Wednesday, March 04, 2020

34 Fakta Menarik Korea Selatan Yang Bakal Menakjubkan Anda


Korea Selatan sememangnya popular disebabkan industri hiburan mereka yang sentiasa menampilkan penghibur tampan, cantik dan seksi yang menggiurkan ramai peminat, ternyata juga memiliki banyak keunikan yang membuatkan ramai orang menyukai budayanya.

Fakta Korea Selatan

Selain K-Pop, K-Drama dan bermacam lagi 'K' yang membuatkan ramai menggilai negara ini, Korea Selatan juga merupakan sebuah negara maju yang menjadi kuasa besar di dunia.

Kali ini kami ingin berkongsi 34 fakta menarik tentang negara ini.

1. Perkataan 'Korea'

"Korea" berasal dari perkataan "Goryeo", yang bermaksud "tinggi dan jelas". Nama tersebut diberikan kepada dinasti yang ditubuhkan pada tahun 918 SM oleh Jeneral Wang Geon.

2. Bawang

Penduduk Korea suka memakan bawang putih kerana dipercayai dapat meneutralkan saluran darah.

3. Mati dan dakwat merah

Seseorang itu dikatakan akan mati, atau sudah mati jika namanya ditulis dengan dakwat merah.

4. Makan

Penduduk Korea jarang memakan dengan tangan kerana dianggap kurang sopan.

5. Masalah obesiti

Kalau anda perasan, kebanyakan saiz badan orang Korea Selatan kurus dan ramping. Ini kerana hanya 3.2% daripada populasi Korea Selatan, iaitu 1.64 juta daripada 51 juta, mempunyai masalah berat berlebihan.

Peratusan itu membuatkan Korea Selatan sebagai negara dengan populasi obes terendah di dunia, bersama-sama Jepun.

Masalahnya, saiz kurus ini tidak mampu dicontohi di Malaysia yang berada ditangga teratas rakyat paling obes di Asia.

6. Makan dalam periuk

Penduduk Korea berasa selesa untuk memakan mi segera dalam periuk kerana kalau dibawa keluar dari periuk dianggap makanan itu sudah hilang kepanasannya.

7. Lelaki dan mekap

Lelaki di Korea Selatan sangat suka bersolek. Dianggarkan sebanyak RM3.78 bilion dibelanjakan dalam membeli alat solek oleh kaum lelaki di negara ini. Hampir 20% daripada mereka bersolek dengan kerap.

Di Malaysia pun apa kurangnya. Semakin ramai lelaki tampil bersolek. Bezanya, mereka bukan artis tapi golongan LGBT.

8. Korean Wave

Hallyu atau Korean Wave ialah istilah yang diberikan untuk menyebarkan budaya pop Korea di seluruh dunia.

9. Lakonan semula jenayah

Antara amalan popular di negara ini adalah "lakonan semula jenayah". Apabila seseorang itu menjadi suspek kes rogol atau bunuh, mereka akan dibawa oleh pihak polis dalam keadaan bergari ke tempat kejadian dan diarahkan untuk melakonkan semula jenayah yang dilakukan secara terbuka dan dilihat oleh orang awam.

Tak cukup dengan itu, pihak media akan dijemput untuk mengambil gambar dan menerbitkan mengenai jenayah itu, untuk memalukan penjenayah tersebut.

Di Malaysia, jika dilakukan seperti itu, pihak berkuasa akan dituduh kafir dan sebagainya kerana memalukan serta membuka aib pesalah.

10. Kemaruk Pembedahan Plastik

Seramai 76 peratus wanita Korea berumur 20-30 tahun sudah melakukan pembedahan plastik.

11. Negara Plastik

Selain disebut sebagai negara Ginseng, Korea Selatan juga dikenali sebagai Republic of Plastic Surgery.

12. iPhone vs Samsung

Walaupun kedua-dua syarikat ini merupakan seteru utama, namun mikrocip yang digunakan oleh iPhone, sebenarnya dibuat di Korea Selatan, oleh syarikat Samsung. Pelik kan?

13. Pine

Pokok pain merupakan pokok cinta bagi penduduk Korea kerana membawa maksud cinta yang kukuh, lurus dan tidak pernah berakhir.

14. Pasaran terbesar pembedahan plastik

Pembedahan plastik di Korea Selatan adalah pasaran per kapita terbesar di dunia dengan anggaran antara 20% hingga 33% wanita di Seoul menjalani sekurang-kurangnya 1 pembedahan.

15. Bunuh Diri

Lebih kurang 36 penduduk Korea membunuh diri setiap hari. Antara penyebabnya ialah tekanan belajar, ekonomi dan ada juga yang membunuh diri kerana mengikuti idolanya untuk membunuh diri sebagai jalan keluar daripada tekanan yang dialami oleh mereka.

Ada beberapa cara untuk membunuh diri di Korea Selatan dan salah satunya ialah melakukan perjanjian di internet kemudian bertemu untuk bunuh diri bersama.

16. Internet terpantas di dunia

Sejak tahun 2015 hingga 2017, Korea Selatan menduduki kedudukan pertama dari segi purata kelajuan internet terpantas di dunia iaitu 28.6 Mbps. 100% daripada kawasan di negara ini mempunyai akses internet.

Di Malaysia, nak hantar SMS pun susah sebab 'line selalu hilang' tapi bayaran langganan internet antara yang termahal di Asia Tenggara.

17. Obses Internet

Penduduk Korea sangat gilakan internet. Mereka selalu memesan tiket penerbangan secara online melalui telefon pintar mereka. Sementara itu, bagi urusan bersosial, orang Korea lebih gemar bersembang dengan menggunakan emoticon.

18. Zon Bebas Tentera

Zon Bebas Tentera (DMZ) yang memisahkan Korea Selatan dan Korea Utara dianggap sebagai tempat paling seram di dunia oleh bekas Presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton.

19. Bayi dan jenis darah

Selepas dilahirkan, bayi akan dikelaskan mengikut jenis darah. Ia berasal dari Jepun yang menjadi budaya penting di Korea Selatan. Ia juga mungkin menentukan dengan siapa seseorang itu akan berkahwin.

20. Obses beli-belah

Disebabkan orang Korea Selatan suka membeli belah, ia mempunyai antara pusat membeli belah terbesar di dunia, yang buka seawal jam 4 pagi. Di Malaysia, rakyatnya obses melepak sampai pagi.

21. Penggunaan robot menggantikan manusia

Pada tahun 2012, penjara di bandar Pohang telah menjadi penjara pertama di dunia yang menggunakan robot sebagai pengawal penjara.

Mereka juga menggunakan robot sebagai guru dan juga pengawal di Zon Bebas Tentera (DMZ).

22. Usia 1 tahun selepas lahir

Selepas dilahirkan, bayi di Korea Selatan dikira berusia 1 tahun jadi, jika anda lahir pada tahun 1990, umur anda pada tahun 2019 adalah 30 tahun.

Namun, ia tak membawa apa-apa makna kerana mereka biasanya akan tanya tahun kelahiran dan bukannya umur.

23. Pembedahan kelopak mata

Antara pembedahan plastik yang paling lazim di Korea Selatan adalah kelopak mata. Ia diberikan sebagai hadiah hari lahir ke-16 bagi kebanyakan keluarga yang kaya. 95 peratus penduduk Korea yang mempunyai lipatan di kelopak mata adalah hasil daripada pembedahan plastik.

24. Kimchi

Kimchi adalah makanan kebangsaan negara ini. Ia merupakan gabungan sayuran termasuk kobis sebagai bahan utama, yang digaulkan dengan rempah, dan ditapai dalam tanah selama beberapa bulan. Ia dimakan dengan semua jenis juadah, dan dikatakan mula dihasilkan sejak tahun 1250.

25. Penggunaan kad kredit tertinggi di dunia

Sejak tahun 2011, Korea Selatan merupakan negara dengan pengguna kad kredit tertinggi di dunia.

Purata sebanyak 129.7 transaksi oleh seorang individu pada tahun tersebut, meninggalkan Amerika Syarikat dengan purata 77.9 transaksi setiap seorang.

26. Daging anjing sebagai juadah

Restoran dan pasar-pasar di Korea menawarkan daging anjing sebagai juadah. Daging anjing dijadikan makanan di Korea Selatan berabad lamanya.

Antara menu popular adalah "Bosintang", sup tradisional yang menggunakan daging anjing.

Nureongi adalah baka anjing yang diternak untuk mendapatkan dagingnya, namun anjing belaan biasanya tidak dijadikan makanan.

27. Belian online gunakan Internet Explorer

Terdapat satu undang-undang yang diluluskan pada tahun 1999 yang memerlukan semua pembelian atas talian dan perbankan dilakukan hanya menggunakan Internet Explorer dan masih digunakan sehingga kini.

28. Taekwondo

Sukan paling popular di Korea Selatan adalah seni mempertahankan diri, Taekwondo, yang bermaksud "cara penumbuk dan kaki".

Seni bela diri ini dihasilkan oleh panglima Korea yang mencipta cara bertempur tanpa menggunakan senjata, 2000 tahun yang lalu.

Ia juga merupkan satu-satunya sukan berasal dari Korea Selatan yang dipertandingkan di sukan Olimpik.

29. Nama keluarga

Kim, Lee dan Park adalah nama keluarga yang paling lazim di Korea Selatan. Lebih 20% daripada nama keluarga di Korea Selatan adalah Kim.

30. IQ nasional tertinggi

Korea Selatan telah diisytiharkan sebagai negara dengan anggaran IQ kebangsaan tertinggi di dunia, oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

31. Sebutan ketika ambil gambar

Orang Korea Selatan tidak menyebut perkataan "cheese" ketika mengambil gambar, sebaliknya menyebut "kimchi".

32. Telefon pintar

Penduduk Korea Selatan merupakan pengguna telefon pintar tertinggi di dunia pada tahun 2013, dengan 78.5% atau 39.58 juta rakyatnya memiliki telefon pintar manakala 97.7% daripada mereka yang berumur 18 hingga 24 tahun memiliki telefon pintar.

33. Perkahwinan

Terdapat 2 jenis perkahwinan di Korea Selatan iaitu "yonae" bermaksud berkahwin atas dasar cinta, dan juga "chungmae" iaitu perkahwinan atur.

Sesetengah orang Korea Selatan tidak berkahwin dan mereka ini digelar "Big Baby" dalam loghat Korea.

34. Teksi

Jika ke Korea Selatan, anda akan melihat teksi mereka mempunyai warna berlainan. Ia adalah mengikut tahap servis.

Teksi biasa berwarna kelabu atau putih yang dikendalikan oleh pemandu tidak berpengalaman, manakala teksi berwarna hitam adalah teksi mewah dengan pemandu berpengalaman.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon