Ahad, Mac 15, 2020

Perbezaan Stres Dan Kemurungan


Loading...

Kemurungan telah menjadi suatu perkara yang serius kerana terlalu banyak kes yang melibatkan kematian disebabkan 'depression', dengan penyanyi terkenal seperti Avicii dan Chester Bennington, sebagai contoh; telah membunuh diri mereka akibat terlalu tertekan.

Stres Dan Kemurungan

Mungkin ramai antara kita yang tidak pasti sama ada diri sendiri hanyalah stres atau depression (kemurungan).

Jom kita lihat apa perbezaan antara stres dan depression:

STRES (Anxiety)

Stres adalah 'common' dimana perasaan yang anda akan alami apabila berada di bawah tekanan. Ia mungkin berkaitan dengan soal peribadi, trauma, kerja ataupun kewangan.

DEPRESSION (Kemurungan)

Kemurungan adalah isu yang lebih serius dan tekanan yang lebih teruk. Kebanyakan individu yang mengalami kemurungan akan memilih untuk berdiam diri atau memendam perasaan sendiri.

Punca Kemurungan
  • Keturunan.
  • Pekerjaan.
  • Persekitaran.
  • Ubat-ubatan.
  • Penyakit.
  • Corak pemikiran.
  • Stres.
  • Kehilangan orang yang disayangi.

Stres vs Depression

Stres (Tertekan):
  • Stres adalah disebabkan masalah dalam hidup manakala kemurungan boleh berlaku secara tiba tiba walaupun tiada masalah yang timbul.
  • Stres sentiasa berkaitan dengan masalah yang sedang dihadapi. Kemurungan pula boleh disebabkan perkara yang dipendam dan telah lama berlaku.
  • Stres boleh membuatkan seseorang depress atau anxiety dan depression membuatkan seseorang selalu mempunyai 'suicidal thoughts'.

Depression (kemurungan):
  • Depression adalah salah satu penyakit mental yang perlu dirawat segera.
  • Jika anda mempunyai simptom-simptom di atas, disarankan untuk merujuk doktor psikologi atau kaunselor.

Perbezaan

Bila menghadapi sesuatu situasi yang kita tak suka contohnya bergaduh dengan kawan, banyak hutang dan sebagainya kita akan rasa tertekan. Itu maksud perkataan STRESSED. Kita marah, sedih dan kadang kala mengamuk. Bila masalah tersebut selesai kita kembali ceria dan emosi menjadi stabil semula.

Dalam situasi depression yang sebenar, orang yang menghadapinya akan mengalami keadaan yang jauh bezanya berbanding orang yang stres tadi.

Orang depressed mengalami ANHEDONIA (hilang minat untuk buat apa saja perkara yang dia biasa buat, tak nak pergi sekolah kelas, tak nak jumpa kawan-kawan, tak nak keluar rumah, tak nak bangun tidur dan sebagainya).

INSOMNIA (gangguan tidur, sampai tak tidur berhari hari pun ada), turun atau naik berat badan dengan mendadak, gangguan selera makan, rasa diri tak berguna dan banyak lagi.

Dan paling menakutkan adalah keinginan untuk membunuh diri!

Bantu Mereka Dengan Hanya Memahami

Apabila kita faham depresi dari sudut klinikal kita akan faham kenapa pejuang depresi ini tidak suka dapat tuduhan kurang iman, jauh dari Allah, tinggal solat dan sebagainya.

Mereka solat dan sentiasa menangis memohon pertolongan Allah, sentiasa berzikir bahkan solat malam itu semua, mereka memang buat.

Sokong mereka dengan bertanya soalan yang sesuai, seperti bertanya, makan ubat belum? Ubat apa yang ambil? Biasa pergi dapatkan khidmat psikiatri dekat mana? Dosage ubat makin turun ke atau naik? Depresi jenis apa yang dia alami?

Bukannya dengan soalan seperti, kau mesti tak kuat iman kan? Kau mesti tak solat kan? Kau mesti lama tak baca al Quran kan? Kau mesti tak maafkan orang kan? Kau mesti suka bersangka buruk kan? Kau tak tengok orang lain lagi susah dari kau? Apakah ini semua.

Kenapa begitu judgemental dan tidak adil. Janganlah begitu. Otak pun organ manusia yang boleh sakit sama seperti organ lain.

Berlaku adil pada pejuang depresi. Harap dapat jelaslah perbezaanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon