Friday, January 17, 2020

Apa Itu Coronavirus (SARS), Punca, Simptom Dan Rawatannya


Coronavirus adalah sebahagian daripada keluarga virus yang boleh menyebabkan jangkitan kepada manusia daripada selesema biasa (pneumonia) sehinggalah kepada Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS).

Coronavirus SARS

Sebahagian daripada virus berkenaan menyebabkan jangkitan tidak serius manakala ada juga yang boleh menyebabkan jangkitan teruk seperti Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS).

Oleh itu, jika anda berada di tempat yang disyaki ada penularan gejala pneumonia, atau ada amaran perjalanan di sesuatu lokasi, langkah-langkah pencegahan termasuklah mengelak bersentuhan dengan haiwan, mengunjungi pasar haiwan atau memakan produk haiwan.

SARS

Severe acute respiratory syndrome (SARS atau kadang-kala severe Asian respiratory syndrome) adalah sejenis pneumonia. Ia pertama kali dikesan di Wilayah Guangdong, Republik Rakyat China pada November 2002.

SARS diketahui disebabkan oleh SARS Coronavirus (SARS-CoV), sejenis Coronavirus yang jarang ditemui.

Sementara itu, Jepun mengesahkan kes pertama akibat jangkitan daripada wabak Coronavirus, pada Januari 2020. Seorang lelaki berusia 30 tahun dari Kanagawa, disahkan positif terhadap virus itu.

Mangsa dikatakan pernah melawat Wuhan, China, tempat penularan gejala pneumonia yang dipercayai disebabkan Coronavirus baharu yang belum pernah ditemui sebelum ini.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sudah mengumumkan bahawa virus baharu itu boleh merebak dan mengingatkan hospital di seluruh dunia untuk berjaga-jaga.

Sebahagian daripada virus Coronavirus menyebabkan jangkitan tidak serius manakala ada juga yang boleh menyebabkan jangkitan teruk seperti Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS).

SARS dipercayai disebabkan oleh virus dari keluarga korona berdasarkan pengecaman DNA virus dari contoh bahan pesakit SARS.

Adakah SARS Berbahaya?

Dalam kebanyakan kes, jangkitan Coronavirus adalah ringan namun, dalam keadaan tertentu seperti di kalangan warga tua dan pesakit-pesakit yang menghidapi penyakit kronik serta kurang daya tahan (immuno compromised), komplikasi boleh berlaku umpamanya pada sistem pernafasan dan buah pinggang.

Rencana yang diterbitkan dalam The Lancet mengenal pasti Coronavirus sebagai kemungkinannya agen punca SARS.

Apakah itu "Severe Acute Respiratory Syndrome" (SARS)?

SARS adalah sejenis penyakit pernafasan akut teruk yang boleh mengakibatkan penyakit radang paru-paru (atypical pneumonia).

Apakah tanda dan gejala SARS?

Tanda dan gejala SARS adalah demam panas secara mendadak (lebih 38 °C atau lebih 100.4 °F) dalam tempoh 10 hari setelah mengunjungi kawasan atau negara yang mempunyai jangkitan SARS dan satu atau lebih masalah pernafasan seperti batuk, sesak atau sukar bernafas.

Tanda dan gejala SARS yang lain adalah sakit tekak, sakit otot dan sakit kepala.

Apakah punca SARS?

Punca sebenar penyakit ini masih belum diketahui, namun ahli sains telah mengesan sejenis "coronavirus" baru yang tidak dikenali dalam tubuh pesakit SARS.

Walaupun "coronavirus" disyaki menjadi punca utama penyakit SARS, kajian ke atas virus-virus lain yang mungkin menjadi penyebab SARS masih terus dijalankan.

Bolehkah ia berjangkit dan bagaimana ia merebak?

Ya, SARS adalah sejenis penyakit berjangkit yang berbahaya, merebak melalui titisan cecair dari hidung dan mulut.

Pesakit SARS yang bersin atau batuk akan mengeluarkan titisan cecair di udara dan individu yang berdekatan akan menyedutnya.

Penyakit ini berkemungkinan boleh merebak melalui udara atau apabila titisan cecair dari pesakit SARS mencemari benda-benda di sekelilingnya (seperti telefon dan tombol pintu).

Berapa lamakah seseorang itu akan jatuh sakit setelah dijangkiti SARS?

Tempoh pengeraman/inkubasi (incubation period) adalah di antara 2-7 hari, namun ada juga laporan yang menyatakan tempoh pengeraman selama 10 hari.

Siapakah yang berisiko dijangkiti SARS?

Individu-individu yang berisiko adalah mereka yang baru kembali dari kawasan atau negara yang mempunyai jangkitan SARS.

Kes SARS yang dilaporkan di kebanyakan negara adalah terutamanya di kalangan anggota kesihatan yang tidak mengamalkan langkah-langkah kawalan jangkitan dan mereka yang berhubung rapat secara langsung dengan pesakit SARS (seperti tinggal serumah dengan pesakit SARS).

Negara-negara manakah yang mempunyai jangkitan SARS?

Sejak Februari 2003, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah melaporkan berlakunya sejenis wabak radang paru-paru yang teruk dan mengkategorikan negara China, Hong Kong, Taiwan, Vietnam, Kanada, Singapura, Amerika Syarikat dan United Kingdom (London) sebagai "kawasan yang mempunyai jangkitan".

("Kawasan yang mempunyai jangkitan" bermaksud kawasan atau negara yang mempunyai rangkaian jangkitan di kalangan penduduk tempatan sebagaimana dilaporkan oleh Pihak Berkuasa Kesihatan Awam Kebangsaan).

Adakah Malaysia mempunyai kes SARS?

Ya. Kes pertama SARS di Malaysia melibatkan kematian yang dilaporkan pada 5 April 2003. Kes ini dilaporkan mendapat jangkitan dari negara China.

Bagaimana SARS didiagnosa?

Buat masa sekarang, tiada sebarang ujian yang khusus untuk mendiagnosa jangkitan SARS.

SARS didiagnosa melalui tanda dan gejala yang wujud, rekod kunjungan ke tempat-tempat yang berisiko tinggi atau berhubung rapat dengan pesakit SARS.

Bolehkah SARS dirawat?

Setakat ini masih belum ada rawatan yang khusus tetapi dengan rawatan sokongan dari hospital, ramai pesakit boleh sembuh.

Adakah vaksin untuk mencegah SARS?

Tiada vaksin untuk mencegah SARS.

Apa yang perlu saya lakukan untuk melindungi diri dan orang lain?

Patuhi langkah-langkah pencegahan berikut:
  • Jangan mengunjungi negara atau kawasan yang mempunyai jangkitan SARS.
  • Elakkan diri dari berhubung rapat dengan pesakit SARS. Sekiranya anda perlu berhubung dengan pesakit, anda dinasihatkan untuk mengamalkan kebersihan diri yang baik dan menggunakan penutup hidung dan mulut (protective mask) yang sesuai.
  • Jauhi kawasan yang sesak.
  • Elakkan berada di kawasan berdebu.
  • Jarakkan diri daripada orang yang mengalami demam, batuk atau bersin.
  • Amalkan kebersihan diri yang sempurna sepanjang masa iaitu: Tutup mulut anda dengan tisu apabila anda batuk atau bersin dan basuh tangan dengan air dan sabun terutama sekali apabila anda menyentuh mata, mulut dan hidung.
  • Kerap membasuh tangan dengan air bersih mengikut cara yang betul, iaitu mengikut 7 langkah membasuh tangan atau menggunakan bahan pembersih (hand sanitizer).

Apa yang perlu anda lakukan sekiranya anda mensyaki diri anda dijangkiti SARS?

Individu-individu yang mempunyai tanda dan gejala SARS (seperti demam melebihi 38 °C atau melebihi 100.4 °F dan mengalami satu atau lebih masalah pernafasan seperti batuk-batuk dan kesukaran bernafas) dalam tempoh 10 hari selepas mengunjungi negara atau kawasan jangkitan SARS, perlu segera ke hospital atau klinik kerajaan berdekatan untuk rawatan yang selanjutnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon