Tuesday, February 18, 2020

Arak Lebih Berbahaya Dari AIDS!


Arak atau alkohol lebih berbahaya daripada jangkitan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS), keganasan dan kemalangan jalan raya, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kerana tiga juta orang maut di seluruh dunia kerana minum arak dan kaum lelaki golongan yang paling berisiko.

Bahaya Arak

Laporan terbaru pada tahun 2020 agensi itu mengenai kesan arak terhadap kesihatan menyatakan bahawa, alkohol adalah penyebab lebih daripada satu dalam setiap 20 kematian setiap tahun di seluruh dunia.

Ia membabitkan kes kemalangan kerana memandu dalam keadaan mabuk, keganasan disebabkan alkohol selain beberapa penyakit dan masalah kesihatan.

Kaum lelaki paling ramai dengan tiga suku daripada kematian adalah disebabkan arak, menurut laporan hampir 500 muka surat itu.

Terlalu ramai termasuk keluarga dan masyarakat menghadapi kesan buruk arak melalui keganasan, kecederaan, masalah mental dan penyakit seperti barah serta serangan jantung.

Sudah tiba masanya kita mengambil langkah menghalang ancaman serius ini ke atas pembangunan masyarakat sihat, katanya dalam satu kenyataan.

Minum arak dikaitkan dengan permasalahan 200 penyakit terhadap anggota tubuh termasuk masalah sel hati dan kanser tertentu.

Pemandu Mabuk Bakal Berdepan Hukuman Penjara 20 Tahun

Sementara itu, di Malaysia, pemandu yang didapati bersalah kerana memandu di bawah pengaruh alkohol, dadah dan memandu secara berbahaya hingga menyebabkan kematian dicadangkan dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun.

Kabinet secara prinsipnya bersetuju dengan cadangan Kementerian Pengangkutan (MOT) untuk mengenakan hukuman yang lebih berat terhadap pemandu yang membuat kesalahan tersebut.

Pada 29 Januari 2020 lalu, menurut Menteri Pengangkutan, Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 akan dipinda untuk memberi hukuman lebih berat kepada mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol dan dadah serta memandu secara berbahaya hingga mengakibatkan kematian.

Ia melibatkan pindaan tiga seksyen di bawah APJ 1987 iaitu Seksyen 41, 44 dan 45.

Pada masa ini, pesalah jalan raya yang memandu secara berbahaya dan di bawah pengaruh alkohol dikenakan hukuman mengikut Seksyen 41(1) APJ 1987 yang memperuntukkan hukuman penjara minimum dua tahun dan maksimum 10 tahun serta denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM20,000.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon