Monday, August 05, 2019

Wanita Malaysia Lapor Polis Lelaki Cabut Kondom Ketika Berasmara!


Kes tular seorang wanita yang mendakwa kenalannya mencabut kondom tanpa pengetahuannya ketika mengadakan hubungan seks perlu disiasat oleh polis, kata peguamnya, Serene Lim, selain kes itu tidak seharusnya dirujuk kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Cabut Kondom
Gambar hiasan.

Dia berkata, walaupun Seksyen 375(c) Kanun Keseksaan berkenaan kes rogol tidak menyatakan takrifan tepat berkenaan perbuatan stealthing, iaitu tindakan seorang lelaki yang mencabut kondom tanpa pengetahuan pasangan ketika hubungan seks, walaupun tahu pasangan hanya bersetuju dengan pemakaian kondom.

"Jika anda lihat Kanun Keseksaan (seksyen itu), ada disebut tentang salah tanggapan. Anda memberi tanggapan salah dengan berkata anda akan berbuat perkara tertentu, untuk mendapatkan persetujuan.

"Jadi, pada satu sisi ia bukan persetujuan yang sebenarnya kerana persetujuan itu diberi berdasarkan salah tanggapan. Maka sebab itu di beberapa negara ia dianggap sebagai rogol," katanya.

Seksyen 375(c) Kanun Keseksaan menyebut rogol boleh berlaku "dengan kerelaan perempuan itu, manakala kerelaannya telah didapati dengan mendatangkan kepadanya atau mana-mana orang lain ketakutan mati atau cedera, atau telah didapati melalui salah tanggapan fakta dan lelaki itu tahu atau ada sebab untuk mempercayai bahawa kerelaan itu telah diberi akibat dari salah tanggapan tersebut".

Di beberapa negara termasuk United Kingdom dan Jerman, ada perbincangan untuk memberi takrifan lebih jelas tentang "persetujuan" dalam isu serangan seksual dan rogol, termasuklah persetujuan bersyarat dan persetujuan afirmatif.

Persetujuan bersyarat diberi spesifik untuk perlakuan seksual tertentu, sementara persetujuan afirmatif ditakrifkan sebagai mendapat persetujuan secara jelas (eksplisit) berbanding hanya membuat jangkaan.

"Dalam kes ini, kami belum (membincangkan takrifan 'persetujuan'). Tetapi ia tak boleh menghalang kita daripada mengambil takrifannya (daripada tempat atau pihak lain)," katanya, sambil menambah perkara itu masih kurang dilaporkan di Malaysia.

Kes tersebut tular selepas salinan laporan polis oleh mangsa terhadap seorang warga asing, yang dibuat di balai polis Kajang, bocor dan tersebar di internet.

Ketua Polis Kajang Ahmad Dzaffir Mohd Yusoff mengesahkan menerima laporan itu dan berkata kes itu dirujuk kepada Jais.

Oleh kerana laporan yang bocor itu tidak menutup alamat rumah dan nombor telefon mangsa, Lim berkata anak guamnya telah menjadi sasaran kecaman di internet, selain diganggu menerusi panggilan telefon dan pesanan teks.

"Gangguan yang diterima di telefonnya sangat banyak, pada masa ini dia pasti sudah terima ratusan (panggilan dan pesanan)," katanya, menggesa orang ramai agar berhenti berkongsi laporan polis itu di media sosial.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon