Isnin, Mac 09, 2020

Istana Drottningholm Sweden Berhantu!


Loading...

Ratu Silvia dari Sweden menegaskan bahawa istana yang didudukinya berhantu, kerana didiami rakan-rakan kecil (hantu) yang peramah tetapi kadang-kadang menyebabkan anda tidak berasa berseorangan, katanya.

Istana Drottningholm Berhantu
Drottningholm Palace.

Istana Drottningholm, yang berada dalam senarai Tapak Warisan Dunia UNESCO, dibina pada 1600-an di pulau Lovon di Stockholm.

Ia adalah kediaman tetap Raja Carl XVI Gustaf dan Ratu Silvia, anak kepada ahli perniagaan Jerman dan wanita Brazil.

Iparnya, Puteri Christina, turut menyokong dakwaan Istana Drottningholm berhantu.

"Terlalu banyak tenaga dalam rumah ini. Ia pasti pelik jika tidak muncul dalam bentuk samaran.

"Ada kisah mengenai hantu dalam rumah lama. Mereka sudah mempengaruhi orang ramai sejak beberapa abad. Tenaga itu kekal," katanya.

The Old Vicarage

The Old Vicarage
Borgvattnet Vicarage.

Old Vicarage yang dibina pada tahun 1876 terletak di sebuah perkampungan kecil Borgvattnet mempunyai reputasi sebagai rumah paling berhantu di Sweden, apabila penemuan pertama hantu di situ dilaporkan oleh seorang paderi pada tahun 1927.

Ketika kejadian, paderi itu sedang naik ke loteng rumah untuk mengambil baju basuhannya namun mendapati kesemua pakaiannya telah dicabut dari tempat jemuran.

Banyak lagi kejadian yang dilaporkan berlaku di situ seperti penampakan lembaga wanita tua berpakaian baju perang dan bunyi-bunyi aneh yang tidak dapat dijelaskan.

Pernah seorang tetamu yang menginap di situ terkejut ketika terjaga dari tidur di tengah malam, apabila mendapati ada 3 wanita tua sedang memerhatinya.

Seorang lagi paderi lain yang pernah tinggal di situ mendakwa dia sering ditarik dari kerusi oleh sesuatu yang tidak kelihatan.

Peristiwa ghaib yang berterusan dalam dekad berikutnya dengan hampir setiap paderi baru atau keluarga atau tetamu yang mendakwa mengalami gangguan entiti paranormal.

Perkara itu yang telah menjadi bualan mulut, menyebabkan berlakunya jeritan histeria di kalangan gadis dan wanita disitu apabila telah mendengar bisikan, terlihat bayangan mahluk halus dan kerusi goyang yang mennyeramkan.

Legenda menceritakan asal-usul mengenai seekor hantu pembantu rumah yang sarat mengandung telah mati didera dan bayinya ditanam di belakang rumah.

Pada awal 1980-an, lokasi yang berhantu ini terkenal dan menarik perhatian ramai paderi termasuk pendeta bernama Tore Forslund, iaitu "ghostpriest", malangnya beliau tidak lama bermastautin di situ kerana dikatakan sakit teruk akibat gangguan yang dahsyat dari alam ghaib.

Sehingga kini, rumah itu dibiarkan dan menjadi tarikan pelancong yang ingin merasakan suasana seram didalamnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon