Saturday, February 01, 2020

Tahukah Anda Berapa Jenis Coronavirus Yang Pernah 'Menyerang' Dunia?


Coronavirus ditemui sekitar 1960-an tetapi ketika itu ramai tidak tahu asal-usul virus ini, yang mana nama 'Corona' diambil sempena nama 'Crown', bermaksud mahkota kerana rupa virus itu berbentuk seolah-olah mahkota yang mengelilingi tubuh sferanya.

Coronavirus type

Coronavirus adalah salah satu keluarga virus bernama Coronaviridae yang mampu menjangkiti sistem pernafasan haiwan mamalia dan manusia, terutamanya hidung, sinus (bahagian dalam hidung) dan tekak.

Jangkitan Coronavirus boleh merebak melalui hubungan seperti sentuhan antara haiwan-manusia dan sesama manusia, terutamanya sebaran batuk dan bersin.

Gejala-gejala pesakit virus ini adalah batuk, hidung berair, sakit tekak, kadang-kala deman dan kesukaran bernafas.

Namun, bagi memastikan pesakit betul-betul menghidap Coronavirus, kajian makmal diperlukan.

Jika pesakit mempunyai sistem imunisasi yang lemah, akan berlaku pneunomia, kegagalan gingal dan seterusnya kematian.

Ada 3 jenis Coronavirus yang pernah melanda dunia:

1. SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome)

SARS dikenalpasti di China pada tahun 2003, dengan Civet Cat adalah penyebar virus SARS kepada penduduk China.

Sebanyak 8437 kes dilaporkan di 30 buah negara dengan kematian seramai 774 orang pesakit. Sesetengah pesakit meninggal dunia akibat pneumonia.

2. MERS (Middle East Respiratory Syndrome)

MERS dikenalpasti di Arab Saudi pada tahun 2012 dan penyebab kepada sebaran virus ini adalah unta.

Sebanyak 2,429 kes dilaporkan dari 27 buah negara Timur Tengah dan pada tahun 2015, terdapat kes MERS di Korea Selatan, menjadikannya kes MERS pertama di luar kawasan panas jangkitan virus ini.

3. Wuhan Coronavirus, 2019-nCoV

Virus ini dikenalpasti di China pada tahun 2020, adalah virus terbaharu dari keluarga Coronaviridae yang dikesan pada 7 Januari setelah mengkaji sebaran penyakit sesama manusia.

Para saintis yang menjejak sumber penyebaran virus baru ini mendapati ia berasal dari kota Wuhan pada Disember 2019, lebih tepat di pasar ikan yang turut menjual haiwan-haiwan eksotik secara haram.

Menurut WHO (World Health Organisation), haiwan eksotik ini adalah sumber utama sebaran virus ini.

Para doktor menamakan spesis yang mula menyerang manusia ini sebagai novel-coronavirus atau dipanggil dengan singkatan 2019-nCoV. Pasti anda tertanya-tanya mengenai perkataan novel itu bukan?

Maksud terminologi novel yang digunapakai dalam perubatan adalah baru dan tidak pernah diketahui sebelum ini.

Dalam kes ini, walaupun sebelum ini terdapat kes yang sama, namun, apa yang berjaya diketahui oleh para saintis yang membuat penyelidikan terperinci sejak daripada kemunculan wabak ini adalah jangkitannya memang disahkan berasal daripada keluarga coronavirus, namun mempunyai perbezaan daripada segi struktur RNA (genetik) serta potensinya untuk menyebabkan seseorang pesakit itu maut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon