Friday, January 17, 2020

Donald Trump Pengganas No 1 Di Dunia


Kegilaan apakah yang dialami oleh seorang manusia bernama Donald Trump? Mencintai peperangan, menipu dalam percakapan dan fakta serta bertindak tanpa batas undang-undang dan peraturan. Seperti kata peribahasa, 'ikut hati mati, ikut nafsu lesu', lalu inilah kerosakan yang sedang dialami oleh Amerika Syarikat (AS) dan tempiasnya kepada dunia seluruhnya.

Donald Trump terorist

Donald Trump, dihina dan dikeji bukan sahaja lawan malah kawannya sendiri dari Parti Republikan, kerana bukannya berusaha membawa Amerika hebat semula sebagaimana tema kempen pilihan raya yang dibawanya pada 2017, tetapi kini seperti membawa Amerika kepada kemusnahan.

Sayang seribu kali sayang, lebih 380 juta rakyat Amerika sedang ditipu dan diperdaya oleh Donald Trump, pengganas nombor satu dunia.

Mengapa Donald Trump dianggap pengganas?

Pertama kerana tindakan membunuh Mejar Jeneral Qassim Soleimani, panglima perang dan strategik Iran.

Pembunuhan yang dilancarkan dalam keadaan tergesa-gesa, tanpa memikirkan akibatnya kepada Iran, dunia, kemanusiaan mahupun rakyat AS sendiri.

Membunuh panglima tentera sebuah negara bermakna ‘perang’. Hanya yang gila sahaja akan membunuh utusan negara atau individu penting bagi sesebuah negara.

Fikirkanlah, jika yang dibunuh itu adalah setiausaha negara Amerika, Mike Pompeo atau jeneral tentera Mark A. Miley, pastinya Iran atau mana-mana negara yang melakukan pembunuhan tersebut akan lunyai dibom AS dan sekutunya.

Apa yang lebih kelakar ialah apabila Trump dalam ciapannya kepada dunia mengatakan bahawa pembunuhan itu adalah untuk melahirkan kestabilan di rantau Asia Barat.

Cubalah buka mata semua, mana ada satu pun negara yang diserang AS berada dalam keadaan aman dan maju jaya.

Afghanistan jadi seperti padang jarak padang terkukur. Iraq dan Syria terus bergolak dan huru-hara.

Hanya vietnam yang sedikit baik itupun setelah puluhan tahun maka, jika alasan Donald Trump ialah untuk membawa kestabilan di Asia Barat, ia hanya kata-kata teroris yang cuba menutup kerosakan yang dilakukannya.

Perlu diingat, sesuatu perbuatan dianggap tindakan keganasan apabila mempunyai motif politik, menggunakan keganasan dan serangan ke atas sasaran awam.

Jelas dalam insiden serangan ke atas Qassim Soleimani, ia dilakukan dengan motif politik Donald Trump untuk mengancam Iran dan mengalihkan tumpuan rakyat AS dan masyarakat umum daripada kes pemecatannya yang sedang dibawa ke perhimpunan dewan Senat AS.

Kedua, Trump mengarahkan satu tindakan pembunuhan dengan menggunakan dron melalui justifikasi oleh beliau sendiri.

Ketiga, walaupun Trump mengarahkan pembunuhan seorang komander tentera, ia dilakukan ketika Qassim Soleimani berpakaian biasa dan di lapangan terbang.

Ia satu keadaan yang boleh dianggap menyerang masyarakat awam dan di tempat terbuka. Ia jelas menyalahi Protokol 1 Konvensyen Geneva (Artikel 52) yang melarang serangan ke atas nyawa dan aset awam.

Ini berlawanan dengan tindakan Iran yang dilihat lebih mematuhi konvensyen Geneva berkaitan peperangan. Justifikasi yang diberi Iran ialah itu tindakan mempertahankan diri.

Iran menyerang kem tentera di Irbil dan Al-Asad, kedua-dua kem ini adalah dimiliki dan dihuni secara total oleh tentera AS. Mengikut justifikasi ini, tindakan Iran dilihat lebih beretika.

Malah, Iran juga melalui kementerian luarnya menghantar surat makluman kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengambil tindakan mempertahankan negaranya daripada ancaman AS.

Berbeza dengan Donald Trump yang bukan sahaja tidak memaklumkan kepada PBB, malah kongres AS juga tidak diberitahu terlebih dahulu.

Melihat sejarah, Hitler, Genghis Khan mahupun Daesh mempunyai kecenderungan yang sama, iaitu memusuhi kebudayaan dan memusnahkan kebudayaan negara atau kawasan yang dicerobohinya.

Tempat kebudayaan termasuk dalam 52 sasaran ke atas Iran yang diumumkan Donald Trump.

Kalau semua sasaran adalah aset tentera masih boleh diterima, tetapi ini adalah pusat kebudayaan. Undang-undang mana yang membenarkan serangan sedemikian rupa?

Tetapi apa yang pasti, ia adalah perbuatan terroris sepertimana yang dilakukan Daesh terhadap patung Bamiyan, Hitler memusnahkan rumah-rumah ibadat dan Gengkhis khan yang membakar buku-buku.

Teroris besar bernama Donald Trump ini pastinya akan melahirkan lebih banyak teroris sepertinya.

Dasar-dasar luar yang gila dan terang-terangan menyebelahi Israel akan menyuburkan kebencian di kalangan umat Islam terhadap AS.

Serangan pembunuhan Qassim akan melahirkan lebih ramai ‘pejuang jihad’ yang sedia melakukan ‘syahid’ untuk membalas dendam.

Malah di Iraq, sentimen benci terhadap keberadaan tentera AS sedang meluap-luap dan telah dipersilakan keluar dari Iraq sendiri. Ini merupakan malu besar kepada sebuah negara kuasa besar ‘Uncle Sam’ ini.

Sekatan yang maha hebat akan dikenakan AS ke atas Iran. Ini adalah satu kekejaman dan bakal melahirkan penderitaan.

Akan lahirlah lebih ramai kumpulan yang bencikan AS dan berusaha mencapai motif politik dan mengembangkan ideologi ganas ini.

Ia bukan sahaja berlaku di Iran dan Iraq, malah mungkin berlaku di AS sendiri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon