Sunday, January 27, 2019

10 Jenis Perniagaan Haram Paling Menguntungkan Di Dunia


Ia bukan lagi rahsia bahawa perniagaan haram adalah salah satu bentuk perniagaan paling menguntungkan di seluruh dunia. Aktiviti-aktiviti haram ini sentiasa menjadi cabaran besar bagi kerajaan sesebuah negara dan memberi ancaman besar kepada ekonomi dan alam sekitar.

Perniagaan Haram

Walaupun kebanyakan negara mempunyai undang-undang yang ketat terhadap aktiviti haram ini, ia tetap berkembang pada kadar yang membimbangkan.

Berikut ada senarai perniagaan haram terbesar di seluruh dunia.

1. Penyeludupan arak

Penyeludupan arak yang terawal dikenal pasti adalah pada sekitar tahun 1860-an di Amerika Syarikat ketika berlakunya Perang Saudara.

Kapal-kapal pedangang mula membawa masuk arak murah dari Caribbean ke Amerika melalui Florida.

Walaupun aktiviti ini sudah lama dilakukan, penyeludupan arak masih lagi diamalkan di kebanyakan negara oleh kumpulan penjenayah terancang.

Mereka mengedar arak secara haram untuk mengelak cukai yang dikenakan pada minuman yang mengandungi alkohol.

Kerajaan United Kingdom gagal mengutip cukai yang dianggarkan bernilai RM8 billion akibat aktiviti ini.

Arak yang diseludup ini juga diketahui menyebabkan beribu-ribu kematian setiap tahun akibat kualitinya yang tidak menepati piawaian.

2. Penyeludupan organ manusia

Perdagangan organ adalah melibatkan pembelian atau penjualan haram organ manusia bagi tujuan transplantasi dalam perubatan.

Pemerdagangan organ secara komersial ini adalah dilarang di seluruh dunia kecuali Iran.

Menurut laporan berita, kira-kira 2000 orang rakyat India menjual buah pinggang mereka secara haram dengan harga serendah RM20,000.

Buah pinggang itu kemudian dijual di pasaran gelap dengan harga ratusan ribu.

Global Financial Integrity telah mengeluarkan satu laporan bahawa, anggaran perdagangan organ haram ini menjana keuntungan antara RM 2.5 billion sehingga RM 5 billion setahun.

3. Penyeludupan senjata api

Pengedar senjata haram berurusan dengan pelbagai jenis senjata seperti bahan letupan, pistol kecil, senjata ringan hinggalah kepada mesingan berat.

Perdagangan senjata haram secara langsung bertanggungjawab atas peningkatan aktiviti keganasan di seluruh dunia.

Menurut satu laporan, dianggarkan lebih kurang 63 juta senjata telah diseludup masuk ke India dan Pakistan sahaja.

Sangat sukar untuk meneka saiz sebenar pasaran perdagangan senjata haram ini.

Amerika Syarikat dan Afrika pula dianggap sebagai negara paling banyak memiliki senjata tidak sah.

Nilai anggaran penyeludupan senjata haram dianggarkan bernilai RM 250 bilion setahun, iaitu kira-kira 20% daripada jumlah perdagangan senjata komersial peringkat global.

4. Perdagangan haram minyak

Perdagangan haram minyak merupakan masalah utama di beberapa negara termasuk di Afrika dan Asia. Dianggarkan lebih daripada 100,000 tong minyak diseludup setiap hari di setiap penjuru dunia.

Di Mexico, syarikat minyak kerugian sebanyak RM 2.9 bilion setiap tahun akibat aktiviti ini. Di Afrika, sebahagian besar syarikat minyak sering diserang oleh lanun Somalia dan dianggarkan menjana keuntungan sebanyak RM62.6 billion setahun.

5. Penyeludupan hidupan liar

Perdagangan haram hidupan liar melibatkan banyak bahagian termasuk haiwan peliharaan eksotik, daging dan kulit haiwan liar, kura-kura dan juga sirip ikan yu.

Antara tahun 2007 hingga 2012, pemburuan haram badak telah meningkat sehingga 5000%. Beberapa contoh perdagangan utama ini termasuk gigi gajah dan kulit harimau.

Pada tahun 2015, keuntungan yang dihasilkan melalui aktiviti ini dianggarkan bernilai RM133 bilion.

6. Aktiviti perikanan haram

Aktiviti perikanan yang tidak sah, tidak dilaporkan dan tidak diatur kerap berlaku dan kapal nelayan sering melanggar undang-undang yang ditakrifkan oleh kerajaan tempatan dan pusat untuk aktiviti perikanan.

Menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) dan juga Jabatan Perikanan dan Akuakultur, penangkapan ikan secara haram telah menyebabkan kerugian sebanyak RM 96 bilion setahun.

Daripada jumlah global itu, 30% daripadanya berlaku di Indonesia sahaja.

7. Pemerdagangan manusia

Pemerdagangan manusia adalah bertujuan untuk menjadikan mangsa sebagai buruh paksa, mangsa pencurian organ, pelacuran atau perkahwinan paksa.

Pemerdagangan manusia merupakan salah satu aktiviti haram yang paling cepat berkembang di seluruh dunia.

Pada tahun 2010, pemerdagangan manusia di peringkat antarabangsa dianggarkan bernilai lebih daripada RM 125 bilion.

Antara keseluruhan jumlah mangsa aktiviti haram ini, 30% daripadanya melibatkan kanak-kanak dan remaja berusia bawah 18 tahun.

8. Penyeludupan dadah

Pengedaran dadah adalah salah satu perniagaan haram terbesar dan paling berbahaya di dunia.

Menurut laporan PBB, pada tahun 2003, perdagangan dadah haram global menjana keuntungan sebanyak kira-kira RM 1.3 trilion dan jumlah itu meningkat kepada lebih daripada RM 2 trilion pada tahun 2016.

Walaupun penyeludupan telah menjadi satu fenomena yang tidak boleh dielakkan di seluruh dunia, namun negara-negara membangun seperti Amerika Syarikat adalah yang paling terjejas teruk oleh jenayah berkaitan dadah.

Berdasarkan laporan FBI, pada tahun 1990-an sekitar 5% dari jumlah penduduk Amerika meninggal setiap tahun akibat penyalahgunaan dadah. Pengedaran dadah kecil dan sederhana secara dalam talian juga dilihat semakin meningkat saban tahun.

9. Aktiviti pemalsuan dan tiruan

Mana-mana replika produk yang tidak mendapat kebenaran adalah sebahagian daripada pemalsuan.

Antara produk palsu yang sering disalin daripada produk asli termasuk pakaian, kasut, produk elektronik, perisian komputer, filem, logo dan juga jemana syarikat terkenal.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan, pasaran barangan tiruan melebihi daripada RM1 trilion sejak tahun 2007 dan semakin meningkat dari tahun ke tahun.

Pemalsuan wang

Pemalsuan wang menjadi kebimbangan di seluruh dunia dan dialami oleh banyak negara maju dari masa ke semasa.

Aktiviti pemalsuan wang ini bukanlah sesuatu yang baharu. Ahli sejarah percaya bahawa pemalsuan wang ini mungkin sama usia dengan mata wang mula diperkenalkan sejak dahulu lagi.

Secara ringkasnya, wang palsu ini dihasilkan tanpa kebenaran undang-undang dari kerajaan negara yang berkaitan.

Sekiranya ia berlaku, mata wang tiruan boleh meruntuhkan ekonomi sesebuah negara dengan menyebabkan inflasi dan pelbagai lagi masalah ekonomi lain.

10. Serangan siber

Pernah suatu masa dahulu ketika "mastermind" komputer memecah masuk ke dalam sistem lain untuk mencapai agenda peribadi mereka dan hanya sekadar untuk berseronok.

Kini pada abad ke-21 segala-galanya berubah. "Hacking" menjadi lebih kepada suatu perniagaan, di mana pasukan penggodam profesional akan menggodam syarikat-syarikat besar dan menuntut wang tebusan.

Menurut satu laporan yang dikeluarkan, serangan siber di peringkat global pada 2016 telah mengakibatkan syarikat-syarikat dari seluruh dunia kerugian lebih daripada RM 1.9 bilion.

Selain itu, jutaan dokumen dan rekod juga turut dicuri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

2 comments

  1. Perniagaan hutang yang terlibat dengan riba dan perniagaan bank..guna duit simpanan pelanggan untuk dijadikan modal pinjaman kepada syarikat atau individu..kemudian menerima faedah atas pokok pinjaman setiap bulan. Memang lumayan

    Tanpa kos modal dan terima untung berkali2.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon