Thursday, January 30, 2020

Senarai Harga 5 Jenis Topeng Muka (Barangan Terkawal) Di Malaysia


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) akan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang menaikkan harga tidak munasabah bagi topeng muka susulan penularan 2019 Novel Koronavirus.

Harga Topeng Muka

Sebagai peringatan kepada peniaga, topeng muka adalah barang harga terkawal dan harga maksimum telah ditetapkan untuk lima jenis topeng muka di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011.

Harga Topeng Muka:
  • Bagi topeng muka (pembedahan/perubatan) satu lapisan (gelung telinga) harga borong pada RM5 sekotak, manakala harga runcit RM7 sekotak.
  • Bagi topeng muka (pembedahan/perubatan) dua lapisan (gelung telinga), harga borong RM8 sekotak manakala harga runcit RM10 sekotak dan RM0.20 sen seunit.
  • Topeng muka (pembedahan/perubatan) tiga lapisan (gelung telinga/gelung kepala) pula, harga borong RM25 sekotak, harga runcit RM0.80 sen seunit.
  • Bagi topeng muka (pembedahan/ perubatan) tiga lapisan (ikatan pada kepala), harga borong RM30 sekotak, harga runcit RM0.80 sen seunit.
  • Bagi topeng muka (pembedahan/perubatan) N95, harga borong RM100 sekotak, harga runcit RM6.00 seunit.

Hukuman

Sebarang pelanggaran di bawah peruntukan akta tersebut bagi kesemua jenis topeng muka yang dinyatakan tersebut boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Bagi kesalahan individu, boleh didenda oleh mahkamah sehingga RM100,000 atau dipenjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya atau dikompaun sehingga RM50,000, manakala syarikat boleh didenda sehingga RM500,000 atau dikompaun sehingga RM250,000.

Perlu diingatkan juga, bagi topeng muka selain daripada lima jenis yang ditetapkan harga maksimum seperti di atas, kementerian masih mempunyai kuasa mengambil tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 (bagi sebarang perlakuan menaikkan harga borong atau runcit topeng muka secara tidak munasabah).

KPDNKK akan terus melaksanakan pemantauan dengan mengarahkan pegawai-pegawai penguat kuasa untuk membuat pemeriksaan di seluruh negara dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang mengambil kesempatan dengan menaikkan harga topeng muka secara tidak munasabah.

Pihak yang terlibat dalam pembekalan dan penjualan topeng muka dinasihatkan agar membuat urus niaga secara berhemah dan mematuhi peruntukan harga maksimum topeng muka yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

DENDA USD$590,000!

Sementara itu, sebuah farmasi di Beijing, China, didenda sebanyak tiga juta yuan (AS$590,000) kerana menaikkan harga topeng muka sebanyak enam kali ganda berbanding harga atas talian.

Menurut laporan Reuters, pihak berkuasa pasaran Beijing telah mengeluarkan notis penalti pentadbiran kepada Farmasi Jimin Kangtai kerana menaikkan harga topeng muka N95 di kedainya.

Farmasi itu menaikkan harga topeng N95 jenama 3M kepada 850 yuan bagi setiap kotak, menurut stesen televisyen tempatan yang dipetik Reuters.

Sebagai perbandingan, topeng sama dijual di atas talian pada harga 143 yuan sekotak.

Di Shanghai pula, pihak berkuasa pasaran kota itu telah mengarahkan sebuah farmasi ditutup kerana menjual topeng yang tidak mencapai piawaian.

Farmasi itu juga diarahkan untuk memulangkan semula wang kepada mereka yang telah membelinya, selain melupuskan topeng yang belum dijual, kata pihak berkuasa itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon