Monday, April 06, 2020

4 Cara Membunuh Virus Dengan Bahan Yang Mudah Dan Murah


Virus adalah ejen kecil berjangkit yang hanya boleh berkembang biak di dalam sel organisma hidup dan boleh menjangkiti semua jenis organisma, dari haiwan, tumbuh-tumbuhan, bakteria dan arkea, juga merupakan sejenis parasit yang membiak dengan cara menawan sel-sel lain kerana tidak berupaya untuk membiak sendiri.

Cara Membunuh Virus
Gambar hiasan.

Istilah virus biasanya merujuk kepada zarah-zarah yang menjangkiti eukariot (organisma multisel dan organisma unisel) manakala istilah faj digunakan untuk zarah-zarah yang menyerang prokariot (bakteria dan organisma seperti bakteria).

Kebiasaannya, zarah-zarah ini membawa asid nukleik DNA mahupun RNA yang dilindungi dengan lapisan pelindung daripada protein atau gabungan protein-lipid.

Dalam artikel kali ini, kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melakukan pembasmian kuman (virus) dirumah sebagai langkah berjaga-jaga.

1. Menggunakan sabun

Sabun ialah benda paling mudah kita dapati untuk melakukan pembersihan memandangkan rumah kita sentiasa mempunyai sabun.

Bancuh sabun dengan air kemudian sembur menggunakan penyembur pada permukaan yang ingin dibersihkan.

Mencuci tangan selama 15 saat boleh membunuh 90% kuman dan bakteria pada tangan anda (Hardvard, 2007).

2. Menggunakan alkohol

Cecair ini ialah cecair sama yang anda guna sebagai hand sanitizer. Kalau ada lebihan, masukkan ke dalam penyembur dan sembur disekeliling rumah.

Di farmasi juga ada dijual alkohol wipes iaitu tisu basah yang mengandungi kandungan alkohol.

Anda boleh lap pada tempat berkenaan untuk membunuh kuman dan bakteria.

Pastikan anda menggunakan sarung tangan semasa memegang alkohol wipes kerana pendedahan alkohol kepada kulit dalam kuantiti yang banyak adalah berbahaya.

Bukan sebab boleh terbakar seperti video yang tular, tetapi sifat alkohol yang boleh menyebabkan rengsaan dan kakisan pada kulit.

Alkohol cecair atau yang belum kering memanglah terbakar, bila sudah kering dan meresap ke kulit, ia tak lagi mudah terbakar.

3. Menggunakan Peluntur

Peluntur juga boleh digunakan. Nisbah bancuhan yang dicadangkan ialah 1/3 sudu atau penutup botol dengan lebih kurang 3.8 liter air (1 gelen).

Kalau di rumah ada penyembur saiz satu liter, campur dengan satu sudu teh.

Berhati-hati semasa menggunakan peluntur, kerana sifat peluntur boleh menyebabkan kakisan pada kulit dan berbahaya sekiranya masuk ke dalam mata.

4. Menggunakan Antiseptik

Jenama paling banyak di farmasi ialah Dettol. Sama seperti peluntur, nisbah bancuhan cecair dettol ialah 1 tudung untuk 400ml air.

Cecair antiseptik ialah cecair yang digunakan untuk mencuci luka supaya bakteria dan kuman tidak masuk ke dalam tubuh akibat luka terbuka.

Gunakan kain untuk mengelap bahagian permukaan yang disembur untuk cepat kering, tapi pastikan kain itu bersih dan cuci kain setiap kali anda lap suatu permukaan.

Jangan ulang guna kain sama tanpa dicuci, kerana ditakuti daripada anda mahu membasmi kuman, anda menyebarkan kuman itu ke tempat lain pula.

Sediakan Payung Sebelum Hujan

Anda disyorkan supaya melakukan pembasmian kuman pada bahagian rumah yang kerap disentuh setiap hari.

Contohnya tombol pintu, meja makan, suis elektrik, telefon pintar dan papan kekunci, meja dan kepala paip.

Malah, menurut pakar kesihatan terdapat 257 bahan kimia yang terdapat dirumah boleh digunakan untuk melakukan pembasmian kuman.

Sebaiknya setiap kali kita pulang dari kerja atau keluar untuk membeli keperluan, pakaian yang dipakai terus dicuci dan mandi. Khuatir berlaku penyebaran virus tanpa kita sedar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon