Wednesday, February 26, 2020

Penjelasan Dana NGO Malaysia Tidak Sampai Ke Al-Aqsa


Tuduhan bahawa dana daripada NGO-NGO Malaysia tidak sampai kepada Masjid Al-Aqsa, secara umum tanpa penjelasan terperinci, adalah fitnah yang keji dan berniat jahat. Saya yakin bahawa pihak yang melontarkan tuduhan tersebut cukup tahu dengan modus operandi NGO-NGO di Malaysia.

Dana NGO Malaysia Ke Al-Aqsa

Pertamanya, majoriti NGO-NGO ini tidak mensasarkan kutipan sumbangan ke Masjid Al-Aqsa atau Tebing Barat secara am, malah menumpukan kepada Gaza, dengan sebab-sebab yang akan saya terangkan di bawah.

Keduanya, tidak ada syarat yang diletakkan mana-mana pihak bahawa sumbangan yang hendak disalurkan kepada Masjid Al-Aqsa, atau Palestin secara am perlu melalui Kementerian Wakaf yang dipertanggungjawabkan menjaga Al-Aqsa.

Justeru kenyataan yang lebih bijak dan diplomatik sepatutnya berbunyi, dana NGO Malaysia tidak disalurkan kepada Masjid Al-Aqsa atau dana NGO tidak disalurkan melalui Kementerian Wakaf, sebagai galakan berbuat demikian.

Misalnya, kalau berlaku banjir di Kelantan atau Terengganu, kerajaan-kerajaan negeri tersebut, tidak boleh menuduh bahawa berlaku penyelewengan bantuan am semata-mata kerana sumbangan tidak disampaikan kepada mangsa melalui agensi kerajaan yang mengurus bencana.

Malah, mana-mana pihak bebas menyampaikan bantuan samada melalui pihak ketiga atau terus kepada mangsa.

Isu Palestin adalah isu yang lama dan besar. Tetapi apabila isu tersebut signifikan hanya dengan krisis kemanusiaan dan perjuangan di Gaza, sehingga menyebabkan fokus media, solidariti dan bantuan kewangan hanya sampai ke Gaza, maka ada pihak yang perlu menjawab, kenapa penduduk Malaysia hanya mengenali Gaza?

Jawapan saya, ialah kerana pihak yang berada di Gaza, secara kolektif daripada penduduknya, kerajaannya (tanpa persoalan diiktiraf atau tidak), dan aktivisnya memainkan peranan yang sangat berkesan sehingga kemelut mereka dirasai dan dikongsi dengan masyarakat antarabangsa.

Tetapi, tidak ramai yang mengenali kesusahan penduduk yang berada di Tanah Jajahan 1948 dan di Tebing Barat.

Tidak ramai yang faham dengan proses normalisasi yang sedang giat berlaku sehinggakan sedikit demi sedikit negara luar mengiktiraf kewujudan negara haram tersebut tanpa disedari.

Tidak ramai yang menyedari bagaimana demografi Kota Al-Quds berubah dengan mendadak setelah puluhan ribu penduduk asal terpaksa berhijrah akibat tidak mampu membayar cukai yang bernilai puluhan ribu ringgit setahun yang dikenakan oleh kerajaan Zionis, dipaksa merobohkan rumah dengan tangan sendiri dan dilarang dibesarkan rumah sehingga puluhan anggota tinggal di dalam ruang kecil.

Malah, dukacitanya masih banyak pihak yang mendabik dada bangga bahawa ziarah mereka ke Al-Aqsa sebagai pelancong membantu ekonomi penduduk kerana menginap semalam dua di hotel penduduk tempatan dan membeli cenderahati dari mereka.

Kalau jahil, silakan bertanya, jangan tegakkan benang yang basah.

Waktu ini bukan masa yang sesuai untuk mencari lawan. Ia waktu untuk menyusun semula saf dan memperbetulkan barisan berdepan musuh yang tidak berpecah-belah.

Berbanding mencari salah dan menuding jari, lebih baik mencari jalan menyatukan paksi yang banyak di dalam barisan Palestin - yang menyebabkan pendokong kalian muak - dan bersatu tatkala ummah sedia bersatu untuk kalian.

Daripada sibuk mengorek lubang baru, wujudkan gelombang bagaimana memaksa kepimpinan menghentikan kerjasama sekuriti dengan penjajah dan menoktahkan saki-baki Perjanjian Oslo dalam berdepan neo-Oslo iaitu Deal of The Century.

Saya telah bertemu dengan pihak yang melontar tohmahan ketika berada di Malaysia dan menasihati supaya mereka mengadakan pertemuan mahabbah bersama-sama dengan NGO tempatan dan membentuk kerjasama.

Pandangan yang sama juga telah saya berikan kepada pihak di kerusi sama sebelumnya, tetapi tidak ada tindakan yang diambil.

Yang ada hanyalah tuduhan dan persoalan mengapa NGO-NGO Malaysia gemar bekerjasama dengan pecahan Palestin yang tidak diiktiraf dan mengapa kerajaan Malaysia sendiri menjalinkan hubungan dengan pihak terbabit yang 'tidak diiktiraf dunia'.

Kalau pun kami terlalu kecil dan usaha kami terlalu kerdil untuk dibentuk kerjasama, paling-paling kumpulkanlah mereka yang berusaha membantu anak bangsa kalian untuk bersilatur-rahim sebagai penghargaan.

Malaysia mempunyai sejarah panjang membantu perjuangan rakyat Palestin, daripada kerajaan sehinggalah kepada NGO dan rakyat marhaen.

Kami di PALM Strategic sendiri pernah menyiapkan kertas kerja berkaitan tajuk tersebut, sebagai tanda bangga bahawa kami merupakan sebahagian perjuangan pembebasan tanah milik ummah ini.

Perjuangan ini, adalah perjuangan ummah, perjuangan milik bersama yang tidak ada tuan atau pemilik.

Justeru itu, puluhan NGO bekerjasama di bawah payung Wisma Malaysia di sini untuk membantu dari segenap aspek dan sudut.

Dan kami akan terus membantu penduduk Palestin di Gaza, di Masjid Al-Aqsa, atau di mana sahaja bumi yang dijajah, sama ada melalui Kementerian Wakaf, secara terus kepada penduduk atau melalui mana-mana badan yang kami yakini sebagai jalan dan jambatan menyampaikan amanah tersebut, sehinggalah Kiblat Pertama ummah kembali ke tangan kita.

Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman,
PALM Strategic Initiatives Centre, Gaza.

Senarai NGO bersama:
  • Cinta Gaza Malaysia - CGM
  • MAPIM: Malaysian Consultative Council for Islamic Organization.
  • Iman Care.
  • Warga Cakna.
  • Sabasun HyperRuncit Sdn Bhd Official.
  • Serantau Muslim.
  • Perdana Global Peace Foundation.
  • Dana Kita.
  • Sedekah Subuh.
  • Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA).

HAMAS Ucap Terima Kasih Kepada Rakyat Malaysia

Kewujudan pelbagai agensi yang mengutip dana di Malaysia dan menyerahkannya kepada pihak di Palestin memudahkan urusan dan melancarkan proses penyerahan.

Ketua Biro Politik Pergerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas), Ismail Haniyeh berkata, dengan banyaknya agensi, cakupan lebih meluas dan lebih ramai mendapat bantuan daripadanya.

"Saya berterima kasih kepada rakyat Malaysia kerana menjadi penyumbang tertinggi di antara negara lain," katanya ketika sidang media tertutup yang turut dihadiri wakil Aman Palestin pada 25 Januari 2020 lepas.

Ucapan beliau dikongsikan oleh Pegawai Eksekutif Aman Palestin Berhad, Ustaz Nik Muhammad Rafie di Facebook beliau, bagi menjawab persoalan mengapa dana Palestin dari Malaysia tidak disalurkan kepada satu agensi sahaja di Palestin.

Sebelum ini Duta Palestin ke Malaysia, Walid Abu Ali dilapor mendakwa bahawa sumbangan rakyat Malaysia untuk tujuan pembangunan dan pembebasan Masjid Al-Aqsa tidak sampai kepada pihak berkaitan di negara itu.

Katanya, keadaan ini dikesan sejak dua tahun lalu selepas pihaknya menerima maklumat tidak ada penyaluran sumbangan daripada rakyat Malaysia untuk Masjid Al-Aqsa, meskipun banyak pihak mengutip dana.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: ismaweb

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon