Monday, March 02, 2020

Bahaya Makan Daging Berlebihan, Lelaki Menderita Plasma Darah Bertukar Putih!


Seorang lelaki yang dikenali sebagai Zhao, 40, dimasukkan ke hospital di China, pada bulan Januari 2020 lalu selepas mengadu sakit perut dan belakang, terkejut mendapati plasma darahnya bertukar menjadi putih akibat terlalu banyak makan daging.

Bahaya Makan Daging

Dr memberitahu, pemeriksaan mendapati pankreas Zhao bengkak dan ujian darah yang dilakukan untuk mengesan puncanya mendapati, plasma darah lelaki itu yang sepatutnya berwarna kuning cerah bertukar menjadi putih seperti susu.

Plasma adalah komponen penting dalam darah yang membawa sel darah dan platelet ke tubuh badan.

Warna putih pada plasma darah itu menunjukkan kandungan lemak badan yang berlebihan.

"Kandungan lemak pada plasma darah pesakit ini adalah 25 kali lebih tinggi berbanding kadar normal.

Kadar yang tinggi ini menjejaskan pankreas pesakit dan menyebabkan organ itu bengkak.

Untuk merawatnya, pihak hospital telah membuat pemindahan plasma darah yang sihat bagi menggantikan plasma darah pesakit itu.

Sementara itu, Zhao memberitahu, dia menjalankan perniagaan makanan dan memakan daging dalam jumlah yang banyak sejak beberapa tahun lalu.

Saya hanya makan dan tidak pernah terfikir ia akan menjejaskan kesihatan saya, katanya.

KEBAIKAN MAKAN DAGING

Tahukah anda bahawa dengan mengambil daging di dalam hidangan harian akan menyebabkan beberapa faktor seperti berikut:

1. Meningkatkan Kekuatan Otot

Pengambilan protein yang cukup dapat membantu menguatkan otot. Protein yang dimasukkan ke dalam badan juga membantu untuk saraf-saraf pada otot berkembang dengan baik.

2. Sumber Protein Dan Tenaga

Di dalam badan kita terdapat berjuta-juta sel yang diperbuat daripada protein. Selain menjadi sumber protein yang baik, daging juga penting sebagai sumber vitamin B12, merupakan vitamin yang sukar ditemui pada tumbuhan.

3. Sumber Mineral

Daging mengandungi sejumlah mineral terutamanya zat besi. Badan kita juga memerlukan zat besi yang diperlukan untuk mengepam oksigen dari paru-paru ke bahagian tubuh selain turut meningkatkan tahap metabolisme.

KEBURUKAN MAKAN DAGING

Selain memberi kebaikan kepada tubuh, tahukah anda bahawa dengan pengambilan daging yang berlebihan akan menyebabkan beberapa masalah kesihatan seperti berikut:

1. Masalah Pencernaan

Kerap makan daging merah bakal menyebabkan masalah gangguan sistem pencernaan. Daging merah khususnya mengandungi bakteria seperti Eschericia dan akan menyebabkan masalah seperti sukar untuk dihadam.

2. Berisiko Penyakit Jantung

Tahukah anda bahawa sekiranya daging sering dipilih sebagai hidangan, risiko untuk mengalami masalah jantung adalah amat tinggi.

Hal ini kerana kandungan lemak yang tinggi dalam daging akan terkumpul dalam badan seterusnya mengganggu sistem saluran darah.

3. Berisiko Kanser Usus

Pengambilan daging yang berlebihan juga akan menyebabkan Nitrosamine ataupun racun terkumpul dalam badan yang akan memberi kesan buruk kepada usus besar badan kita.

4. Tahap Kolestrol Tinggi

Daging merah mengandungi jumlah kolestrol yang paling tinggi berbanding makanan lain. Kadar kolestrol yang tinggi dalam badan pula akan menyebabkan masalah kesihatan yang kronik seperti komplikasi jantung.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon