Pericles (Funeral Oration), (Pericles meninggal dunia akibat wabak pada 429 SM, manakala Thucydides turut terjangkit tapi terselamat).

Thucydides menerangkan peringkat pertama wabak penyakit sampar – dikatakan ia berasal dari Afrika Utara, merebak ke seluruh kota Athens, kesungguhan doktor mengubatinya, dan peningkatan kematian termasuklah doktor itu sendiri.

Tiada yang dapat menyelesaikan krisis ini – tiada ilmu perubatan atau pembelajaran baru, doa atau keajaiban.

Sesungguhnya, "pada akhirnya mereka mengatasi kesengsaraan mereka sendiri sehingga mereka tidak lagi menumpukan perhatian tentang perkara di hadapan mereka".

Dia menerangkan simptom secara menyeluruh – rasa terbakar, sakit perut dan muntah, rasa ingin berbogel tanpa seurat benang, insomnia dan kurang rehat.

Peringkat seterusnya, setelah tujuh atau lapan hari dijangkiti wabak, penyakit ini merebak ke perut dan bahagian tubuh yang lain – kemaluan, jari tangan dan kaki, malah sesetengah pesakit terus menjadi buta.

Pada peringkat terakhir, Thucydides memfokuskan kepada perpecahan nilai tradisi dimana kebebasan dan kepentingan diri menjadi keutamaan dari kehormatan, Dewa dan manusia tidak lagi mereka takuti.

Wabak ini berlangsung sehingga dua tahun, kemudian wabak kedua berlaku lagi namun perebakan wabak semakin berkurangan.

Walaupun Thucydides menerangkan kehadiran wabak selepas peristiwa teruk itu, dia sempat menghitung kematian pesakit: 4,400 orang Hoplites (rakyat berketurunan tentera), 300 orang tentera berkuda dan jumlah rakyat biasa yang tidak diketahui bilangannya.

MENGIKUT PANDANGAN MODEN

Para akademik moden berhujah melebihi konsep sains sendiri kerana Thucydides telah lama memberikan maklumat penting tentang wabak penyakit sampar.

Wabak epidemik Typhus dan cacar menjadi peristiwa baru yang menyayat hati, namun sebanyak 30 jenis penyakit telah dikenal pasti.

Thucydides memberikan penerangan naratif wabak penyakit sampar dengan pendekatan berbeza seperti apa yang kita lakukan.

Pengajaran yang kita peroleh dari krisis Koronavirus adalah belajar dari pengalaman masa lalu, bukan sekadar membaca karya Thucydides.

Yang penting, Thucydides memberitahu bahawa, negara-kota yang pernah berkuasa juga mengalami krisis wabak yang meninggalkan kesan yang amat memilukan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon