Sunday, January 05, 2020

Cara Hadapi Serangan Jantung, Pakar Kongsi Tips Berguna


Kematian secara mengejut individu yang aktif bersukan mungkin memeranjatkan kerana masalah jantung sering dikaitkan dengan tabiat tertentu seperti tidak bersenam atau menjaga makan, namun hakikatnya serangan jantung atau penyakit kardiovaskular boleh berlaku sekiranya individu tidak mengambil berat kesihatan termasuk menjalani pemeriksaan secara berkala.

Cara hadapi sakit jantung
Gambar hiasan.

Berikut kami kongsikan semula pandangan dan tips pakar kesihatan tentang cara bagaimana mahu menghadapi serangan jantung jika ia berlaku secara tiba-tiba. Moga dijauhkan.

Dalam artikel yang lepas, saya telah kongsikan bahawa 'cough CPR' bukan kaedah tepat menangani serangan jantung seperti yang ditularkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, bertentangan dengan kenyataan oleh beberapa badan dunia yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan seperti Persatuan Jantung Amerika (American Heart Association - AHA) dan Resuscitation Council United Kingdom.

Sebagai salah seorang instruktor Basic Life Support yang diiktiraf oleh AHA, berikut saya kongsikan tip yang PRAKTIKAL untuk dilakukan ketika anda menghadapi serangan jantung apabila anda bersendirian, berdasarkan situasi berikut:

Situasi 1

Katakan anda berada di rumah, tiba-tiba anda merasa sesak nafas, dada berasa sakit dan sempit, jantung berdegup kencang dan sakit seperti diramas, perkara yang perlu anda lakukan adalah seperti berikut:

1. Bertenang dan jangan panik.

2. Cuba bernafas seperti biasa dan seselesa yang mungkin.

3. Dapatkan bantuan dengan kadar segera. Cara terbaik ialah cuba dapatkan bantuan dari jiran tetangga. JIKA tiada jiran yang terdekat, dapatkan bantuan dari 999.

4. Jika bantuan diperolehi daripada jiran, buat keputusan dengan kadar segera sama ada:
  • anda ke hospital lebih cepat berbanding menunggu ambulans, maka cara terbaik ialah pergi ke hospital dengan bantuan jiran
  • tapi jika ambulans boleh sampai ke rumah anda lebih cepat berbanding ke hospital, maka pastikan jiran membuat panggilan kecemasan ke 999 dan tunggu bersama-sama jiran sehingga ambulan sampai
  • JANGAN sesekali memandu sendiri kerana anda boleh tidak sedarkan diri pada bila-bila masa.

5. Jika anda telah disahkan menghidap sakit jantung oleh doktor dan diberikan ubat-ubatan tertentu seperti GTN (Glyceryl Trinitrate Tablets) atau ubat yang diletak di bawah lidah, sila makan atau gunakan ubat tersebut seperti arahan doktor.

6. Tunggu sehingga bantuan sampai dengan bernafas seperti biasa atau seselesa yang mungkin.

Jika anda bersendirian dan sedang menunggu ambulans di rumah sendiri, pastikan beberapa perkara berikut:

1. Maklumkan kepada pihak kecemasan bahawa anda bersendirian.

2. Jika ada ubat yg telah diberikan oleh doktor, makan seperti yang diarahkan.

3. Duduk di dalam rumah berhadapan dengan pintu utama.

4. Sebaiknya pintu tidak dikunci bagi memudahkan sebarang kerja menyelamat.

5. Jika sekiranya takut keselamatan nyawa terancam dan perlu untuk mengunci pintu, pastikan langsir tingkap tidak ditutup. Ini adalah bagi memudahkan anggota penyelamat yang sampai kemudian, untuk dapat melihat anda dan mengambil langkah yang perlu terutamanya jika anda tidak sedarkan diri.

6. Tunggu sehingga anggota penyelamat sampai dengan tenang, bernafas seperti biasa dan seselesa yang mungkin.

7. INGAT! Jangan sesekali baring di bilik atau di tingkat atas dan tempat-tempat lain yang menyebabkan anda tidak boleh dilihat, kerana ini akan menyebabkan pasukan penyelamat yang sampai berfikir anda telah ke hospital jika mereka sampai tetapi tiada yang menjawab sebarang panggilan mereka (jika anda tidak sedarkan diri sementara menunggu pasukan penyelamat).

Situasi 2

Anda berada di dalam kenderaan, apabila anda merasakan kesakitan yg sama seperti Situasi 1 dan anda sedang memandu, lakukan perkara berikut:

1. Bertenang dan jangan panik.

2. Cuba bernafas seperti biasa dan seselesa yang mungkin.

3. Hentikan kereta anda di tempat yang selamat secepat yang mungkin.

4. Jika anda berada di jalan yang sesak (banyak kenderaan yang lain melalui jalan yang sama), cara terbaik ialah dapatkan bantuan dari mereka untuk mendapatkan bantuan kecemasan (sama seperti Situasi 1, buat keputusan secepat mungkin samada ke hospital lagi cepat atau tunggu ambulans).

5. Jika anda berseorangan iaitu di jalan yang sunyi, telefon 999 dan berikan maklumat yang sepatutnya seperti lokasi, keadaan anda, jenis, warna dan nombor pendaftaran kenderaan.

6. Jika ada ubat yang telah diberikan oleh doktor, makan seperti yang diarahkan.

7. Tunggu ketibaan pasukan penyelamat di dalam kereta. Sebaiknya jangan kuncikan kenderaan anda.

Namun jika ianya tidak selamat untuk berbuat demikian, pastikan tingkap kenderaan tidak ditutup sepenuhnya. Ini akan memudahkan anggota kecemasan untuk melakukan aktiviti menyelamat.

8. JANGAN berubah lokasi dari lokasi asal yang telah dimaklumkan kepada pasukan penyelamat kerana ia akan menyukarkan usaha menyelamat.

9. JANGAN sesekali teruskan pemanduan kerana jika anda memang sedang menghadapi serangan jantung, anda akan tidak sedarkan diri pada bila-bila masa seterusnya boleh menyebabkan anda terlibat dengan kemalangan.

INGAT! Lebih cepat anda mendapatkan bantuan kecemasan, maka lebih tinggi peluang untuk anda terus hidup.

Kongsikan maklumat ini dengan semua orang yang anda sayangi supaya anda dapat membantu mereka menyelamatkan NYAWA.

***

Ts. Mohd Soffian Osman merupakan Perunding Keselamatan & Kesihatan Awam, Safety Management Academy Sdn Bhd

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon