Friday, November 29, 2019

Kenapa Dunia Sengaja Melupakan Pencapaian Hebat Tamadun Islam?


Dalam sebuah artikel yang ditulis oleh Craig Considine, beliau telah menyebutkan tentang bagaimana berlakunya ‘amnesia sejarah’ yang ekstrim berlaku terhadap pencapaian dan sumbangan terhebat tamadun Islam dalam pendidikan, falsafah, penjagaan kesihatan dan sains.

Kegemilangan Tamadun Islam

Walhal, Islam telah melahirkan antara tamadun manusia yang terunggul di dunia. Ilmuan serta cendekiawan Islam seperti Ibn Sina atau Avicenna, Ibn Rushd atau Averroes dan Al-Khawarizmi telah menyumbang kepada pembangunan sains dan teknologi dunia.

Malah, pembangunan ilmu dalam Dunia Islam telah diakui sebagai pemangkin kepada Zaman Pembaharuan (Renaissance) di Eropah yang akhirnya melahirkan satu tamadun gemilang di sana.

Bangsa Barat khasnya Eropah telah mengambil inisiatif besar menterjemah malah mempelajari pelbagai jenis ilmu dari dunia Islam Sepanyol dan lain-lain wilayah di Timur Tengah.

Ilmu-ilmu yang diterjemah itu melewati ilmu-ilmu falsafah, perubatan, astronomi, matematik, logik, akhlak, kimia dan algebra.

Lahirnya Universiti Naples, Bologna, Universiti Paris, Oxford, dan Koln, akhirnya Eropah berjaya melepasi Zaman Kelam meluncur menuju Zaman Pembaharuan. Ilmu-ilmu dari dunia Islamlah sebenarnya yang telah membawa kejayaan kepada bangsa Eropah.

SUMBANGAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN

Mungkin, sebilangan masyarakat akan berasa terkejut apabila mengetahui bahawa universiti paling tua di dunia ditubuhkan oleh dua orang wanita Muslim, iaitu Fatima dan Miriram al-Firhi.

Mereka berdua menubuhkan al-Qarawiyyin di Fez, Maghribi pada tahun 859M. Pelajar-pelajar yang mendapatkan pendidikan di sini kebanyakannya mengambil subjek sekular dan agama.

Di penghujung tempoh pembelajaran, pihak guru akan membuat penilaian ke atas para pelajar dan menganugerahkan ijazah kepada mereka berdasarkan prestasi yang memberangsangkan.

Konsep penganugerahan ijazah seperti ini kemudiannya tersebar ke Andalusia, Sepanyol dan kemudian memasuki Universities of Bologna di Itali dan Oxford di England.

Muslim-Muslim Sepanyol di Andalusia merupakan ejen penggalak pendidikan yang amat berpengaruh dan pada kurun ke-8 hingga kurun ke-15 Masehi.

Ia menjadi salah satu pusat pendidikan dan keilmuan utama dunia. Pelajar-pelajar yang datang daripada kumpulan keagamaan lain mempelajari sains daripada ilmuwan Islam dalam sebuah suasana keilmuan yang menitikberatkan kepentingan bertoleransi.

SUMBANGAN DALAM BIDANG FALSAFAH

Salah satu sumbangan terbesar umat Islam kepada tamadun manusia dilakukan pada kurun ke-8 Masehi apabila ilmuwan-ilmuwan Islam menterjemahkan mutiara-mutiara hikmah yang terkandung di dalam teks-teks falsafah Yunani purba, sekaligus membawa kepada salah satu proses pemindahan ilmu terbesar dalam sejarah manusia.

Ilmuwan-ilmuwan Islam membawa idea penulis-penulis Yunani ulung seperti Socrates, Aristotle dan Plato ke Eropah, di mana falsafah mereka kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa di sana.

Umat Islam menghidupkan semula falsafah Yunani dan meniupkan nyawa baru kepada benua Eropah yang sebelum itu telah pun diruntuhkan oleh dogma keagamaan dan konflik dalaman yang berpanjangan.

Pada tahun 872 Masehi di Kaherah, Mesir, hospital Ahmad ibn Tulun dibangunkan dan dilengkapi dengan sebuah institusi yang menghadirkan kepelbagaian fungsi: sebagai sebuah pusat rawatan kesihatan, sebuah rumah pemulihan bagi mereka yang sedang menjalani pemulihan dari penyakit atau kemalangan, dan rumah penjagaan yang menyediakan keperluan hidup asas kepada golongan berusia dan lemah yang tidak mempunyai keluarga untuk menjaga mereka.

Hospital ini juga adalah yang pertama memberikan rawatan kepada pesakit mental. Sama seperti hospital-hospital Islam yang lain, Hospital Ahmad ibn Tulun merupakan sebuah institusi sekular yang meletakkan keutamaan moral dalam merawat mana-mana insan tanpa mengira sama ada lelaki mahupun wanita, dewasa mahupun kanak-kanak, dan Muslim mahupun bukan-Muslim.

Seratus tahun sesudah tertubuhnya hospital berkenaan, seorang pakar bedah bernama Al-Zahrawi mengarang sebuah ensiklopedia bergambar yang mutakhirnya digunakan sebagai kitab rujukan bagi pakar-pakar bedah di Eropah sepanjang lima kurun lamanya.

Peralatan bedah yang digunakannya, seperti pisau bedah, pemotong tulang, dan forsep masih lagi digunakan oleh pakar-pakar bedah moden pada hari ini. Beliau juga dicatatkan sebagai pakar bedah pertama yang melakukan pembedahan caesarean.

SUMBANGAN DALAM BIDANG SAINS

Umat Islam juga memberikan sumbangan yang signifikan dalam bidang sains. Kurun ke-7 hingga kurun ke-16 Masehi dijuluki sebagai Zaman Emas Islam. Tamadun berkenaan mengamal dan memajukan sains pada skala yang belum pernah dilakukan oleh manusia dalam sejarah-sejarah lampau.

Saintis-saintis Islam mencipta banyak proses dan peralatan asas yang digunakan oleh ahli-ahli kimia moden. Mereka turut dikreditkan dengan perubahan alkemis kepada ilmu kimia menerusi penyulingan pada kurun ke-8 dan kurun ke-9 Masehi.

Di zaman pertengahan, tamadun Islam memandang sains secara holistik. Disiplin-disiplin sains didekati secara saling berkait antara satu disiplin dengan satu disiplin yang lain, di samping pendekatan secara menyeluruh – seakan-akan ia adalah dahan-dahan bagi sebatang pokok.

Saintis-saintis Islam yan terkemuka lazimnya mahir dalam ilmu perubatan, astronomi dan matematik. Ilmuwan-ilmuwan yang memiliki bakat yang pelbagai ini memerincikan dan mencirikan kesatuan sains.

Mereka mengadunkan pembangunan sains dengan kedalaman pandangan yang mereka miliki, dan berjaya dalam penerokaan atau ujikaji yang dilakukan.

Umat Islam sesungguhnya telah memberikan sumbangan yang cukup besar buat tamadun manusia.

Menurut Consodine, manusia di seluruh dunia seharusnya diajar tentang sumbangan-sumbangan tersebut supaya dapat menghindarkan tercetusnya persepsi yang salah di samping agar budaya atau peristiwa-peristiwa besar dalam sejarah dunia seperti ini tidak lagi dilupakan atau dipandang enteng.

Perbezaan antara Tamadun Islam dengan Tamadun Barat

Kehebatan tamadun Islam telah mengubah arah kegelapan tamadun barat menjadi sebuah tamadun yang hebat hingga ke hari ini. Kajian demi kajian dibuat terhadap tamadun Islam telah melahirkan banyak ahli fikir Eropah.

Secara kasar, tamadun Islam lebih mementingkan akhlak keperibadian mulia setiap insan tanpa membezakan setiap bangsa, namun tamadun barat lebih mementingkan kepada keuntungan atau lebih tepat materialistik (kebendaan) walaupun soal ahklak insan terbiar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon