Monday, February 24, 2020

Tun Mahathir Letak Jawatan Perdana Menteri Malaysia!


Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengesahkan Tun Mahathir Mohamad telah menghantar surat peletakan jawatan sebagai perdana menteri, yang telah dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong pada jam 1 tengahari, kata pejabatnya dalam satu kenyataan media.

Tun Mahathir Letak Jawatan PM

Sebelum ini, Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa parti itu telah membuat keputusan untuk keluar daripada Pakatan Harapan (PH).

Punca Tun Mahathir Letak Jawatan

Tun Mahathir yang juga adalah pengerusi Bersatu dikatakan tidak bersetuju dengan keputusan itu dan mungkin menjadi punca kenapa Tun Mahathir meletak jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Susulan peletakan jawatan itu, beberapa sumber memperlihatkan kemungkinan dua senario berbeza berhubung keputusan Mahathir.

Sumber pertama mendakwa bahawa perdana menteri yang berusia 94 tahun itu muak (fed-up) dan kecewa dengan apa yang berlaku dalam tempoh 24 jam lalu.

"Dia begitu fed-up dengan pencaturan pemimpin partinya sendiri. Dia tidak bersetuju dengan langkah itu dari mula lagi, " kata sumber itu.

Manakala sumber lain memberitahu bahawa, Tun Mahathir meletak jawatan sebagai perdana menteri Pakatan Harapan agar beliau boleh menjadi perdana menteri yang sah mewakili gabungan baru itu.

Jika ini benar, Mahathir akan menjadi perdana menteri kelapan Malaysia selepas berkhidmat sebagai perdana menteri keempat dari 1981 hingga 2003 dan perdana menteri ketujuh dari 10 Mei 2018 hingga 24 Feb 2020.

Menghadap Yang di-Pertuan Agong

Menurut sumber, Tun Mahathir dijadual menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara pada jam 5 petang ini (24/2/2020).

Perkembangan ini susulan keputusan beberapa parti politik yang mengadakan mesyuarat masing-masing sejak pagi tadi dan semalam.

PKR Pecat Azmin!

Sementara itu, PKR dalam mesyuarat parti itu, memecat timbalan presidennya, Mohamed Azmin Ali dan naib presiden, Zuraida Kamaruddin sebagai ahli parti atas 'pengkhianatan terbuka' mereka.

Walau bagaimanapun, Azmin dan sepuluh anggota parlimen yang menyokongnya mengumumkan keluar parti dan membentuk blok bebas di parlimen.

Mereka adalah; Mohamed Azmin Ali (Gombak), Zuraida (Ampang), Saifuddin Abdullah (Indera Mahkota), Baru Bian (Selangau), Kamaruddin Jaffar (Bandar Tun Razak), Mansor Othman (Nibong Tebal), Rashid Hasnon (Batu Pahat), Dr Santhara Kumar (Segamat), Ali Biju (Saratok), Willie Mongin (Puncak Borneo) dan Jonathan Yasin (Ranau).

Tun Mahathir Khianati Anwar?

Sementara itu, Anwar Ibrahim berkata, beliau berpuas hati dengan pendirian Tun Mahathir selepas bertemu dengan perdana menteri itu.

Anwar bagaimanapun enggan mendedahkan butiran perbincangan lanjutnya.

"Saya tak boleh sebut apa. Memadai kita jelas setakat itu, mesyuarat yang sangat baik.

"Dan saya terkesan dengan sikap dan pendirian beliau tentang perubahan dilakukan tidak tunduk kepada gerombolan yang mahu merampas kuasa tanpa menetap agenda perubahan," katanya.

Bagaimanapun, Anwar menolak idea akan berlaku perubahan kerajaan apabila ditanya pemberita.

Beliau sebaliknya berpendirian untuk tidak mengkhianati mandat yang diberikan rakyat pada pilihan raya umum lalu.

"Kita jangan mudah tunduk kepada gerombolan yang mahu mengkhianati amanah rakyat dalam pilihan raya yang lalu," katanya.

Letak Jawatan Sebagai Pengerusi Bersatu

Tun Mahathir membuat satu lagi kejutan dengan meletakkan jawatan sebagai pengerusi Bersatu, diumumkan tidak lama selepas beliau disahkan berundur sebagai perdana menteri.

Ia juga dibuat selepas Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan parti itu keluar daripada Pakatan Harapan.

"Tun Dr Mahathir bin Mohamad telah menghantar surat peletakan jawatan sebagai Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

"Surat tersebut telah dihantar kepada Ibu Pejabat Bersatu hari ini," menurut kenyataan Pejabat Pengerusi Bersatu.

Sebab peletakan jawatan itu tidak dinyatakan.

(akan dikemaskini)

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon